Kyllåda till lager

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kyllåda till lager

Inläggav dagw » söndag 2018-02-18 12:43

Funderar på att tillverka en låda i frigolit med plats för jäshink och en eller flera utbytbara petflaskor med is för att kunna hålla rätt temp under jäsning och lagring av lager.
Har någon provat eller vet om det är en bra grej ? Har ni några tips på enkel styrning av temp i denna låda, kanske reglerbara ventiler eller justerbar mellanvägg ?
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56

Re: Kyllåda till lager

Inläggav FredrikS » söndag 2018-02-18 18:47

Gjorde precis de du skriver om för ett par år sen. För mig blev den en ren katastrof efter som jag skulle jäsa lager i den men temperaturen var svår att reglera och de gångerna jag testade den så jäste ölen för varmt och när jag lyckats få ner temperaturen så var de för sent.

Jag kom över en gammal frys och drog in en terrarielampa för att hålla temperaturen. Plus en stc1000. Allt under 1000kr. Absolut att rekommendera istället för att börja bygga en låda.

Tvivlar inte att man kan få de att funka med en låda med lite övning. Fast inte värt besväret enligt mig
FredrikS
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 2016-08-08 09:47

Re: Kyllåda till lager

Inläggav dagw » söndag 2018-02-18 21:54

Jo, en kyl är väl bäst men tänkte nog skjuta det på framtiden. Hittade en variant av Ken Schwartz som är en frigolitlåda med sektioner och termostatstyrd fläkt som verkar ha haft en del framgångar. Blir väl inte billig den heller men fördelen är kanske att den tar mindre plats och kan anpassas till den jäsvolym man vill ha. Sen är det ju lite kul med meck också :D

https://www.homebrewersassociation.org/ ... n-chiller/
dagw
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 72
Blev medlem: onsdag 2016-03-09 20:56


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster

cron