Bryggpumpen till Bulldog bryggverk...

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Bryggpumpen till Bulldog bryggverk...

Inläggav LTW » torsdag 2018-03-01 11:53

Undrar om någon har nån information om det finns nån kraftigare pump man kan ansluta till Bulldog bryggverk
eller tips på hur man får den att fungera bättre. Antar att filtret inne i bryggverket sätter igen mot slutet av mäskningen.
Får alltid svårt med flödet under mäskningens slutskeden...

Tips på detta ?

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Bryggpumpen till Bulldog bryggverk...

Inläggav Perwaste » torsdag 2018-03-01 13:08

När maltpipans botten sätter igen för mig i min Bulldog blir resultatet att pumpen liksom drar torrt istället. Då hjälper det inte med en kraftigare pump.

Eller menar du att du har bazookan iskruvad och att det är där böset sätter sig?

Jag har struntat i bazookan av just det skälet, och låter pumpen transportera upp skrotet igen till maltbädden.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Bryggpumpen till Bulldog bryggverk...

Inläggav Bobby » torsdag 2018-03-01 18:12

Jag kan köra med bazookan iskruvad och oftast pumpa hela mäskningen utan stopp.
Jag tror att ni kör lite för tjock mäsk?

PS: Använder även pumpen till att tömma bryggverket, aldrig mer stopp i kranen sedan dess, oavsett humlemängd!
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: Bryggpumpen till Bulldog bryggverk...

Inläggav LTW » torsdag 2018-03-01 20:04

Perwaste skrev:När maltpipans botten sätter igen för mig i min Bulldog blir resultatet att pumpen liksom drar torrt istället. Då hjälper det inte med en kraftigare pump.

Eller menar du att du har bazookan iskruvad och att det är där böset sätter sig?

Jag har struntat i bazookan av just det skälet, och låter pumpen transportera upp skrotet igen till maltbädden.


Hur går det då med lakplattan, sätter inte den igen då? eller kör du utan lakplatta vid mäskningen?

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Bryggpumpen till Bulldog bryggverk...

Inläggav Perwaste » tisdag 2018-03-06 22:06

Nej, lakplattan sätter inte igen, det går bra.

Nu brukar jag vänta med att sätta i den. Normalt sett så ser jag till att jag får igång flödet. Då rör jag tunt lite i malten ett par gånger. Sen när det är igång bra sätter jag dit lakplattan och låter den vara där. Det lilla skrot som då kommer upp är ingenting som stör.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Bryggpumpen till Bulldog bryggverk...

Inläggav LTW » söndag 2018-03-25 12:52

Perwaste skrev:Nej, lakplattan sätter inte igen, det går bra.

Nu brukar jag vänta med att sätta i den. Normalt sett så ser jag till att jag får igång flödet. Då rör jag tunt lite i malten ett par gånger. Sen när det är igång bra sätter jag dit lakplattan och låter den vara där. Det lilla skrot som då kommer upp är ingenting som stör.


Men hur går det då, när du skall tömma ur den kokta vörten utan bazooka filter, blir det inte väldigt mycket skrot och brös då?
Eller kör du nån annan filtrering utanför bryggverket?

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Bryggpumpen till Bulldog bryggverk...

Inläggav Perwaste » söndag 2018-03-25 18:49

Oftast låter jag det som följer med bara få gå ned i hinken. Det brukar inte bli så mycket.

Men, efter kylning brukar jag låta det hela stå ett bra tag, och då hinner det lägga sig tjockt längst ned. Jag har kranen bara lite halvöppen så att det inte bara ska forsa ut, och då stannar det mesta gunket kvar.

Ibland får jag för mig att hänga saftsilen på kranen för att fånga upp det som ändå hänger med. Oftast har jag påsar med humlekottar i, och då händer det att någon hamnar mitt för kranen. Då är det troligen bäst att låta pumpen dra ut det, men eftersom jag redan har diskat och rengjort allt så blir det inte så fär mig. En slev att peta undan påsen lite bara.

Jag har haft bazookan i förut, men jag tyckte den satte igen för mycket för mig, och när jag inte har den får jag upp det mesta finare maltskrotet till mäsken igen med pumpen under cirkulationen. Men jag kanske provar att använda den igen och ser om det går bättre nästa gång.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Bryggpumpen till Bulldog bryggverk...

Inläggav LTW » söndag 2018-03-25 19:36

Perwaste skrev:Oftast låter jag det som följer med bara få gå ned i hinken. Det brukar inte bli så mycket.

Men, efter kylning brukar jag låta det hela stå ett bra tag, och då hinner det lägga sig tjockt längst ned. Jag har kranen bara lite halvöppen så att det inte bara ska forsa ut, och då stannar det mesta gunket kvar.

Ibland får jag för mig att hänga saftsilen på kranen för att fånga upp det som ändå hänger med. Oftast har jag påsar med humlekottar i, och då händer det att någon hamnar mitt för kranen. Då är det troligen bäst att låta pumpen dra ut det, men eftersom jag redan har diskat och rengjort allt så blir det inte så fär mig. En slev att peta undan påsen lite bara.

Jag har haft bazookan i förut, men jag tyckte den satte igen för mycket för mig, och när jag inte har den får jag upp det mesta finare maltskrotet till mäsken igen med pumpen under cirkulationen. Men jag kanske provar att använda den igen och ser om det går bättre nästa gång.


Okey, jag skall pröva nåt liknande som det du beskriver, nästa gång...

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 57 gäster

cron