Slipp stopp i era kranar

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Slipp stopp i era kranar

Inläggav Bobby » torsdag 2018-03-01 19:05

Hej bryggare

Det har skrivits otaliga trådar om humle-stopp i kranar och igensatta bazooka-screens när man tömmer sitt bryggverk eller gryta.
Nu har jag hittat en - för mig - ny metod som funkar klockrent.
Jag fick som vanligt stopp i min lilla bazooka-screen vid avtappning när jag gjorde en riktig humlebomb för en tid sedan.

Då testade jag att använda pumpen som jag cirkulerar vört med under mäskning för att hjälpa till att dra ut vörten via kranen.
OCH det funkar helt perfekt - Jag gjorde det igen vid en bryggning för två veckor sedan. Återigen ca >200g humlepellets i bryggverket.

Perfekt resultat igen, den tömmer verkligen ALL vört, så jag fick rekordmycket in i jäskammaren.
(Bazooka-screenen var verkligen helt täckt av humle i botten på bryggverket efter tömningen)

Om ni vill prova metoden behövs:

En enkel kina-pump som är livsmedelsklassad
2st vanliga silikonslangar, en grov som passar mellan er kran och pumpens infart samt en smalare som passar pumpens utfart.

Det som händer är att pumpen drar ut vörten oavsett om det är helt proppat med humle runt bazookan.

Jag har bilder och en film på detta om nån inte förstår eller vill veta mer.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nackdelar: Större infektionsrisk, lite pyssel att rengöra pumpen (Kör starsan genom rengjord pump innan)

Fördelar: Inget stopp i kranen, mer vört i hinken = mer öl
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: Slipp stopp i era kranar

Inläggav Kowarts » söndag 2018-04-01 16:36

Hej, drar det inte med en hel del humle ner i jäshinken då?

Idé, cirkulera lite vört genom pumpen tillbaka i grytan innan kylning så är den fri från infektionsrisk.
Kowarts
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: söndag 2015-05-17 19:26
Ort: Umeå

Re: Slipp stopp i era kranar

Inläggav Bobby » söndag 2018-06-03 09:19

Jag upplever det inte som att den drar ner mer humle än vanligt.
Om det gör det så blir det kvar i hinken sen tillsammans med torrhumlen och jästen när jag kör "closed transfer" till corneliusfat.

Körde en bryggning igen för en vecka sen, 25l i jäshinken, inte ens i närheten av nåt stopp, trots >200g humle.

Äntligen stämmer det med Beersmiths siffror också :)
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 60 gäster

cron