Kyla vört

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kyla vört

Inläggav peterg » tisdag 2018-08-14 15:08

Någon som har ett bra tips på en billig vattenpump för 220volt? Ska använda den för att kyla vörten från 25 grader till 10 grader. Att få vörten till 25 grader efter kok går ganska snabbt med kranvatten och kylspiral. Pumpen skall alltså cirkulera kylvattnet mellan en hink fylld med 15 liter nollgradigt vatten och bryggverkets 12 liter vört med hjälp av kylspiral.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Kyla vört

Inläggav Djonk » tisdag 2018-08-14 17:39

Kommer inte kylvattnet hettas upp en bra bit över måltemperaturen? Tror du behöver mycket mer (i vilket fall man kanske kan skippa pumpen) eller ha is i hinken.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kyla vört

Inläggav skyking » tisdag 2018-08-14 18:29

Du har för lite kylvatten. Teoretiskt sätt kan du bara komma ner till 11C så (25*15/(12+15)). Det kan dock lösa sig om du har is i kylvattnet som ger betydligt mer kylkapacitet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kyla vört

Inläggav Lindh » onsdag 2018-08-15 07:21

Dränkbara finns på Biltema och Jula. Enklaste modell lär räcka. Jag har en stor för fattvätt och en Marks Kegwasher pump för kylning enligt din modell. Men den är onödigt dyr för bara pumpen.

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000038655
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Kyla vört

Inläggav MysticDragon » onsdag 2018-08-15 07:56

Fick en lite besynnerlig idé nu... hur skulle det fungera att sätta en kylspiral till på inkommande kranvatten och ställa den i en hink med is?
Användarvisningsbild
MysticDragon
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: söndag 2018-07-08 15:10

Re: Kyla vört

Inläggav skyking » onsdag 2018-08-15 09:37

MysticDragon skrev:Fick en lite besynnerlig idé nu... hur skulle det fungera att sätta en kylspiral till på inkommande kranvatten och ställa den i en hink med is?


Det skulle kunna tänkas funka, men man hamnar i ett avvägande mellan två motverkande faktorer när man väljer hur högt kylvattenflöde man skall ha.

Vid lågt flöde så kommer kylvattnet att sjunka rejält när det går genom isvattnet (du skall nog ha isvatten för att och inte bara is), men när kylvattnet kommer till kylspiralen kommer det värmas upp rejält på vägen igenom vilket gör att inte hela kylspiralen håller samma låga temperatur.

Vid högt flöde kommer kylvattnet inte hinna sjunka så mycket när det går genom isvattnet, men när det kommer till kylspiralen hinner det inte värmas upp så mycket heller vilket gör att kylspiralen håller mer jämn temperatur.

Problemet med lågt flöde bör bli mest tydligt när vörten är varm så skulle vilja gissa att man skall sänka flödet först när man börjar närma sig kylvattentemperaturen i vörten. Överslagsräkning ger att det rör sig om att sänka flödet så kylvattnet kyls/värms med halva tempdiffen när vörttemperaturen är 50% över kylvattnets (i Celsius räknat). Det är alltså en teknik att ta till när nu denna sommar kranvattnet inte längre är riktigt kallt längre - jag tror att många som bryggt nu i sommar har upplevt problem med att kyla vörten ordentligt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kyla vört

Inläggav peterg » onsdag 2018-08-15 16:48

Tack för all info. Hittade en pentrypump 12v, 14 l/min för 300kr på erlandssons som jag har kompletterat med en nätadapter för 12v. Jag kommer att ha många isklampar i en större hink på 25 liter för att få ner temperaturen snabbt.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Re: Kyla vört

Inläggav skyking » torsdag 2018-08-16 07:55

Det bör kunna funka, men för att förbättra chanserna skulle jag rekommendera två-tre saker:

Se till att du får flöde förbi kylklamparna. Enklast blir det om de flyter att du har pumpen i botten och återför kylvattnet över ytan. Lite knepigare om de sjunker, men det går säkert också att lösa. Kör man med vanlig is så flyter det iaf. Rent spontant skulle jag tro att det är bättre med is då man har direktkontakt med isen (plasten i kylklamparna funkar ju som isolering).

Se till att du har lagom med kylklampar. Om de är fyllda med saltlösning kan det finnas möjlighet till att de fryser vattnet (ja det kanske kan hända ändå, men inte i samma omfattning) - det skall iofs inte vara någon fara sålänge det inte fryser igen. Så även om fler generellt är bätre så kanske det kan vara till en viss gräns.

Provkör med att kyla varmvatten innan det är skarpt läge (det vore trist att stå med nykokad vört utan fungerande kylning).

Berätta gärna hur det gick.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kyla vört

Inläggav peterg » söndag 2018-08-26 14:28

Det funkade bra med reservation för om min termometer visar rätt. Jag kylde 12 liter vört till 21,5 grad mha kranvattnet på ca 15 min. Kopplade över till "ishinken" med 15 liter vatten (inkl 4 liter kylklampar) som var 4 grader och recirkulerade vattnet. Tog kylvattnet från botten och returvattnet till ytan. Efter drygt 5 minuter blev vörten ca15,5 grader och ishinken ca 9 grader som jag nöjde mig med eftersom det var en ale. Nästa gång ska jag göra en lager och kommer då att kyla till 10 grader.
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 57 gäster

cron