Lösning för miniregulator

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Lösning för miniregulator

Inläggav är i garaget » onsdag 2018-05-23 15:39

Har en ordentlig kolsyreflaska men nu när semestern närmar sig skulle jag vilja komplettera med en portabel kolsyrekälla för servering. Faten kolsyresätts hemma.

Har i första hand tänkt mig en sodastream-patron men klurar på anslutningen. Eftersom jag bara ska ha den till servering funderar jag på om adaptern från Co2 art går att använda utan regulator utan bara för att dutta på när serveringstrycket sjunker. Tycker det borde vara möjligt men har fastnat på kopplingen (DIN 447), var man kan köpa mutter med nippel som kan passa?

https://www.co2art.eu/collections/co2-a ... =754416265

Alternativ 2. Miniregulator:
https://www.aliexpress.com/item/Corny-K ... autifyAB=0

Vad tror ni?
är i garaget
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: onsdag 2018-05-23 15:24

Re: Lösning för miniregulator

Inläggav skyking » onsdag 2018-05-23 15:53

Tänk på att det är typ 50 bar i CO2-tuben. Det ställer krav på att slangar mm klarar detta tryck. Jag är inte säker på att de slangar man brukar använda för CO2 klarar trycket och är lite tveksam till om snabbkopplingarna man använder fixar trycket - det är ju inte så att de är avsedda för mer än normalt kolsyretryck på upp till några bar.

Jag skulle nog satsa på att sätta en regulator emellan...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lösning för miniregulator

Inläggav är i garaget » onsdag 2018-05-23 16:58

Tack för svar och klok synpunkt.
Verkar lite vådligt ja, tänkte inte på slangen...

Har du hört något om kina-regulatorn?

Eller är det lika bra att köpa en ordentlig regulator och trapetsadapter.
Köpte en trapetsadapter för några år sedan men fick det aldrig att funka ordentligt, gömde undan den i vrede efter att ha tömt två flaskor vid montering...
är i garaget
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: onsdag 2018-05-23 15:24

Re: Lösning för miniregulator

Inläggav humlekotte » onsdag 2018-05-23 21:52

Regulator måste du ha, du vill ju ställa trycket i fatet, eller serveringstrycket.
Alternativ 2 tyckte jag såg smidig och bra ut.
Mycket mindre än en separat regulator. Den mäter i psi men det kanske går att
hitta en som mäter i kg/cm2 eller bar eller nåt annat som går att förstå.
psi är inte omöjligt att förstå heller 1 bar är ca 15 psi.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Lösning för miniregulator

Inläggav skyking » torsdag 2018-05-24 08:03

Jag kör med trapetz-adapter och fin-regulator och har väl upplevt dina problem lite. Ett tag provade jag med en adaptor från kina som man kan stänga av vilket jag tyckte lät smidigt då man inte öppnar patronen när man monterar adaptern, men den har börjat läcka så nyttan med det är nu som bortblåst.

Jag har ingen erfarenhet av kina-regulatorn. Jag är inte säker på att den löser ditt problem heller. Saken är den att patronen har en ventil längst upp som skall tryckas in för att öppna flaskan och med trapetzadaptor görs det med en pigg som trycker in den när man monterar adaptorn och skulle spontant gissa att det också gäller den du länkat till. Adaptorn jag köpte från kina hade en kran som man kunde vrida på CO2 efter montering (problemet jag fick vara att den började läcka där). Den du länkar till har också ett reglage, men jag gissar att det bara är till för att ställa in trycket och inte för att vrida på gasen. Det tråkiga med alibaba och liknande är att de är extremt sparsamma med information om varornas egenskaper.

Att montera (justerbar) trapetz-adaptor utan att läcka mycket CO2 under montering kräver lite teknik. Sättet jag gör för att justera min adaptor:

1. Skruva ut justerskruven på adaptorn ordentligt.
2. Monterar jag adaptern utan regulatorn (pga steg 1 skall det inte komma någon CO2)
3. Skruva in justerskruven tills det precis börjar pysa, lossa den sen tills det precis slutar pysa igen
4. Montera av adaptorn
5. Skruva i justerskruven en liten bit
6. Montera adaptorn på regulatorn
7. Montera adaptor och regulator på patronen

För punkt 6 och 7 använder jag dubbla U-nycklar så man kan dra åt ordentligt. För sista steget är det bra att man kan också kan dra åt snabbt och går det snett så blir det kallt så man skall helst inte vara där med fingrarna. De variabler du kan behöva experimentera lite med är hur hårt du drar åt på punkt 2 i förhållande till punkt 7 och hur mycket du drar åt justerskruven på punkt 5. Det du vill göra är att få regulatorn att precis öppna flaskan när du drar åt ordentligt i punkt 7 - flaskan behöver bara precis öppnas.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lösning för miniregulator

Inläggav humlekotte » torsdag 2018-05-24 10:21

Så som de visar det på ali så är regulatorn kopplad direkt till en fatanslutning.
Den levererar bara gas när den är ansluten till fatet, annars tätar fatkopplingen.
Det ser ut som det är en trapetsadapter som öppnar sodastreamflaskan
när man skruvar på adaptern.

Bild
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Lösning för miniregulator

Inläggav är i garaget » lördag 2018-05-26 22:09

Ja, det är helt säkert handhavandefel från min sida.
Tack för förslaget på justering av min befintliga trapetsadaptor.
Dock skulle jag behöva köpa en ytterligare regulator då jag inte vill plocka isär min ordinarie uppsättning så efter en öl slängde jag iväg en beställning till ali. Om intresse finns kan jag återkomma med bilder och recension.
Tack för era tankar och synpunkter.
är i garaget
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: onsdag 2018-05-23 15:24

Re: Lösning för miniregulator

Inläggav Bagman » tisdag 2018-05-29 23:35

Jag köpte en regulator för 16 grams kolsyretub, kruxet är bara att de verkar dyra.

https://www.wish.com/c/58be4be1965744478f1ca809
Bagman
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: onsdag 2012-06-27 13:35


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 66 gäster

cron