Jäskammare och lite krafs runtomkring

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Jäskammare och lite krafs runtomkring

Inläggav Cobrac » måndag 2018-01-15 19:52

Jag är ute efter feedback på detta bygge. Det finns en viss risk att jag kanske har en lösning som saknar ett problem. Såhär:

Jag har byggt ett kammare i xps (foam isolering) och på den har jag monterat fyra st peltierkylare. Dessa styrs av en termostat vars sond ligger i ett rostfritt rör som är monterat genom silikonpluggen i damejeannen.

I botten av jäskammaren har jag en elmotor med vulgärt starka neodym-magneter. Den driver en magnetloppa inne i damejeannen. Den går på tidsrelä som jag kan ställa intervaller på. Även en dimmer för att kunna styra rotationshastigheten.

Jag har utöver detta även en vakuumejektor istället för vattenlås. Samt ytterligare en ventil för att kunna ta stickprov. Varför detta nu då? Här kommer min teori (helt ogrundad dock):

Jag sätter ett djupt vakuum i damejeannen för att få kolsyran att försvinna lättare ur vörten samt att jag snubblade över någon text för länge sedan där de redogjorde för att en annan esterprofil skapades vid lågt atmosfäriskt tryck. Utöver detta kommet magnetloppan se till att hålla jästen i suspension och hålla en mer homogen temp under jäsning.

Konstruktionen är testad på ett mjöd, och jäsningen påverkas inte effektivitetsmässigt. Då mjödet hade OG 1.130 och var 1.000 efter 16 dagar. Det var mindre jästsmak från primären och en bättre ”fräschör”. Även om jag inte får några revolutionära smakförändringar är detta ett tidsbesparande och ”hygieniskt” förfarande då jag aldrig behöver öppna jäskärlet.

Så nu vill jag gärna ha kommentarer, positiva eller negativa spelar ingen roll.

BildBild
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Jäskammare och lite krafs runtomkring

Inläggav Snow » måndag 2018-01-15 22:04

Lite svårt att ge någon feedback på bilderna, visar inte helheten.

Men jag gillar ju sånna här "skruvade" ideér. Andra jäser med tryck, du med "vakum" :)
Ska bli kul att höra om du upplever någon skillnad i smaker/kvalle.

En annan sak som jag undrat över länge, varför finns det inga trådar om magnetloppor/ omrörare
för stora jäskärl. De allra flesta som gör förkulturer använder ju det, varför inte i den skarpa miljön?

Hur gör stora bryggerier med detta?
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Jäskammare och lite krafs runtomkring

Inläggav Cobrac » måndag 2018-01-15 22:17

Stora bryggerier, iaf de jag har sett har ett vattenlås (dock inte likadana som sitter i våra små pyttekärl). När det gäller homogen temperatur så har de sensorer i olika nivåer på jästanken och sedan har de pumpar som blandar inne tanken så rätt temp erhålls. De brukar dessutom ha väldigt noggrann koll i botten, där tanken som regel är konisk. En kompakt jästkaka genererar en hel del värme som kan ge ölet äcklig smak. Tror till och med att de har en separat kylmantel där för att kunna styra temperaturen enbart där. Under vakuum har jag dock inte läst så mycket om. Finns en hel del mekaniska risker med vakuum i stora kärl. De blir platta, om det skiter sig. De har en enorm yta inne i kärlet, tryckskillnaden skulle göra skador. Metall är väldigt bra för att klara övertryck (sträckning), men saknar nästan helt motstånd i kompression (Eulers knäckingsprincip). Sen kan det helt enkelt vara så enkelt att vakuum skapar bajs-smakande estrar i öl. Vad vet jag? Om ca två-tre veckor vet jag.

Jag kan filma lite och prata om det och länka ut här. Kanske blir mer talande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Jäskammare och lite krafs runtomkring

Inläggav Cobrac » måndag 2018-01-15 22:21

Angående magnetloppor i stora kärl så krävs det en rätt stor magnetloppa för att skapa en virvel. Jag har min botten och den skapar en viss rörelse på ytan, men duger dåligt för att syresätta vört under tillväxtfasen för jästen. Jag har min omrörning för homogenitet i temp och att hålla jästen i suspension. För att ha stora omrörare kräva det väldigt starka magneter och det kostar pengar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Jäskammare och lite krafs runtomkring

Inläggav Cobrac » måndag 2018-01-15 22:37

Ska tilläggas att tempstyrning med pumpar i stora kärl är de riktigt stora pojkarna. Många mindre bryggerier nöjer sig med kylmantel och en alldeles för kort dykrör som inte mäter i centrum. Vilket också i många fall räcker, men flödesmekaniken i ”halvstora” tankar är lite för trög för att vara till lags för jästen. Enligt min mening, säg gärna emot.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Jäskammare och lite krafs runtomkring

Inläggav Asmodeus » måndag 2018-01-15 23:07

Mycket intressant, fantastiskt bra med magnetomrörning, jag har funderat på detsamma för att både hålla jäst i suspension och för att förbättra utbyte av torrhumling. Kul att du prövar med undertryck, men jag tänker nog fortsätta att jäsa under tryck, i alla fall i senare del av processen, inte minst p.g.a. jäskärl i plast och rostfritt och risken för syreexponering. Du har helt rätt vad det gäller jästen i mantlade tankar, det är ett bekymmer (fast mest att aktiviteten och därmed den exoterma reaktionen går ned).
Asmodeus
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: onsdag 2016-01-27 00:20

Re: Jäskammare och lite krafs runtomkring

Inläggav assistredo » tisdag 2018-01-16 03:50

Cobrac skrev:Jag har min botten och den skapar en viss rörelse på ytan. Jag har min omrörning för homogenitet i temp och att hålla jästen i suspension.

Vad har du för omrörare och hur stor loppa har du? Har du jäshink eller något annat? Hur har du arrangerat det hela (gärna bild)?
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Jäskammare och lite krafs runtomkring

Inläggav Cobrac » tisdag 2018-01-16 07:00

På den undre av de två bilderna du ser i början av tråden syns en nedsänkt 12v datorchassi i botten av jäskammaren. Fläkten har inga blad kvar utan består endast av ett nav. På detta nav har jag monterat en trissa med två hål där jag har limmat fast två neodymmagneter, dragkraft 20 kg/st. Magnetloppan är 45mm lång och finns på humle.se. Jag använder en glas 6 gallon carboy. Den är välvd i botten, därav de starka magneterna. Jag kan skicka en ritning på det hela om du vill?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

cron