Closed transfer

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Closed transfer

Inläggav Lindh » tisdag 2018-05-22 15:33

Så om det inte skulle räcka så trycker vi in nytt syre i ölet via co2-tuben om man inte spundar i fatet. Livet är tufft för detaljnördar som jag ;-)

C06860A8-5D39-4C2E-A131-1F1502D9D4BC.jpeg


Let’s state very clearly at the onset that the even the purest CO2 most homebrewers can get, which is typically 99.9% Grade, contains somewhere between 20-30 ppm of Oxygen (O2) impurity. For our calculations, we are going to assume that homebrewers have access to 99.9% Grade CO2 (1), which typically has a maximum of 30 ppm O2 impurity depending on supplier.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Closed transfer

Inläggav Snow » tisdag 2018-05-22 22:54

Tips, jag använder trycket i ett tomt fat, som efter att jag mottrycktsfyllt från det har ett tryck på mellan 1-2bar.

Fyller ett diskat fat med kokhett vatten och kopplar ihop faten. Övertrycket räcker lätt till att tömma det diskade fatet, och ersätta vätskan med gratis co2


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Closed transfer

Inläggav skyking » onsdag 2018-05-23 04:47

Snow skrev:Tips, jag använder trycket i ett tomt fat, som efter att jag mottrycktsfyllt från det har ett tryck på mellan 1-2bar.

Fyller ett diskat fat med kokhett vatten och kopplar ihop faten. Övertrycket räcker lätt till att tömma det diskade fatet, och ersätta vätskan med gratis co2


Finns det inte risk att jästen från den gamla brygden hamnar i den nya då?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Closed transfer

Inläggav humlekotte » onsdag 2018-05-23 10:44

Har den nya jästen något att komma med?
Ölen borde vara utjäst och full av "rätt" jäst.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Closed transfer

Inläggav Djonk » onsdag 2018-05-23 12:11

Brettanomyces kanske kunde tugga i sig mer om det kan spridas i tillräcklig mängd på det viset?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Closed transfer

Inläggav Snow » onsdag 2018-05-23 12:48

Där av att jag har kokhett vatten i fatet, torde vara tillräckligt ojäst :) vänlig miljö att landa i. Att notera, jag kopplar ihop gaskopplingarna, så det är inget bottenslam som åker med.

Dessutom så borde väl problemet redan finnas i fatet redan om det ska överföras.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Closed transfer

Inläggav ecmik » söndag 2018-05-27 06:36

Något jag tar med mig från efter att jag läst den här tråden och kollat Lindhs senaste inlägg är att jag aldrig mer ska använda StarSan för fatdesinficering. Jag tänkte faktiskt spontant på det sist när jag fatade till och med. Det hade skummat rejält där inne, och jag trycksatte fatet med 1.5 bar 5ggr (nånstans runt 0.2-0.3% syre kvar vilket har känts gott nog!). Men mitt i processen slog det mig att varenda StarSan-bubbla innehåller väl syre som INTE blir tömt av trycket.. Och jag har haft problem med dålig hållbarhet, och detta kan faktiskt vara en viktig faktor - åtminstone ska jag testa!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Closed transfer

Inläggav Snow » söndag 2018-05-27 11:32

Jag använder hett vatten mer och mer för att vara mera safe för bakterier i repor och andra gömmor. Hade jag haft tillgång till ånga hade jag kört det.

Dock måste man vara jäfligt försiktig, otrevligt med hett vatten/ånga på fel ställe.

Ska testa att koppla fat till jäskärl nästa gång jag tappar över, dock undrar jag om det gör någon som helst skillnad. Hinner syret i luften påverka ölet genom att oxidera en nästan stilla yta på de typ 10 min det tar att flytta grönölen? Dessutom blir ju sista (översta) slatten kvar i jäskärlet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Closed transfer

Inläggav ecmik » söndag 2018-05-27 11:58

Snow skrev:Ska testa att koppla fat till jäskärl nästa gång jag tappar över, dock undrar jag om det gör någon som helst skillnad. Hinner syret i luften påverka ölet genom att oxidera en nästan stilla yta på de typ 10 min det tar att flytta grönölen? Dessutom blir ju sista (översta) slatten kvar i jäskärlet.


Jag tror man får testa, se och göra en egen bedömning helt enkelt. Riktigt bra öl har ju uppenbarligen hembryggts även av system som inte är så här syrebegränsade. Sen handlar det väl också mycket om ölstil och vissa andra faktorer som kan göra ölet gott eller mindre gott. Men alla de enklaste åtgärderna är ju lätt värda att göra!

Jag lockas desto mer av ”Fermentation Purge” faktiskt! Gillar tanken att ta vara på koldioxiden som ändå produceras. Plus att den är helt ren om man jämför med köpe-CO2 och att det sköter sig självt under jäsningen. Bara man kan vara säker på att fatet verkligen blir helt syrefritt, då är det ju riktigt trevligt.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Closed transfer

Inläggav ecmik » söndag 2018-05-27 12:03

En fördel till med ”Fermentation Purge” är att man får en co2-buffert för baksuget om man vill kallkrascha sin öl i jäskärlet.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 26 gäster