Intertap Flow Control mycket skum

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Falkens » tisdag 2018-06-05 10:48

Låter otroligt!
Jag har 2 st Perlick-kranar utan flödesreglering i min kyl.

Jag har där kopplat till dessa 2 st 1.5 m sytråd, kylen ligger på 7 grader, jag kan uppleva att den lagerna jag har skummar lite vilket gör att man får tappa upp och låta glaset vila och sen tappa igen. Tappar jag 2 glas efter sig så är det OK. I den andra har jag en Pale Ale och den funkar utan problem... ligger på ca. 1,2 bar på båda.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav grunkan » tisdag 2018-06-05 13:09

daggfot skrev:Nu har jag skruvat ner allt, rengjort och smörjt alla packningar samt bytt till rostfria "shanks" från samma återförsäljare som kranen.

Jag har testat med två meter 5/16 och med fem meter 5/16. Oavsett vilken lösning så skummar det som tusan när man öppnar kranen. Det blir inte bättre när kranen har blivit kall. Jag öppnar givetvis kranen helt. Många liter god öl har gått i vasken för detta...

Kör med 1bar vid 8C.

Med fem meter 5/16 och med flödesregleringen på absolut minsta kan jag få ut en liten pisstråle öl som går att dricka, men då undrar jag vad jag har vunnit på att köpa dessa kranarna mot att använda billig skit från Kina med tre meter sytråd?

Ska kontakta leverantören för att se vad de säger. Jag börjar undra om mina kranar är defekta.
Det ska bli intressant att höra vad de säger. Jag upplever samma som du. Har 2,5 m sytråd lågt tryck i fatet. Bara skum! Nu har jag inte provat på länge då jag fick nog av att dricka skum.
grunkan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: tisdag 2017-06-20 11:44

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav daggfot » tisdag 2018-06-05 14:11

Falkens skrev:Låter otroligt!
Jag har 2 st Perlick-kranar utan flödesreglering i min kyl.

Jag har där kopplat till dessa 2 st 1.5 m sytråd, kylen ligger på 7 grader, jag kan uppleva att den lagerna jag har skummar lite vilket gör att man får tappa upp och låta glaset vila och sen tappa igen. Tappar jag 2 glas efter sig så är det OK. I den andra har jag en Pale Ale och den funkar utan problem... ligger på ca. 1,2 bar på båda.
Ja, jag hoppas ju givetvis att jag gör något fel istället för att de skulle vara trasiga.

I hopp om att någon kan se något galet försöker jag nedan lista min setup så detaljerat jag kan.

Fat -> kulkoppling -> kort bit 3/8 -> JG 3/8 5/16 -> slang 2 alt 5m 5/16 -> JG 5/16 5/16 -> kort bit 5/16 -> bakstycke i SS -> intertap gen 2 FC.

Kranen sitter i ett torn monterat ovanpå ett 85cm kylskåp. Temperatur är mätt med termometer i ett vattenglas.

Har försökt kapa alla slangar rakt och fint.

Alla tips mottages tacksamt.
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav daggfot » tisdag 2018-06-05 14:16

grunkan skrev:Det ska bli intressant att höra vad de säger. Jag upplever samma som du. Har 2,5 m sytråd lågt tryck i fatet. Bara skum! Nu har jag inte provat på länge då jag fick nog av att dricka skum.


Det förstår jag att du fick nog av. ️ Jag kör med partykran och sytråd tillsvidare.

Uppdaterar när de har svarat. Förra gången fick jag hyffsat snabb respons.
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Falkens » tisdag 2018-06-05 15:25

@daggfot

Det står inte vart du bor men hade du bott eller bor nära Sollentuna så hade du gärna fått testa med mina Perlick (har både med och utan flödes)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav humlekotte » tisdag 2018-06-05 21:37

Jag har inte just en perlock med fc utan intertap utan fc. Visst är det möjligt att få massor av skum då och då.
Jag delar tryckregulatorn med flera öl och kolsyrat vatten så ölen blir kolsyrad på känn oftast.
Jag har ca 3 meter med 4mm teflonslang innan kran.
Skum, otroligt mycket skum, kan jag få om ölen är överkolsyrad. Det kan bli 20% öl och resten skum.
Lösningen på det är att dricka ett par glas så att trycket sjunker i fatet och kolsyran går över till CO2 i fria utrymmet i fatet.
Till slut är det så dåligt tryck att det knappt rinner något ur kranen.
När man tappar upp får man balansera med att trycka i ny CO2 i lagom takt.
Det gäller också att hålla en lagom kolsyrenivå i ölet i glaset.
Så överkolsyrning är väl en möjlighet. Vad händer om du sänker trycket i fatet?
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav daggfot » tisdag 2018-06-05 21:52

Falkens skrev:@daggfot

Det står inte vart du bor men hade du bott eller bor nära Sollentuna så hade du gärna fått testa med mina Perlick (har både med och utan flödes)
Tack för erbjudandet, bor dock i Huskvarna.
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav daggfot » tisdag 2018-06-05 22:04

humlekotte skrev:Jag har inte just en perlock med fc utan intertap utan fc. Visst är det möjligt att få massor av skum då och då.
Jag delar tryckregulatorn med flera öl och kolsyrat vatten så ölen blir kolsyrad på känn oftast.
Jag har ca 3 meter med 4mm teflonslang innan kran.
Skum, otroligt mycket skum, kan jag få om ölen är överkolsyrad. Det kan bli 20% öl och resten skum.
Lösningen på det är att dricka ett par glas så att trycket sjunker i fatet och kolsyran går över till CO2 i fria utrymmet i fatet.
Till slut är det så dåligt tryck att det knappt rinner något ur kranen.
När man tappar upp får man balansera med att trycka i ny CO2 i lagom takt.
Det gäller också att hålla en lagom kolsyrenivå i ölet i glaset.
Så överkolsyrning är väl en möjlighet. Vad händer om du sänker trycket i fatet?
Det blir bättre, men inte bra, om jag sänker trycket. Testade nu precis.

Men, nu såg jag något jag inte noterat tidigare. Det bildas små bubblor vid utgången från fatet, eller iaf är det är jag ser dem. Det kan inte vara bra.Bild
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2018-06-05 22:51

Låter som att du hittat felet.
När det inte fungerar som tänkt med min mottryksfyllare och det skummar mer än vanligt är det de första jag kollar numera, kommer det bubblor i ölslangen finns det ett läckage någonstans. Det läcker inte ut, det läcker in!
Få det tätt så kommer det nog att fungera som du tänkt dig.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Berra » tisdag 2018-06-05 22:59

Är inte det bara co2 i slangarna?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Berra
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 48
Blev medlem: söndag 2017-03-05 12:42

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2018-06-06 00:30

Jovisst är det co2, men det ska inte vara löst i gasform.
Kolla en ölflaska innan du öppnar kapsylen, inte fasen är det några bubblor i den, men när du öppnar kapsylen och ändrar tryckförhållandet löser co2 ut i gasform och börjar skapa bubblor.
Samma sak är det med ölslangen, finns det bubblor i slangen visar det på att ölen har utsatts för ett ändrat tryckförhållande och har börjat skumma.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav humlekotte » onsdag 2018-06-06 01:11

Du råkar inte använda en proteinrast? Tycker att jag fått mycket mer skum i lageröl efter att jag började med det.
Sen tror jag att det är en ganska utdragen process att sänka kolsyrenivån. Det är inte bara att öppna ventilen i fatet. Det tar en stund för kolsyran att gå över i co2 som sedan kan vädras bort.
Sen hittar du co2 i slangen. Jag tror inte det är normalt, men nån kanske kan kolla det. Jag kan kolla i kväll först. Sen verkar det vara en rätt lång sträcka med 10mm(?) slang. Jag har bara typ 5 cm så att john guest kopplingen får plats precis och sedan är det smal slang. Fast skulle det inte funka med grov slang fram till kranen? För partykran behövs sytråd men för en intertap?
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav daggfot » onsdag 2018-06-06 07:12

Pilsnerkokaren skrev:Låter som att du hittat felet.
När det inte fungerar som tänkt med min mottryksfyllare och det skummar mer än vanligt är det de första jag kollar numera, kommer det bubblor i ölslangen finns det ett läckage någonstans. Det läcker inte ut, det läcker in!
Få det tätt så kommer det nog att fungera som du tänkt dig.


Ok, det här låter ju lovande. Har jag uppfattat det rätt att det då är frågan om ett läckage mellan den delen av fatet som inte är öl och stigröret/ölkopplingen? Annars borde öl komma ut?
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav daggfot » onsdag 2018-06-06 07:32

humlekotte skrev:Du råkar inte använda en proteinrast? Tycker att jag fått mycket mer skum i lageröl efter att jag började med det.
Sen tror jag att det är en ganska utdragen process att sänka kolsyrenivån. Det är inte bara att öppna ventilen i fatet. Det tar en stund för kolsyran att gå över i co2 som sedan kan vädras bort.
Sen hittar du co2 i slangen. Jag tror inte det är normalt, men nån kanske kan kolla det. Jag kan kolla i kväll först. Sen verkar det vara en rätt lång sträcka med 10mm(?) slang. Jag har bara typ 5 cm så att john guest kopplingen får plats precis och sedan är det smal slang. Fast skulle det inte funka med grov slang fram till kranen? För partykran behövs sytråd men för en intertap?


Nej, ingen proteinrast.

5/16 OD som jag nu har är 0.187tum invändigt. Jag har använt denna kalkylator: http://www.mikesoltys.com/2012/09/17/de ... kegerator/
Den ger att jag ska ha 3.3m.

Sen hade jag också tänkt mig att sytråd inte skulle behövas med FC-kran.
daggfot
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: fredag 2014-11-28 18:41

Re: Intertap Flow Control mycket skum

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2018-06-06 08:28

daggfot skrev:Ok, det här låter ju lovande. Har jag uppfattat det rätt att det då är frågan om ett läckage mellan den delen av fatet som inte är öl och stigröret/ölkopplingen? Annars borde öl komma ut?


"Läckaget" kan sitta lite varstans. Förmodligen är det en koppling som inte är hundra tät, Läckaget drar in luft när du öppnar kranen och på sätt förändrar tryckförhållandet. Men det är fullt möjligt att det är tätt när du inte tappar.

Fenomenet kallas venturi effekt.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 61 gäster