Intertap Flow Control mycket skum

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Drake » torsdag 2018-11-15 15:36

Ok, må så vara. Men jag hade nog aldrig under 5 grader i min kyl, trots det så funkade Perlick-tapparna utmärkt. Enda gången det blev problem var när jag fick en del humlebös i kulkopplingen samt en gång när jag hade tok-kolsyrat en öl av misstag. Hade bara kort ölslang till båda tapparna, ingen sytråd.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Falkens » torsdag 2018-11-15 16:17

@Drake
Säger inte att det inte ska fungera, jag har kring 4 grader i min kyl och mina Intertap-kranar funkar utmärkt. Det gjorde mina Perlick-kranar innan jag bytte också, har testat med både Perlick 650SS och Perlick 630SS men de passade inte mig av annan anledning. Vad ville jag säga med det här då? Ny kran behöver inte alltid vara lösningen men jag tycker det är synd och gå in och säga att en eller annan kran skulle vara någon frälsare i det hela. Andra upplever det som att "Oj, nu skummar det lite... nu måste jag köpa ny kran för det står på SHBF!" Det skulle vara kul och se vad folk har för flöde i sina kranar. Samma sak med de som tycker att sina kranar inte funkar så bra, vad är det för flöde de väntar sig och vad är de missnöjda med?

Jag tycker den här visar ett flöde som är "så som man vill ha det" sen tittar man på den här filmen, först så skummar det sen vrider han ner FC för att inte kolsyran ska lösas ut men då rinner det så sakta som det gör.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav niklas_n » fredag 2018-11-16 13:59

Falkens skrev:https://youtu.be/evtsJ_wem1w


Ingen som tycker det är märkligt att norrmannen har en ölslang som är 5 meter lång? Vad är då tjusningen med en tapp med flödeskontroll?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav assistredo » fredag 2018-11-16 18:57

Det är kanske så att det som Intertap primärt har velat konkurrera med gentemot Perlick m fl är att man gör en egenkonstruerad forward-sealkran. Det här med flödeskontrollen är då en sekundär konstruktionsdetalj som man inte har lagt lika mycket kraft på. Enligt bild verkar flödeskontrolldelen på en Intertap betydligt kortare än den exempelvis på en CMB.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Falkens » fredag 2018-11-16 22:13

assistredo skrev:Det är kanske så att det som Intertap primärt har velat konkurrera med gentemot Perlick m fl är att man gör en egenkonstruerad forward-sealkran. Det här med flödeskontrollen är då en sekundär konstruktionsdetalj som man inte har lagt lika mycket kraft på. Enligt bild verkar flödeskontrolldelen på en Intertap betydligt kortare än den exempelvis på en CMB.


Glöm inte att du TROR!
Jag utgår i från att du inte testat då du förespråkar CMB tappar lika väl som jag förespråkar Intertap (men har dock testat Perlick).
Om man googlar lite och Youtubar så får man massa uppslag på allternativ både vad gäller Perlick och Intertap. Det finns även massa bra länkar i tråden. Att man har en längd på slagen, ja det behöver man även trots FC men den behöver inte vara lika exakt då den kan kompensera för lite olika öltyper, olika kolsyra men att slangarna behöver vara intrimmade vet väl alla.

Om man sitter på en kegerator där man har tex. 4 kranar, där man oftast serverar samma öl (med samma kolsyra mm.) så skit i FC kranar utan kör en vanlig SS kran i stället. Då har du med all säkerhet trimmat in allt efter de öltyperna du har.

Här är en test av Intertap... https://youtu.be/PCPhlf2A5bY
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav assistredo » lördag 2018-11-17 03:19

assistredo skrev:Det är kanske så att det som Intertap primärt har velat konkurrera med gentemot Perlick m fl är att man gör en egenkonstruerad forward-sealkran. Det här med flödeskontrollen är då en sekundär konstruktionsdetalj som man inte har lagt lika mycket kraft på. Enligt bild verkar flödeskontrolldelen på en Intertap betydligt kortare än den exempelvis på en CMB.

Falkens skrev:Glöm inte att du TROR!
Jag utgår i från att du inte testat då du förespråkar CMB tappar lika väl som jag förespråkar Intertap
Här är en test av Intertap... https://youtu.be/PCPhlf2A5bY

Jag tror inte något, jag förespråkar inte CMB, ja - jag har inte testat. Jag framför bara gissningsvis en kanske möjlig förklaring där bara en jämförande test , utan långa slangar, skulle kunna bringa klarhet i om Intertap med flödeskontroll skummar mera än någon annan.
Testen du länkar till är väl av en kran utan flödeskontroll.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav niklas_n » måndag 2018-11-19 15:49

Verkar vara flera som har problem med Intertap FC och skum...

https://www.youtube.com/watch?v=k2hxcZAyVps
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1207
Blev medlem: söndag 2014-05-04 20:57
Ort: Katrineholm

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Falkens » måndag 2018-11-19 16:33

niklas_n skrev:Verkar vara flera som har problem med Intertap FC och skum...

https://www.youtube.com/watch?v=k2hxcZAyVps


Jag tycker han sammanfattar det bra! Han går in på hur man behöver ett balanserat system i grunden, att en FC är inte den direkta lösningen. Han gör det vid flera tillfällen i videon också, den heter ju "Flow Control Faucets and Balanced Draft Systems Working Together"

En bra video måste jag säga, tack för länken.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav daggfot » måndag 2018-11-19 18:03

I mitt fall hjälpte det ju inte hur jag balanserade systemet. Bara skum oavsett.

Det finns folk som vittnar om att de kopplar en FC tapp (både Intertap och Perlick) direkt på fatet. Då är det säkert öl det är frågan om och inte mer än 1 bar, men ändå. Inte fråga om att hitta någon balans där...
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Drake » måndag 2018-11-19 18:51

Precis! Jag hade inga problem att köra Perlicken direkt på kulventilen. Så länge man ligger runt 2-2,5 volymer funkar det, men visst, kör man upp det till närmare 4 volymer som i videon så hjälper det kanske inte med enbart en FC. Men hur ofta gör man det? Vissa belgare och några veteöl kanske, men all annan öl gick bra att tappa upp med enbart kranen, utan balansering eller slangar.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Falkens » tisdag 2018-11-20 10:51

daggfot skrev:I mitt fall hjälpte det ju inte hur jag balanserade systemet. Bara skum oavsett.

Det finns folk som vittnar om att de kopplar en FC tapp (både Intertap och Perlick) direkt på fatet. Då är det säkert öl det är frågan om och inte mer än 1 bar, men ändå. Inte fråga om att hitta någon balans där...


Så gjorde jag innan jag hade kranarna monterade i kylen. Jag hade en kulventil + adapter + Perlick 650. Det jag fick göra innan jag började tappa var att jag fick dra lite i övertrycksventilen för att släppa lite på trycket. Där efter justera FC så det inte skummade vilket det kommer göra... (och nu kommer det) ju varmare ölet blev ju mer skummade det.

Nu när jag har mina kranar i kylen och ligger på en rekommenderad temperatur så får jag inte samma skum... visst, det händer väl att det skummar för mig med men inte i den omfattningen att jag skulle se byte av kran som det ända alternativet. Jag vet inte vad man förväntar sig för hastighet när man tappar upp, det skummar inte när den nästan är stängd. Det rinner sakta men det rinner på. Förväntar man sig att man ska ha den öppen till 90% så finns det andra parametrar som ska stämma för att det ska kunna göra det, jag tror med 100% säkerhet att dessa har behandlats i tråden.

Det är därför jag tycker det är konstigt att "alla" pekar på kranen som felkällan då de finns de med samma kran som inte har problemet (Gäller även Perlick)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster