Angående diameter på valsar i maltkrossar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Angående diameter på valsar i maltkrossar

Inläggav Rotsac » fredag 2018-04-06 10:20

Hur mycket påverkar valsarnas diameter resultatet av maltkrossningen?

Jag funderar på att köpa antingen Monster Mill MM2, med två 38 mm valsar:
http://shop.humle.se/utrustning/krossni ... 2-valsverk

eller:

Monster Mill MM3 med tre 38 mm valsar:
http://shop.humle.se/utrustning/krossni ... 3-valsverk

eller:

MattMill Kompakt med två 70 mm valsar:
http://shop.humle.se/utrustning/krossni ... -maltkross

Innebär tre valsar att inställningen av mellanrum blir mer komplicerad?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Angående diameter på valsar i maltkrossar

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2018-04-06 11:23

Har man haft tillräckligt stora valsar skulle dom kunna vara blanka och ändå mata, men det är en ytterlighet. Större valsar krossa därför mer och river inte lika mycket som mindre.

3-vals varianten grovkrossar med den första valsen och finkrossar med den andra, fördelen som jag tror/gissar är att man får mer hela skal och en finare krossning av kärnan.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Angående diameter på valsar i maltkrossar

Inläggav assistredo » fredag 2018-04-06 12:09

Rotsac skrev:Innebär tre valsar att inställningen av mellanrum blir mer komplicerad?

Nej, det är bara avståndet mellan två valsar som ställs in. D.v.s. det är bara en vals som "kan flytta på sig". Alltså finns det ett justerbart avstånd och ett fast. Maltet passerar först det fasta mellan vals 1 och 2 och sedan det justerbara mellan vals 2 och 3.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Angående diameter på valsar i maltkrossar

Inläggav Rotsac » lördag 2018-04-07 02:05

Pilsnerkokaren skrev:Har man haft tillräckligt stora valsar skulle dom kunna vara blanka och ändå mata, men det är en ytterlighet. Större valsar krossa därför mer och river inte lika mycket som mindre.

3-vals varianten grovkrossar med den första valsen och finkrossar med den andra, fördelen som jag tror/gissar är att man får mer hela skal och en finare krossning av kärnan.


Hmm.....

Så en 3-valskross med 70 mm valsar vore tydligen den bästa varianten, men en sådan finns ej med bland de tre jag tog upp....

Frågan är då om en 2-valskross med 70 mm valsar är att prioritera. Det är visserligen Tysk kvalitet (5 Kg!), men jag gillar inte att man ska klämma fast krossen med tvingar på några centimeter av en bordsskiva:-(

Jag har ingen verkstad hemma för att snickra till en träskiva, etc.
Och arrangemanget med en PET-flaska som påmatningstratt är inte heller något jag tycker om.
Sitter den verkligen säkert fast?

Det är även saftigt med 2.490 SEK för en maltkross, när bryggverket kostade 8.300 SEK.

Man kanske blir nöjd med en Monster Mill MM2 valsverk för 1.695 SEK
http://shop.humle.se/utrustning/krossni ... 2-valsverk
plus påmatningstratt för 695 SEK?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Angående diameter på valsar i maltkrossar

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2018-04-07 09:14

Det behövs nog en diameter på Ø150-200mm på valsarna för att dom ska kunna vara släta och ändå kunna mata malten, men det är en ytterlighet som jag skrev innan.

Min teori är att malten ska krossas, inte malas. Att valsarna är krysslettrade är en kompromiss för att få malten att matas igenom med mindre valsar, problemet med liten diameter blir att malten rivs i sönder av lettringen mer än vad den krossas.
Jag byggde om en kompostkvarn till maltkross för något år sedan som har runda kuggar på valsarna, den krossar som en dröm :) (Bilder finns i tråden maltkross/kvarn)

Tror att du kommer bli hur nöjd som helst med en Monster Mill för 1 700:-
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Angående diameter på valsar i maltkrossar

Inläggav assistredo » måndag 2018-04-09 01:11

Har man bara två valsar så kan man ju köra igenom malten två gånger. Först med större avstånd och sen med mindre -samma resultat som med trevalsars. Båttre kanske - jag kan ju även variera det "första" avståndet. Sådan dubbelkrossning gör jag ibland.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Angående diameter på valsar i maltkrossar

Inläggav Karl R » tisdag 2018-04-10 07:58

@pilsnerkokarn
Om jag förstår dig rätt så säger du att den tyska krossen är bättre då valsarna är bredare, vilket ger en bättre krossningsgrad, i motsats till de krysslettrade valsarna som ger mer malt är krossat. Stämmer det så?

(har själv en kross nobrand från maltmagnus)
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Angående diameter på valsar i maltkrossar

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2018-04-10 08:47

Ungefär så.

Min tes är att ju större valsar är, desto spetsigare blir ingreppsvinkeln mellan valsarna, desto mindre hjälp typ lettring behövs för att kärnan ska matas ner mellan valsarna. Skalen passerar valsarna utan påverkan och kärnan krossas. Hade man kunnat skala malten och sparat skalen hade man kunnat köra kärnorna i en mixer och sen blanda det med skalen.

Det blir en balansgång mellan att krossa för mycket och samtidigt mala sönder skalen, eller krossa för lite och få hela skal men okrossade bitar av kärnorna om man krossar med mindre valsar.
En lösning är ju att blöta malten lite och på så sätt få skalen att bli segare, eller så kör man genom malten 2ggr som assistredo. Vet inte MM fortfarande säljer dubbelkrossad malt men det verkar vara en vedertaget metod.

Eller så bygger man en kvarn och krossar malten mellan mer eller mindre parallella ytor, det är det jag försökt med min kompostkvarn.
Krossningsgraden verkar påverkar utbytet en hel del, förvisso inget som man inte kan kompensera med längre mäsktid.

Hur var det, brygger du med BIAB? Jag krossar gärna en omgång till dig, skulle vara kul att få reda på om det är krossningen som gör att jag sällan har under 90-92% utbyte vid mäskningen.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Angående diameter på valsar i maltkrossar

Inläggav Karl R » tisdag 2018-04-10 09:30

Ok!

Jo, både Biab och Braumeister, beroende på vad som ska bryggas/hur mycket tid jag har och en del annat.

Jag kommer gärna förbi och krossar lite malt till en biab-bryggning. Det låter som ett roligt test!

/Karl
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Angående diameter på valsar i maltkrossar

Inläggav Rotsac » tisdag 2018-04-10 10:53

Jag fann följande angående" Malt Conditioning": http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Malt_Conditioning
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Angående diameter på valsar i maltkrossar

Inläggav Djonk » tisdag 2018-04-10 12:19

Intressant läsning.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/tr ... uta-759004

Har en sån för att spraya växter, skulle nog passa bra för fuktning av malten också.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Angående diameter på valsar i maltkrossar

Inläggav Lindh » tisdag 2018-04-10 14:16

Vanlig sprayflaska duger gott till den 0,5-1dl som ska sprayas ut.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Angående diameter på valsar i maltkrossar

Inläggav Djonk » tisdag 2018-04-10 14:47

Det gör det till växter också, men jag lovar att "tryck"-sprutan är mer bekväm 8)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Angående diameter på valsar i maltkrossar

Inläggav Lindh » tisdag 2018-04-10 15:03

Kan vara svårt att få ut så liten mängd när man lutar flaskan 45 grader är en tanke. Med förmmyclet vatten blir det mosiga kärnor och mjöligt resultat... Jag gjorde ganska omfattande tester till min bok där jag redovisar med närbilder på resultatet.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Angående diameter på valsar i maltkrossar

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2018-04-10 22:37

@Karl
Du är välkommen, det är bara att tjoa till när du tycker att du har lite tid över.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster