BrewMaster Chronical Fermenter 26 VS Grainfather Conical

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

BrewMaster Chronical Fermenter 26 VS Grainfather Conical

Inläggav Anders_Adler » tisdag 2018-01-30 16:21

HEj!
Jag är precis igång att köpa ett koniskt jäskärl men jag vet inte vilket jag skall välja. Vad är det fördelar och nackdelar med dessa två. Är bewmaster så mycket bättre?

Tack
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: BrewMaster Chronical Fermenter 26 VS Grainfather Conical

Inläggav Falkens » tisdag 2018-01-30 18:00

Anders_Adler skrev:Är bewmaster så mycket bättre?


För att den är dyrare eller hur tänkte du? Jag tror båda kommer göra det dom ska, det är jag övertygad om.

Jag har "Grainfather konisk jästank Pro Edition" med tillhörande "Kylpumpkit till Grainfather konisk jästank" och för mig funkar det klockrent. Dock skulle jag vilja ha en lösning så jag har ett konstant bad med kyla (som håller samma temp hela tiden) utan att för den delen köpa deras chiller då jag finner den en aningens dyr. Sen tycker jag den är för trång under, det är för tajt vid dump och kran så att säga... Jag vet inte hur de tänkte där om jag ska vara ärlig men om det skulle göra att jag skulle lägga 2000:- till på en SS, det tror jag inte men nog så jag blir förbannad i alla fall :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: BrewMaster Chronical Fermenter 26 VS Grainfather Conical

Inläggav tomasharrysson » tisdag 2018-01-30 19:23

En fördel med SS är att den har spjällventil vilket är bättre i rengörings synpunkt än Grainfather som har kulventil.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: BrewMaster Chronical Fermenter 26 VS Grainfather Conical

Inläggav MCMLXXXII » tisdag 2018-01-30 19:50

Falkens skrev:För att den är dyrare eller hur tänkte du? Jag tror båda kommer göra det dom ska, det är jag övertygad om.

Jag har "Grainfather konisk jästank Pro Edition" med tillhörande "Kylpumpkit till Grainfather konisk jästank" och för mig funkar det klockrent. Dock skulle jag vilja ha en lösning så jag har ett konstant bad med kyla (som håller samma temp hela tiden) utan att för den delen köpa deras chiller då jag finner den en aningens dyr. Sen tycker jag den är för trång under, det är för tajt vid dump och kran så att säga... Jag vet inte hur de tänkte där om jag ska vara ärlig men om det skulle göra att jag skulle lägga 2000:- till på en SS, det tror jag inte men nog så jag blir förbannad i alla fall :-)

Jag har en precis likadan uppsättning och är riktigt nöjd. Jag har en vattendunk i ett kylskåp som jag har dragit rör och slangar till och från - vilket fungerar bra. Eftersom jästanken står ovanpå ett kylskåp så är utrymmet under inget större problem för min del, men jag håller med om att det hade kunnat göras bättre.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: BrewMaster Chronical Fermenter 26 VS Grainfather Conical

Inläggav Anders_Adler » onsdag 2018-01-31 14:06

tomasharrysson skrev:En fördel med SS är att den har spjällventil vilket är bättre i rengörings synpunkt än Grainfather som har kulventil.


Jag tittar närmare på det nu och SS Bewmaster har ju inte uppvärmning som GF. Är väll bara en kylsprial i den?
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: BrewMaster Chronical Fermenter 26 VS Grainfather Conical

Inläggav Falkens » onsdag 2018-01-31 14:21

tomasharrysson skrev:En fördel med SS är att den har spjällventil vilket är bättre i rengörings synpunkt än Grainfather som har kulventil.


Skulle ändå inte vara det som avgör om jag skulle välja mellan båda :-) det väger inte upp prisskillnaden om man säger så
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 56 gäster