Trasig regulator?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Trasig regulator?

Inläggav bredsida » lördag 2018-07-21 21:28

Min regulator är ett par år gammal och har funkat bra. Men nu i dagarna så köpte jag corneliusfat och kulkopplingar. Nu är det nåt knas med regulatorn tror jag. Jag kopplar på gasen till fatet och sätter trycket till 2 bar, väntar tills det har slutat pysa. Då kopplat jag bort gaskopplingen från fatet och stänger regulatorn. Efter att det stått så nån timme så går jag och kollar. Då har trycket i gasslangen ökat. Mätaren står då på mer än högsta tryck, har snurrat ett varv. När jag då släpper ut trycket ur slangen genom att trycka in pliggen i kulkopplingen så går mätaren ner till 0,5 bar. Mätarens visare har alltså kommit ur fas, visar 0,5 bar när det borde vara 0 bar. Och regulatorn läcker ut tryck? Eller vad är det som händer? Hur har det kunnat bli så här?
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

Re: Trasig regulator?

Inläggav humlekotte » tisdag 2018-07-24 02:15

En gång är ingen gång, eller?

Nästa gång det händer är det läge att byta till en ny.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Trasig regulator?

Inläggav ecmik » torsdag 2018-07-26 10:25

Hade liknande strul, det var fel på klockan (manometern på lågtryckssidan). Testade att byta packning utan resultat. Tyvärr är det nog enklast att byta hela regulatorn, men det finns ev lösa klockor att köpa på typ gasbutiker. Dock inget specifikt till bryggare vad jag kunnat hitta.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Trasig regulator?

Inläggav jakan65 » torsdag 2018-07-26 12:38

Hej.det är bara att byta den tryckmätare som är trasig.ta kontakt med det företag du köpte regulatorn.annars har malt magnus tror även humlegården har lösa att köpa.du har troligvis fått upp öl eller co2 i fast form. å helt enkelt skadat tryckarmen inuti.att tänka på,ha aldrig co2 flaskan liggande.när du byter klocka passa på att ta isär trycksidan dvs där tryckratten sitter å gör rent. :wink:
mvh jakan
jakan65
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: måndag 2014-06-09 21:24

Re: Trasig regulator?

Inläggav bredsida » torsdag 2018-07-26 19:25

Ja, jag antar att det är 2 fel:
1) fel på manometern på lågtryck, går inte ner till 0 normalt, visar alltså fel tryck
2) regulatorn läcker, trycket stiger i utslangen när jag vridit av ratten.
Mmm, kanske fått öl eller flytande co2 i regulatorn. Klantigt, men jag har aldrig flaskan liggande med avsikt, har hänt av misstag.
Ska försöka ta isär regulatorn nån gång.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

Re: Trasig regulator?

Inläggav vips » måndag 2019-07-01 21:30

Jag har samma problem med min regulator, en oxyturbo. Trycket skenar även fast jag stängt av den. Överkolsyrar och tömmer tuben. Skall testa att plocka isär och diska. Fungerade det för dig efter rengöring?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
vips
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 2019-02-04 14:10

Re: Trasig regulator?

Inläggav skyking » måndag 2019-07-01 23:23

vips skrev:Jag har samma problem med min regulator, en oxyturbo. Trycket skenar även fast jag stängt av den. Överkolsyrar och tömmer tuben. Skall testa att plocka isär och diska. Fungerade det för dig efter rengöring?


Jag har liknande problem, oxytubro är de som maltmagnus säljer va? Även när jag skruvar ner trycket kilar trycket upp på 2 bar vilket är mindre kul eftersom ölen står i kyl (och blir helknas när man skall hälla upp en öl med det trycket).

Kommer man verkligen åt att diska regulatorn? Rapportera gärna ifall du har någon framgång att diska, annars blir det väl till att köpa ny regulatordel för mig...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Trasig regulator?

Inläggav jakan65 » tisdag 2019-07-02 00:53

Hej.har ni-du tagit isär å rengjort+blåst med tryckluft överallt.i min fanns små mässings spån.
å då blev de så där.spånen satt längst in vid nålventilen.har du otur som jag skrev tidigare å
fått in öl-co2 i vätskeform så kan det vara hål i membranet. 8)
mvh jakan
jakan65
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: måndag 2014-06-09 21:24

Re: Trasig regulator?

Inläggav vips » torsdag 2019-07-18 23:15

Eftersom jag fått öl i den så var rengöring nödvändig, men blev till slut inte klok på hur jag skulle öppna den, fick krypa till korset och köpa en ny. Skall se om jag kan få upp den med lite mer våld nu när jag inte har något att förlora. I alla youtubeklipp så har regulatorerna vanliga skruvar som håller ihop, Oxyturbo verkar ha en annan lösning...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
vips
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 2019-02-04 14:10

Re: Trasig regulator?

Inläggav jakan65 » fredag 2019-07-19 11:08

Hej.om du bor i stockholm.kan jag hjälpa dig eller instruera via luren hur man gör.
inte alls svårt.om man nu inte har tummen på utsidan av handen. :wink:
mvh jakan
jakan65
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: måndag 2014-06-09 21:24

Trasig regulator?

Inläggav ecmik » torsdag 2020-02-06 14:40

Bumpar den här tråden med lite erfarenheter!

Jag köpte en ny regulator (Oxyturbo Major) efter strulet med stigande tryck i manometern (se problem ovan) men fick nyligen samma problem igen med min nya regulator. Det verkade som om regulatorn läcker in gas trots att den är avstängd mot Sodastream-flaskan. Men jag inser nu att det var väldigt enkelt att åtgärda och jag hade förmodligen inte behövt köpa ny regulator i första taget.. En metallflisa hade nämligen lossnat och fastnat under packningen, något som tydligen kan va vanligt för oss som skruvar ofta på ställskruven. Rengjorde regulatorn ordentligt, och det var tätt igen.

För er som har problem med er egen regulator (öl bakvägen, läckage, tryckökning mm) så kan jag verkligen rekommendera att öppna upp den och kolla innan ni köper en ny!

Här följer en snabb bildserie (med halvknackiga bilder, sorry) hur jag gjorde:

Så här ser regulatorn ut:

Bild

Skruva upp/ut ställskruven helt och hållet. Dela på regulatorhuset med en skiftnyckel emot den gjutna muttern och håll emot med en polygrip på undersidan.

Bild

Inuti ser den ut så här. Memorera hur delarna sitter!

Bild

Titta efter skador, metallspån eller flisor som kan göra att det inte tätar.

Bild

Jag använde en ganska hård kaffekvarns-borste för att borsta ur gängorna.

Bild

Till sist finns det också själva ventilen (reduceringsventilen?) som släpper in trycket i regulatorhuset. Även denna har en packning och kanske kan behöva rengöras. En 13-nyckel och håll emot med en polygriptång på baksidan som tidigare så är den loss. I den verkar sitta en fjäder med packning också, men dessa kommer man inte åt vad jag kan se! Nån som gör det får gärna säga till!

Bild

Sen var det bara att montera i samma ordning igen! Samma procedur om du fått in öl i regulatorn! Lycka till!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Trasig regulator?

Inläggav MCMLXXXII » lördag 2020-02-08 11:38

ecmik skrev:För er som har problem med er egen regulator (öl bakvägen, läckage, tryckökning mm) så kan jag verkligen rekommendera att öppna upp den och kolla innan ni köper en ny!

Tack för tipset! Har problem med just tryckökning, men har inte orkat göra något åt det. Nu känner jag mig genast mer motiverad. :)
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Trasig regulator?

Inläggav skyking » lördag 2020-02-08 11:50

Snygg steg-för-steg-instruktion. Kanske något för wikin?

Kanske kan tilläggas att med tanke på att det kanske är känsliga grejer så gäller devisen "if it aint broken, don't fix it", det finns ju risk att man inte får ihop en fungerande regulator efter (men det är ju ingen skada skedd om man inte började med en heller).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Trasig regulator?

Inläggav ecmik » lördag 2020-02-08 12:58

MCMLXXXII skrev:Tack för tipset! Har problem med just tryckökning, men har inte orkat göra något åt det. Nu känner jag mig genast mer motiverad. :)


Jag har upptäckt att det verkar vara den inre reduceringsventilen i mässing (sista bilden) som spökar. Det sitter ett filter där inuti och säkert någon form av fjäder med packning som släpper in gasen i regulatorhuset. Efter att jag kopplar bort Sodastream-flaskan så kan jag behöva blåsa ur filtret med ren luft och motionera fjädern några gånger för att undvika tryckstegringen igen när jag kopplar på flaskan igen. Vet inte varför, men om jag inte gjort det så har tryckstegringen kommit tillbaka. Om det nu är det som hjälpt.. Osäker!

Är för övrigt i kontakt med tillverkaren, får se vad dom säger!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Trasig regulator?

Inläggav ecmik » lördag 2020-02-08 13:02

skyking skrev:Snygg steg-för-steg-instruktion. Kanske något för wikin?

Kanske kan tilläggas att med tanke på att det kanske är känsliga grejer så gäller devisen "if it aint broken, don't fix it", det finns ju risk att man inte får ihop en fungerande regulator efter (men det är ju ingen skada skedd om man inte började med en heller).


Absolut, kanske det! På temat känsliga grejer så bör man också se till så att man inte förstör någon eventuell garanti när man börjar skruva. Men min känsla är att återförsäljarna har ganska dålig koll på detta, så jag vet inte ifall det hjälper att lämna in den om du inte får ny regulator då vill säga..

I övrigt så är det generellt ganska enkelt skruvande om man har lite handlag och basic-verktyg för det. 100% mekanik med lite packningar. Jag var mer skraj när jag skruvade isär min dator för ett tag sedan..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron