Tips på bra allroundtermometer

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Tips på bra allroundtermometer

Inläggav skyking » lördag 2018-04-14 08:28

Jag har på sistone kört med en digital stektermometer och tycker det är praktiskt, men nu verkar den ha lagt av (antagligen något med att displayen inte tål att desinciferas med starsan eller liknande :oops: ), så nu blir det till att köpa ny.

Har ni något tips på termometer som funkar bra lite allround. Förutom att mäska förekommer det att man grillar, tempererar choklad (och någon gång har jag karameliserat socker).

Jag har kört med en med sladd mellan givare och display så jag kan låta givaren sitta i och kunna avläsa temperaturen enkelt. Jag vet inte om det är en bra eller dålig ide, men det verkar smidigt iaf...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tips på bra allroundtermometer

Inläggav t955 » lördag 2018-04-14 09:30

skyking skrev:Jag har på sistone kört med en digital stektermometer och tycker det är praktiskt, men nu verkar den ha lagt av (antagligen något med att displayen inte tål att desinciferas med starsan eller liknande :oops: ), så nu blir det till att köpa ny.

Har ni något tips på termometer som funkar bra lite allround. Förutom att mäska förekommer det att man grillar, tempererar choklad (och någon gång har jag karameliserat socker).

Jag har kört med en med sladd mellan givare och display så jag kan låta givaren sitta i och kunna avläsa temperaturen enkelt. Jag vet inte om det är en bra eller dålig ide, men det verkar smidigt iaf...
Kan rekomendera Thermapen. Funkar lika bra till ölbryggning som grillen och övrig matlagning. Snabb, hög presition (har jämfört med en labbtermometer från jobbet). Har själv version 3, det finns 4 numer oxå. Billigare via e-bay från England

https://www.ebay.co.uk/p/Superfast-Ther ... 1762396881


Skickat från min D6503 via Tapatalk
t955
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 13:14

Re: Tips på bra allroundtermometer

Inläggav assistredo » lördag 2018-04-14 15:08

Det som brukar vara den svaga länken vid mätning av temperaturen i vätskor med stektermometer är kabeln mellan givaren och enheten. Den har ju en metallstrumpa och klarar inte av att vara nedsänkt i vätska en längre tid. Men om man lägger givare och metalldel av kabeln i ugnstemperatur en stund kan man få den att funka igen.
Jag har löst problemet förut genom att trä över krympslang över hela metalldelen på kabeln och krympa på den med värme.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Tips på bra allroundtermometer

Inläggav TristanBarouche » lördag 2018-04-14 15:18

Håller med om thermapen! Svinbra termometer, numera till ett riktig bra pris
TristanBarouche
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: torsdag 2017-05-11 23:13

Re: Tips på bra allroundtermometer

Inläggav skyking » lördag 2018-04-21 16:06

assistredo skrev:Det som brukar vara den svaga länken vid mätning av temperaturen i vätskor med stektermometer är kabeln mellan givaren och enheten. Den har ju en metallstrumpa och klarar inte av att vara nedsänkt i vätska en längre tid. Men om man lägger givare och metalldel av kabeln i ugnstemperatur en stund kan man få den att funka igen.
Jag har löst problemet förut genom att trä över krympslang över hela metalldelen på kabeln och krympa på den med värme.


Men jag tycker att man borde kunna hålla tråden ovanför mäsken tygör jag. Det är väl bara själva givaren som måste ner i mäsken. Varför metalldelen är känslig för vatten ser jag dock inte...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tips på bra allroundtermometer

Inläggav fredrik.stahl » fredag 2018-05-11 09:31

Bra termometrar kostar tyvärr. Verkar inte finnas något billigt som inte har stora mätfel och går sönder. Jag bet ihop och köpte en Testo 108. Och det blir faktiskt billigare i längden då man slipper köpa nytt stup i kvarten. För att inte tala om irritationen då termometern lägger av mitt i inmäskningen. https://www.nordtec.se/produkter/handinstrument/temperatur/testo-108
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Tips på bra allroundtermometer

Inläggav Snow » fredag 2018-05-11 20:53

Jag e ju lite knasig när det gäller termometer.

Har kört STC1000 och en analog termometermed långt dykrör parallelt ett bra tag nu.

Kan inte riktigt se vitsen med att kunna mäta på tiondels när, eftersom bryggverken inte
klarar av att hålla tempen på den precisionen.

Har dock betat av några billigare varianter i jakten på den perfekta avläsningen.
Nu har jag monterat ett dykrör i mäsken som jag använder för givaren till STC, i början så kollar jag så att den analoga och
STC:n går lika i det temperaturintervallet jag ska jobba. Detta är viktigt , ehuru det skiljer en del om man kalibrerar STC vid fyllnadsvattentemp (typ ca 12). Har testat det, men då skiljer det upp till 5 grader när man höjer till ca 65.

Den analoga stämmer iallfall vid 0 grader och 100 grader, så antar att det är ok däremellan oxå.

Så mitt tips är således en analog med dykrör : https://shop.humle.se/utrustning/matning/temperatur/termometer-136-mm-12-mpt

Allroundheten är ju lite begränsad, men i bryggsammanhang känns det som ett bra alternativ, att kunna köra analog eller STC.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Tips på bra allroundtermometer

Inläggav martinb » måndag 2018-05-14 08:04

fredrik.stahl skrev:Bra termometrar kostar tyvärr. Verkar inte finnas något billigt som inte har stora mätfel och går sönder. Jag bet ihop och köpte en Testo 108. Och det blir faktiskt billigare i längden då man slipper köpa nytt stup i kvarten. För att inte tala om irritationen då termometern lägger av mitt i inmäskningen. https://www.nordtec.se/produkter/handinstrument/temperatur/testo-108

+1 för Testo 108. Vi har två stycken, riktigt bra grejer.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Tips på bra allroundtermometer

Inläggav Karl R » måndag 2018-05-14 10:57

JAg brände tyvärr min sladd på till min egna Testo. Sen hade jag svårt att få en bra ersättningssladd. Den jag har hittat går inte längre att lita på.
Så det kan vara ett minus för Testons räkning, eller så är det bara jag som inte fattat vilken jag skulle ha och köpte fel...
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Tips på bra allroundtermometer

Inläggav Grindcrusher » tisdag 2018-05-15 09:59

Karl R skrev:JAg brände tyvärr min sladd på till min egna Testo. Sen hade jag svårt att få en bra ersättningssladd. Den jag har hittat går inte längre att lita på.
Så det kan vara ett minus för Testons räkning, eller så är det bara jag som inte fattat vilken jag skulle ha och köpte fel...


Weird! Jag mailade dem och köpte ny sladd till min för ett år sedan... artikelnumret är 0603,1080 enligt mitt gamla mail. 350kr + moms och frakt dock. :/

http://www.nordtec.se/givare/temperaturgivare-129
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Tips på bra allroundtermometer

Inläggav Karl R » tisdag 2018-05-15 12:47

ah, schysst. När jag brände min fanns det inte någon reservdel att tillgå.
//karl
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster