Mäta FG med refraktometer

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Använder du refraktometer för att mäta FG?

Ja
1
8%
Nej, men jag använder för att mäta OG
8
67%
Nej, jag använder inte refraktometer öht i bryggningen
3
25%
 
Antal röster : 12

Mäta FG med refraktometer

Inläggav skyking » lördag 2018-04-14 13:34

Jag har för första gången nu använt min nya refraktometer vid bryggning. Först var jag lite besviken sen läste jag manualen och då bkev det mycek bättre (man kan ju justera skärpan). Det var iaf en direkt förbättring att jag ganska enkelt kunde mäta preboil SG, men man skall kanske vänja sig vid att man inte behöver dra ut så stort prov för OG.

Frågan är ni som kör med refraktometer, använder ni den för att mäta FG? Funkar korrigeringsformler bra för det?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mäta FG med refraktometer

Inläggav Rotsac » lördag 2018-04-14 17:56

skyking skrev:Jag har för första gången nu använt min nya refraktometer vid bryggning. Först var jag lite besviken sen läste jag manualen och då bkev det mycek bättre (man kan ju justera skärpan). Det var iaf en direkt förbättring att jag ganska enkelt kunde mäta preboil SG, men man skall kanske vänja sig vid att man inte behöver dra ut så stort prov för OG.

Frågan är ni som kör med refraktometer, använder ni den för att mäta FG? Funkar korrigeringsformler bra för det?


Ja.
Ja.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Mäta FG med refraktometer

Inläggav Drake » lördag 2018-04-14 17:59

skyking skrev:Jag har för första gången nu använt min nya refraktometer vid bryggning. Först var jag lite besviken sen läste jag manualen och då bkev det mycek bättre (man kan ju justera skärpan). Det var iaf en direkt förbättring att jag ganska enkelt kunde mäta preboil SG, men man skall kanske vänja sig vid att man inte behöver dra ut så stort prov för OG.

Frågan är ni som kör med refraktometer, använder ni den för att mäta FG? Funkar korrigeringsformler bra för det?


Ja
Nej
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Mäta FG med refraktometer

Inläggav MCMLXXXII » söndag 2018-04-15 17:09

Jag brukar använda den för OG, samt för att se när FG inte längre sjunker. Beroende på hur noga man tycker att det är med en korrekt beräkning så kan det duga med korrigeringsformler. Jag använder en ganska noggrann hydrometer för FG. Min erfarenhet är att det diffar omkring 0,3 procentenheter (alkohol) mellan hydrometern och refraktometern med korrigeringsformeln, så om man tycker det är tillräckligt bra så kan man nöja sig med en refraktometer.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Mäta FG med refraktometer

Inläggav fredrik.stahl » måndag 2018-04-30 12:33

Jag är förbluffad över hur någon kan tycka att korrektionsformlerna funkar bra. För mig kan det skilja många Öchslegrader både upp och ner. Det verkar vara helt olika för olika öl. Jag använder det bara som en grov indikation på hur jäsningen ligger till.

Den ursprungliga formeln är väldigt tveksam rent matematiskt eftersom den bygger på att kombinera två empiriska samband varav ett används inverterat. Det introducerar stor känslighet för osäkerhet i parametrarna. Sean Terrill har istället gjort en mer direkt anpassning till mätdata vilket är mer pålitligt. Men även där verkar det som om fler faktorer påverkar än OG och brytningsindex.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Mäta FG med refraktometer

Inläggav Falkens » måndag 2018-04-30 13:54

fredrik.stahl skrev:Jag är förbluffad över hur någon kan tycka att korrektionsformlerna funkar bra. För mig kan det skilja många Öchslegrader både upp och ner. Det verkar vara helt olika för olika öl. Jag använder det bara som en grov indikation på hur jäsningen ligger till.

Den ursprungliga formeln är väldigt tveksam rent matematiskt eftersom den bygger på att kombinera två empiriska samband varav ett används inverterat. Det introducerar stor känslighet för osäkerhet i parametrarna. Sean Terrill har istället gjort en mer direkt anpassning till mätdata vilket är mer pålitligt. Men även där verkar det som om fler faktorer påverkar än OG och brytningsindex.


Sean vem??
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Mäta FG med refraktometer

Inläggav skyking » onsdag 2018-05-02 08:17

skyking skrev:Jag har för första gången nu använt min nya refraktometer vid bryggning. Först var jag lite besviken sen läste jag manualen och då bkev det mycek bättre (man kan ju justera skärpan). Det var iaf en direkt förbättring att jag ganska enkelt kunde mäta preboil SG, men man skall kanske vänja sig vid att man inte behöver dra ut så stort prov för OG.

Frågan är ni som kör med refraktometer, använder ni den för att mäta FG? Funkar korrigeringsformler bra för det?


Drake skrev:Ja
Nej


Jag blir lite konfunderad på ett sånt svar. Du använder refraktometer för att mäta FG, men tycker inte att korrigeringsformlerna funkar bra? Varför använder man då refraktometern för att mäta FG?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Mäta FG med refraktometer

Inläggav Drake » onsdag 2018-05-02 08:31

För att kolla att jag har ett stabilt värde, inte för att mäta exakt, tycker formlerna slår för mycket fel för det.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Mäta FG med refraktometer

Inläggav fredrik.stahl » onsdag 2018-05-02 11:06

Falkens skrev:Sean vem??


http://seanterrill.com
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 45 gäster