Trasig regulator?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Trasig regulator?

Inläggav ecmik » tisdag 2020-02-18 10:00

Uppföljning på tråden: Jag har varit i kontakt med tillverkaren, och dom påstår att detta problem kan bero på att filtret inuti mässing-reduceringsventilen kan ha blivit igensatt av oren gas. Jag personligen är skeptisk, men det var det dom själva trodde. Dom föreslog att man skulle byta ut reduceringsventilen, vilket kostar ca 120 kr plus frakt från Italien för ca 180 kr (frakten räcker till 1-10 ventiler, så det är ju smart att gå ihop och beställa fler direkt och skicka till varandra här i Sverige om fler upplever samma problem och vill köpa ny reduceringsventil). Ventilen har produktnummer R2099032 och regulatorn heter Oxyturbo Major.

MEN, båda mina f.d. trasiga regulatorer fungerar ju faktiskt fint i skrivande stund! Vem vet ifall problemet dock kanske bara är löst tillfälligt. Jag har faktiskt använt "oren" gas från t.ex. brandsläckare tidigare, så visst finns det en risk att det skulle kunna vara som tillverkaren säger. Men det funkar ju nu, så jag tror mer på nåt mekaniskt strul som uppstår av nån orsak, men vad vet jag. Motionera och blåsa ur fjädern inuti reduceringsventilen verkar i alla fall göra susen i mina två regulatorer!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Trasig regulator?

Inläggav vips » tisdag 2020-02-18 19:44

Lysande instruktion, stort tack! Blir kanske till att testa nån helg, har skjutit det här på framtiden ett bra tag nu...
vips
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 2019-02-04 14:10

Re: Trasig regulator?

Inläggav ecmik » onsdag 2020-02-19 00:02

vips skrev:Lysande instruktion, stort tack! Blir kanske till att testa nån helg, har skjutit det här på framtiden ett bra tag nu...


Det tar inte många minuter att få isär och ihop den, så det är bara att köra!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Trasig regulator?

Inläggav ecmik » onsdag 2020-05-06 18:03

Nu finns äntligen den lilla reduceringsventilen att köpa för dryga 100-lappen på Humlegården! Bättre än att köpa en ny regulator helt klart. Men testa först att motionera upp den, det kan funka, men jag har tröttnat på strulet och köpt nya nu äntligen.

Länken till Humlegården är:

https://shop.humle.se/utrustning/reservdelar/ovriga/gasfilter-till-regulator-895180-och-895192
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 105 gäster