Recirkulering av vört genom plattvärmeväxlare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Recirkulering av vört genom plattvärmeväxlare

Inläggav skyking » tisdag 2018-09-18 06:50

Jag vill minnas att det har diskuterats tekniken att pumpa tillbaks vört från plattvärmeväxlaren till kokkärlet när man kyler, men jag kan inte hitta tråden (så jag startar en ny)

När jag har testat detta(*) så har jag fått problemet att humlegojset har rörts upp eller inte lagts sig till ro på botten vilket ju innebär att man lätt får med detta i PVVn+pumpen och i slutändan även jäskärlet. Finns det något smart sätt att undvika detta? Mina tankar är att jag skall köpa en patina-gryta och ha två kranar (en för avtappning och en för vörtretur) och funderar på ifall det skulle göra att gojset kommer till ro på botten. Hur gör ni andra?

(*) Nu efter denna varma sommaren så har kylvattnet blivit så ljummet att det är mitt enda rimliga sättet att kunna kyla vörten på ett anständigt sätt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Recirkulering av vört genom plattvärmeväxlare

Inläggav martinb » tisdag 2018-09-18 09:46

Som en anekdot till detta kan vi ta historien om ett bryggeri som hade två alternativ vid kylning. Ett var att köra vörten med vanlig hastighet genom sin PVV och tillbaka ljummen i kokkärlet. Det andra var att köra hälften så snabbt och få ut nedkyld vört direkt till sitt jäskärl med aningens längre tidsåtgång. Bryggeriet valde alternativ ett och eftersom det fanns mjölksyrebakterier i luften då malten krossades i närheten så fäste det jättebra i den ljumma vörten och nästan alla öl som lämnade bryggeriet var infekterade på ett eller annat sätt. Bryggeriet löste problemet genom att starta upp ett märke som sysslade med öl med bakterier...
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Recirkulering av vört genom plattvärmeväxlare

Inläggav skyking » tisdag 2018-09-18 13:11

martinb skrev:Som en anekdot till detta kan vi ta historien om ett bryggeri som hade två alternativ vid kylning. Ett var att köra vörten med vanlig hastighet genom sin PVV och tillbaka ljummen i kokkärlet. Det andra var att köra hälften så snabbt och få ut nedkyld vört direkt till sitt jäskärl med aningens längre tidsåtgång. Bryggeriet valde alternativ ett och eftersom det fanns mjölksyrebakterier i luften då malten krossades i närheten så fäste det jättebra i den ljumma vörten och nästan alla öl som lämnade bryggeriet var infekterade på ett eller annat sätt. Bryggeriet löste problemet genom att starta upp ett märke som sysslade med öl med bakterier...


I tråden jag syftar på så har jag för mig att jag lyfte den farhågan. Kanske jag skulle ta och omvärdera möjligheten att dra ner flödet på vörten (läs anpassa efter kylvattentemp) istället för att köra tillbaks vörten i kokkärlet. Det är rimligt att det till och med är mer tidseffektivt att kyla i ett steg. Nu har jag ju en pump så jag behöver inte förlita mig på självfall för att reglera flödet (vilket kanske underlättar).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Recirkulering av vört genom plattvärmeväxlare

Inläggav Bee » tisdag 2018-09-18 13:56

Jag recirkulerar genom pvv tillbaka i grytan för att få ner temperaturen på vörten till 15-17°C ner i jäskärl.

(Jag har en BM50 med bac brewing spiralfilter.)
Temperaturen på vörten i grytan när jag når jästningstemperatur på vört ut är strax över 60°C, så det är egentligen ingen risk, men jag har alltid locket på på glänt, både gryta och jäskärl tills det är klart.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Recirkulering av vört genom plattvärmeväxlare

Inläggav Falkens » tisdag 2018-09-18 14:02

martinb skrev:Bryggeriet löste problemet genom att starta upp ett märke som sysslade med öl med bakterier...


Älskar den meningen...Se inte problemet se möjligheten :lol:
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Recirkulering av vört genom plattvärmeväxlare

Inläggav skyking » tisdag 2018-09-18 14:47

Falkens skrev:
Älskar den meningen...Se inte problemet se möjligheten :lol:


Ja, jag skulle nog satsa på öl där man pitchar jästen varmare :roll:
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Recirkulering av vört genom plattvärmeväxlare

Inläggav martinb » tisdag 2018-09-18 14:50

skyking skrev:Ja, jag skulle nog satsa på öl där man pitchar jästen varmare :roll:
Jag har inte sagt något om att de inte jäser varmare för de goda fenolernas skull... ;)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster