Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Drake » fredag 2017-12-15 14:27

Lindh skrev:
Jag ska nog förklara min bakgrund vad jag tycker är oxidering och jag tror inte vi delar samma tankar där. Över 0.15 ppm O2 vid förpackning är ett problem för oxidering och hållbarheten och de färska smakerna avtar då inom veckor även vid kall förvaring.

Kronkapsyler släpper in ca 7 ppb per dag. 270 (från mars i år) dagar på 7 ppb per dag ger 1890 ppb eller 1.89 ppm (mg/l) enbart från kapsylen. Syreabsorberande kapsyler kanske hjälper lite genom att de har järn i som rostar vilket är en syrekrävande reaktion, men jag är skeptisk till att det sker tillräckligt snabbt.
Vill man nörda ner sig på flaskfyllning finns bra info här: http://www.lowoxygenbrewing.com/uncateg ... e-filling/


Men släpper dom verkligen in syre så länge det är ett övertryck i flaskorna?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Lindh » fredag 2017-12-15 14:34

Ja dom säger det. Mina kemikunskaper är inte tillräckliga men det är vad jag läst mig till.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav tcncc » fredag 2017-12-15 14:39

Lindh skrev:Ja dom säger det. Mina kemikunskaper är inte tillräckliga men det är vad jag läst mig till.


Har du någon länk, så man kan läsa sig till det?

tcncc
tcncc
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: måndag 2015-08-03 17:58
Ort: Nyköping

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Lindh » fredag 2017-12-15 15:26

Kunze sid 611 skriver; ”Even with crown cork, however, oxygen uptake through the compound can generally be expected, just as sourrounding smells can be imparted with time into the beer flavour during storage of bottled beer - despite the difference in pressure between interiour and sourrounding air.”

Exakt hur det går till vet jag däremot inte. Hur syre och CO2 blandas vid fyllning går att fördjupa sig om på sid 622.
Hur mycket syre/luft som finns i flaskorna med olika fyllningsmetoder står på sid 593.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Snow » fredag 2017-12-15 21:53

Lindh skrev:
Vill man nörda ner sig på flaskfyllning finns bra info här: http://www.lowoxygenbrewing.com/uncateg ... e-filling/


Är det någon som sett någon jämförelsemätning med förfarande att tömma flaskorna från vatten/starzan, genom att pysa i co som evakuerar vätskan? Det måste ju rimligen vara det ultimata, det är ju standardförfarandet vid syrefri fyllning av fat om jag förstått det rätt.

Den där trippel vacuum måste väl ta priset som det krångligaste möjliga förfarande ...vnu va det väl visserligen i experimentsyfte men ändå... jag skulle blitt trött efter tre flaskor : :wink:
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Lindh » fredag 2017-12-15 22:32

Co2 från tub innehåller en hel del O2 om jag ska jävlas med dig ;-)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Snow » fredag 2017-12-15 23:23

Lindh skrev:Co2 från tub innehåller en hel del O2 om jag ska jävlas med dig ;-)


Men det e ju lugnt, bara den stannar i Co flaskan :wink:
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Lindh » lördag 2017-12-16 09:20

Man kanske kan hota CO2-flaskan på något sätt? ”Släpper du ut något syre kommer jag göra brandsläckare av dig och placera dig på ett dagis!”.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2017-12-19 22:09

Då måste jag ha fantastiskt täta kapsyler när jag mottrycksfyller :)

Hittade en flaska längst in i kylen som var märkt HÖ (HipsterÖl) :oops: EN Citra/Cascad Veteöl med 6,4% ABV och 27 IBU.
Den är bryggd 160807 och mottrycksfylld på flaska några veckor efter det. Feg som jag är öppnades den över vasken men till min förvåning var den varken avslagen eller sur. Smaken var inte lika humlig som när den var ny, men det tycker jag är helt ok efter 16 månader på flaska. Den är så bra att den lär slinka ner trots att jag är kräsen vad det gäller öl, eller ska jag kanske skriva lager?

Denna öl bör alltså vara oxiderad och innehålla i runda slängar 3,36 ppm syre, nu använder jag syreabsorberande kapsyler så det är kanske därför den har klarat sig. Ska kanske inte svänga mig med för mycket siffror, har inte en susning om hur mycket 3,36 ppm är, men det verkar vara en del, det oxiderar öl iaf.

Hållbarheten på färsköl är väl inte mer än 3-4 månader, så oftast är väl inte ölen så kul efter 12 månader ändå, så om den surnar, vildjäser eller har oxiderat kan nog kvitta.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Lindh » onsdag 2017-12-20 09:06

Sen kan man ju vara olika känslig för smaken av syrepåverkad öl. All öl är i någon grad på skalan syrepåverkad till oxiderad. Det är en process som är omöjlig att undvika, det enda vi kan göra är att sakna ner den. Jag har druckit många öl som varit goda trots att de haft tid på nacken, men kanske hade flertalat av de varit godare färska.
Sen påverkas olika smaker olika snabbt och vid olika skeden i processen. De mest subtila och fina maltsmakerna som tyskarna får till har jag aldrig fått i en ”craft beer”. Det betyder inte att det inte går att göra bra öl ändå, bara inte samma.
Hur en paketerad öl håller beror på massor olika faktorer men flaskor i rumstemperatur och i ”normalljus” är så att säga expresshissen till sämre smak.
Blöt kartong, papp, russin och madeira är svår oxidering och uppträder långt senare om man har en tight process. En flaskad öl ska klara ett år innan de smakerna framträder. Men det är en skala och resan till oxidering startar så fort malten är krossad.
Slutligen vill jag säga att viss mängd oxidering närmast är en del av smaken i vissa öl, tex BW.
Surna eller vildjäsa är något helt annat vi kan diskutera separat från detta.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Falkens » onsdag 2017-12-20 09:37

Jag tycker detta är jätteintressant... lite för att det är sådan hysteri kring syre och dess kontakt med ölet så fort det ska tappas. Folk gärna bygger slutna system mm för att göra tappningen så syrefri som möjligt
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav assistredo » torsdag 2017-12-21 00:31

Lindh skrev: De mest subtila och fina maltsmakerna som tyskarna får till har jag aldrig fått i en ”craft beer”. Det betyder inte att det inte går att göra bra öl ändå, bara inte samma.

Jag tror att på visst tyskt håll försöker man hålla syret borta redan vid krossningen av malten och framöver.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Lindh » torsdag 2017-12-21 07:36

assistredo skrev:Jag tror att på visst tyskt håll försöker man hålla syret borta redan vid krossningen av malten och framöver.


Absolut, jag är själv väldigt intresserad av low oxygen brewing och syrebegränsning i hela processen står på varannan sida i både Kunze och Narziß. Alla medelstora->stora tyska bryggerier är fanatiska med syrebegränsningen och många större internationella bryggerier också (fast de dödar sen smakerna med pastörisering och långlagring men det är en annan femma).
Att få bort allt syre i hembryggarmiljö är ganska komplicerat och inte helt utforskat ännu.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2017-12-21 09:54

Om ölen jag brygger surnar, vildjäser (kanske samma sak) eller oxiderar har jag problem, jag brygger inte suröl.

Att hålla syrefritt fram tills jästen hällts i är nog den stora utmaningen, att jäsa under tryck är inte speciellt komplicerat och det löser problemet fram tills det är dags att buteljera. Sen kan ju buteljeringen göras mer eller mindre omständligt/nitiskt beroende på önskat resultat.
Visst hade det i den perfekta världen varit trevligt med helt syrefria flaskor men om ölen inte försämras mer på 12-14 månader med nuvarande metod är jag mer än nöjd.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav urkelme » onsdag 2018-04-25 16:53

CO2 flaskor innehåller ju som sagt O2. CO2 är 1 kol atom och 2 syre atomer, när det är löst i vätska så blir det C(aq) 2O(aq) och molekylerna är inte längre sammanbundna på samma sätt. Är det kanske det som är grejen? Att en reaktion med ölet startar långsamt med med de löst flytande syreatomerna i vätskan, men då borde man samtidigt se antingen borde man se en fällning av kol eller att kolet reagerar med någon annan atom i ölet.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 331
Blev medlem: måndag 2014-08-11 09:09

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster