Closed transfer

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Closed transfer

Inläggav Bobby » söndag 2019-01-06 14:24

Låter som en intressant metod, även om jag inte hängde med helt.
Men det är väl ganska dyrt med vakuumfyllaren? Closed transfer är ju gratis liksom.
Fast om man har en enolmatic för flaskfyllning redan så förstår jag.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: Closed transfer

Inläggav Saint » måndag 2019-01-07 09:06

Bobby skrev:Åter till original-frågan från Saint

Varför inte testa metoden att fylla med co2 direkt via jäsningen (”fermenter purge”), gratis och enkelt.
Lindh beskrev det bra, jag kör enligt hans enklaste metod:

"Ta en slang från toppen av jäshinken genom att köra slangen via gummibussningen som då måste täta helt. Slangen, som kan vara CO2-slang, plast eller silikon, kopplar du på öl-ut-posten på fatet. Från gas-in-porten så placerar du slangen i en flaska med Saniclean"

Sen bubblar det på automatiskt i sanicleanet och du har ett "purgat" fat utan jobb.

Steg 2 (helt enligt Lindh):
"Tillbaka till fatningen. Nu har du ett fat fyllt med CO2 och det är dags för ölet att äntra fatet. Koppla en silikonslang från jäshinkens tappkran till öl-ut-porten på fatet vilket kommer blåsa ur slangen med CO2 från fatet. Koppla den gråa gas-in-kopplingen till jäshinkens topp via en slang, helst samtidigt så bägge blåses ur. Nu är systemet slutet och det är dags att öppna kranen så ölet kan vandra ner i fatet och CO2 från fatet ersätter ölets plats i jäshinken"



Sammanfattningsvis så tycker jag att det ENDA struliga med detta är att kunna koppla gråa gas-kopplingen till jäshinkens lock.
Lyckas man med det så är det knappt något extra jobb alls.


Nu var det ju inte metoden som var frågan. Frågan var om det finns bevis som visar att det ger ett bättre resultat.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Closed transfer

Inläggav Lindh » måndag 2019-01-07 10:33

Saint skrev:Nu var det ju inte metoden som var frågan. Frågan var om det finns bevis som visar att det ger ett bättre resultat.


Ja det finns det: http://www.lowoxygenbrewing.com/brewing ... shed-beer/
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Closed transfer

Inläggav Saint » tisdag 2019-01-08 09:14

.....eller fortfarande inte. Fortfarande ingenting som bevisar att syre tillförs till ölen om du hela tiden tappar av under ytan från jäskärlet. De olika metoderna att purga fatet känner jag till.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Closed transfer

Inläggav Lindh » tisdag 2019-01-08 11:27

Ok du menar så. Nej lämnar man själva ytan från jäshinken kanske återföringen av co2 är onödig. För min del sitter redan slangen där så valet står mellan att koppla på en tom grå gaskulkoppling eller köra tillbaka co2 från fatet. Annars blir det stopp i jäskärlet om jag inte lossar hela locket.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Closed transfer

Inläggav Saint » onsdag 2019-01-09 09:03

Jag brukar alltid ha locket stängt och vrida upp säkerhetsventilen. Ang purging så har det helt klart blivit ett förbättring i hållbarhet/fräschör efter att jag börjat tillämpa metoden att trycka ut starsan.
Att bara purga tomt fat oxiderade min NEIPA efter två veckor.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Closed transfer

Inläggav Frithiof » onsdag 2019-01-16 08:34

Bee skrev:Jag har vacuumfyllt ett fat med Hazy-APA mha min enolmatic vacuumfyllare. Ingen purge innan och fortfarande inte någon tillstymmelse till oxidation tre veckor senare.


Har du också provat att flaska någon välhumlad öl med din vacuumfyllare? Alltså direkt från jäshink, utan att gå via fat, menar jag.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Closed transfer

Inläggav Bee » onsdag 2019-01-16 10:20

Frithiof skrev:Har du också provat att flaska någon välhumlad öl med din vacuumfyllare? Alltså direkt från jäshink, utan att gå via fat, menar jag.

Inte mer humlad än 3g/l så nej, den ger ingen oxidation märkbar på 6 månader.
All lättöl jag producerar går igenom den och ingen visar tecken på oxidation inom 6 månader. Bara normala tecken på åldring. (Kortare livslängd på lättöl.)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Closed transfer

Inläggav assistredo » onsdag 2019-01-16 15:33

Jag har kört med "closed transfer" (sluten omtappning skulle det väl kunna kallas på svenska - jag är lite allergisk mot svengelska) i snart tio år. Det är väl inte krångligare att göra det än att inte göra det tycker jag och det blir nog inte sämre heller än att inte göra det. M.a.o. det finns ingen större anledning att låta bli. Om mina öl blivit bättre låter jag vara osagt eftersom jag inte har något eget att jämföra med men jag har nog varit nöjd för det mesta.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Closed transfer

Inläggav Frithiof » onsdag 2019-01-16 15:42

Bee skrev:Inte mer humlad än 3g/l så nej, den ger ingen oxidation märkbar på 6 månader.

Intressant ändå ju! Det skulle alltså kunna vara den där syrefria-flasktappning-utan-fat-lösningen man är ute efter. Säg gärna till hur det går om du någon gång testar med någon av dina mer humlade brygder.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Closed transfer

Inläggav Lindh » onsdag 2019-01-16 18:52

assistredo skrev:Jag har kört med "closed transfer" (sluten omtappning skulle det väl kunna kallas på svenska - jag är lite allergisk mot svengelska) i snart tio år. Det är väl inte krångligare att göra det än att inte göra det tycker jag och det blir nog inte sämre heller än att inte göra det. M.a.o. det finns ingen större anledning att låta bli. Om mina öl blivit bättre låter jag vara osagt eftersom jag inte har något eget att jämföra med men jag har nog varit nöjd för det mesta.


Men du har ju lite medaljer från SM så riktigt så blygsam behöver du inte vara Björn, du gör ju riktigt bra öl!
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Closed transfer

Inläggav Bee » onsdag 2019-01-16 19:32

assistredo skrev:Om mina öl blivit bättre låter jag vara osagt eftersom jag inte har något eget att jämföra med men jag har nog varit nöjd för det mesta.

Lindh skrev:Men du har ju lite medaljer från SM så riktigt så blygsam behöver du inte vara Björn, du gör ju riktigt bra öl!


50 shades of hops... Mmmmmmm
Jag kan bara hålla med Gustav.

Rapport från dagens middagsprovning av min vakuumfyllda APA, nu har den tappat aromen. Ingen oxidering synlig. Beskan och smak fortfarande ok.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster