Trapetsadapter sluter inte tätt mot gasflaska

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Trapetsadapter sluter inte tätt mot gasflaska

Inläggav andreasoh » tisdag 2017-12-19 23:50

Hej,
Jag har precis köpt ett fatsystem från pgw och hoppades kunna bjuda på julölen på fat i år. Nu jobbar jag mot att nyårsölen kanske skall kunna serveras från fat.

Mitt problem är att jag inte får den medföljnade trapetsadaptern av typ 2.2 http://shop.humle.se/utrustning/fattappning/gas/adaptrar/trapetsadapter-typ-22-med-sakerhetsventilhal-for-regulator-till att sluta tätt mot gasflskan av typ SodaStream. Jag har justerat adaptern efter bästa förmåga enligt: http://www.adelov.com/bruksanvisning_trapetsadapter/adaptrar.htm ett antal gånger med lite variation efter varje misslyckande.

Jag har provat att byta ut planpackningen mot en extra medföljande utan resultat. Kan det vara så att jag har fått en gammal adapter med gamla packningar som inte längre expanderar och sluter tätt? Jag tycker mig se att packningen sitter rätt och plant i 'botten' av adaptern där gasflaskan skruvas i.

Antingen händer ingenting när jag skruvar i flaskan. Jag kan inte se någon indikation på uppmätt tryck på regulatorn (dvs att 'piggen' i adaptern är för lågt ställd) alternativt blir det 'fullt blås' genom säkerhetsventilhålet trots att jag mha handkraft skruvar åt 'ganska hårt'. Jag har sett några liknande inlägg på forumet, men tycker mig ha provat förslagen i dessa trådar. Någon som har samma erfarenhet av denna utrustning och som har kommit tillrätta med det? byte av tillverkare av gaspatron? el liknande.

Mvh
Andreas
andreasoh
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tisdag 2017-12-19 23:29

Re: Trapetsadapter sluter inte tätt mot gasflaska

Inläggav Livet » onsdag 2017-12-20 09:33

andreasoh skrev:Hej,
Jag har precis köpt ett fatsystem från pgw och hoppades kunna bjuda på julölen på fat i år. Nu jobbar jag mot att nyårsölen kanske skall kunna serveras från fat.

Mitt problem är att jag inte får den medföljnade trapetsadaptern av typ 2.2 http://shop.humle.se/utrustning/fattappning/gas/adaptrar/trapetsadapter-typ-22-med-sakerhetsventilhal-for-regulator-till att sluta tätt mot gasflskan av typ SodaStream. Jag har justerat adaptern efter bästa förmåga enligt: http://www.adelov.com/bruksanvisning_trapetsadapter/adaptrar.htm ett antal gånger med lite variation efter varje misslyckande.

Jag har provat att byta ut planpackningen mot en extra medföljande utan resultat. Kan det vara så att jag har fått en gammal adapter med gamla packningar som inte längre expanderar och sluter tätt? Jag tycker mig se att packningen sitter rätt och plant i 'botten' av adaptern där gasflaskan skruvas i.

Antingen händer ingenting när jag skruvar i flaskan. Jag kan inte se någon indikation på uppmätt tryck på regulatorn (dvs att 'piggen' i adaptern är för lågt ställd) alternativt blir det 'fullt blås' genom säkerhetsventilhålet trots att jag mha handkraft skruvar åt 'ganska hårt'. Jag har sett några liknande inlägg på forumet, men tycker mig ha provat förslagen i dessa trådar. Någon som har samma erfarenhet av denna utrustning och som har kommit tillrätta med det? byte av tillverkare av gaspatron? el liknande.

Mvh
Andreas


Testa skruva ner reglaget på regulatorn. Annars kan det ibland bli fräs från tuben om den har legat horisontellt eller om man försöker skruva på den på regulatorn i horisontellt läge.
Livet
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 21
Blev medlem: måndag 2014-09-15 23:38

Re: Trapetsadapter sluter inte tätt mot gasflaska

Inläggav skyking » onsdag 2017-12-20 09:57

Jag tycker inte bruksanvisningen har en praktisk metod för att justera adaptern. Det opraktiska är att det verkar vara så att man skall justera den och sen montera ihop allt och se om det funkar och annars plocka isär allt och göra om tills man är nöjd. Istället brukar jag göra så här:

1. Skruva ur piggen rejält.
2. Skruva på endast adaptorn på patronen (börjar det pysa kolsyra så har du inte skruvat ur piggen tillräckligt)
3. Skruva i piggen tills det börjar pysa (du kan skruva tillbaks tills det precis slutar igen).
4. Plocka av adaptorn från patronen.
5. Skruva i piggen ett kvarts varv eller så.

Alltså i punkt 1-4 justerar du adaptorn så att den precis inte öppnar patronen och i punkt 5 så drar du åt piggen aningen så den precis öppnar patronen. Du behöver inte mycket till öppning för att den skall funka.

Sen kopplar du regulatorn på adaptorn och monterar enligt anvisningarna. Jag brukar dessutom använda blocknycklar för att dra åt så det blir tätt.

Det finns en annan typ av adaptor jag funderar på att byta till som har en kran som man kan öppna patronen EFTER man har monterat patron och regulator. Det tycker jag låter mycket mer praktiskt än den vanliga trapetsadaptern.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Trapetsadapter sluter inte tätt mot gasflaska

Inläggav fajsen » onsdag 2017-12-20 13:41

Advanced-Adapters-for-SodaStream-Cylinders-for-Gas-Regulators-Homebrew_jpg_220x220.jpg
Hej.du är inte den enda som har problem med den adaptern.det enda vettiga är att köpa den med fast pigg.
skitkonstruktion helt enkelt.jag köpte den dyrare med fast pigg från början. men har köpt en med avstängning.
ring pgw å be om och få byta.så slipper du allt strul.för det kommer återkomma vid varje flaskbyte
mvh fajsen
fajsen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: onsdag 2014-05-28 11:05

Re: Trapetsadapter sluter inte tätt mot gasflaska

Inläggav andreasoh » onsdag 2017-12-20 19:31

Hej,
Tack för svaren.
Jag löste det tillslut och jag tror orsaken till problemen var att jag hade allt horisontellt när jag monterade det, vilket inte framkommit i tidigare trådar och möjligtvis inte inte i dokumentationen till trapetsadaptern heller vilket på nåt sätt verkar vettigt då koldioxiden är flytande i flaskan. Allting fungerade och slöt tätt på första försöket i vertikalt läge.

Jag får försöka leva med den utrustningen jag har nu och uppgradera med tiden.
Nu är det dags att tappa, trycksätta och vänta...

Mvh
Andreas
andreasoh
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tisdag 2017-12-19 23:29

Re: Trapetsadapter sluter inte tätt mot gasflaska

Inläggav fajsen » onsdag 2017-12-20 19:37

GOD JUL å lycka till med tappning å kolsyra.
mvh fajsen :wink:
fajsen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 111
Blev medlem: onsdag 2014-05-28 11:05


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

cron