Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Falkens » torsdag 2017-12-14 14:40

Jag har idag en Beergun men funderar på att växla över till en mottrycksfyllare. Varför vet jag inte då jag tycker att Beergun fungerar förhållandevis bra men det verkar som "alla" höjer mottrycksfyllare till skyarna och sågar beergun. Jag känner inte att det är kontakten med syre som är den stora delen då det är försumbart med Beergun enl. de som gjort testa, jag tror Jessica Heidrich hade kollat det på S:t Eriks. Det var skrevs om det i något av numren av Hembryggaren.

Så, vad är det jag vinner på att köpa en mottrycksfyllare i stället
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Lindh » torsdag 2017-12-14 16:09

Har du inte skumproblem med Beergun så vinner du inget på ett byte. Du kan lätt komplettera din Beergun med en silikonpropp så är den i princip en mottrycksfyllare.

Angående oxideringsproblematik så finns det två nivåer där du löser den ena med "lite urspolning med CO2" medan en riktig syrereducering kräver destomer. Oxidering vid flaskning med både mottrycksfyllare och Beergun är stor och ända problemet att undvika det är med en vaccuumpump och en s.k. "triple vaccuum purge". Det kan du omöjligt göra med en Beergun men om du modifierar en mottrycksfyllare och kompletterar den med en vakuumpump så kan du med den uppsättningen få ner syrenivån till kommersiella nivåer. Kapsylerna kommer dock fortsätta släppa in syre så det är oavsett en korttidsförvaring för högsta kvalité men det förutsätter att man haft riktigt syrefattig öl ner i fatet till att börja med.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Falkens » torsdag 2017-12-14 17:07

Tack för det Lindh!!
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Rotsac » torsdag 2017-12-14 19:22

Kapsylerna kommer dock fortsätta släppa in syre så det är oavsett en korttidsförvaring för högsta kvalité men det förutsätter att man haft riktigt syrefattig öl ner i fatet till att börja med.


Hvad....?

Släpper vanliga kronkapsyler in syre....
Det har jag aldrig någonsin hört talas om!

Min Stout som buteljerades med vanliga kronkapsyler i Februari 2015 är INTE oxiderad:-)

Ej heller den från Mars 2017:-)

De här två ölen är de bästa jag har bryggt.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Snow » torsdag 2017-12-14 20:14

Jag tycker att det är enklare, med en bra rigg, då är det både enkelt och man får en kompakt enhet.
Min setup är både enkel och billig, tycker den gör jobbet kanon, och om man återanvänder
returen med co så får man nästan helt syrefri fyllning.

Lindh skrev:Oxidering vid flaskning med både mottrycksfyllare och Beergun är stor och ända problemet att undvika det är med en vaccuumpump och en s.k. "triple vaccuum purge". Det kan du omöjligt göra med en Beergun men om du modifierar en mottrycksfyllare och kompletterar den med en vakuumpump så kan du med den uppsättningen få ner syrenivån till kommersiella nivåer.


Jag hoppas ju att min lösning är ett nog så gott alternativ till vacuumpump,

https://www.youtube.com/watch?v=11y8tSuPgRE
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2017-12-14 21:53

Får jag svara?

Det är väl som med valet av bryggverk eller gryta, man brygger lika gott öl i en gryta som i ett bryggverk. Det är bara enklare i ett bryggverk. Liknande är det med att flaska öl med en Beer Gun eller en mottrycksfyllare, det är enklare med en mottrycksfyllare.

Jag brygger med gryta och tycker inte att merarbetet med det, jämfört med att brygga med bryggverk är värt den merkostnaden ett bryggverk står för. Samma är det väl för bryggare som är nöjda med sin Beer Gun.

Det blir nog bäst om andra berättar om för och nackdelar med att mottrycksfylla öl, jag får nog kallas jävig i frågan :wink:

Men att kapsyler skulle släppa in syre låter lite underligt i mina öron, Jo det gör dom nog om ölen är avslagen men så länge ölen är kolsyrad lär det vara övertryck i flaskan. Övertrycket borde då vara en garant för att det inte kommer in varken syre eller luft som rimligtvis har ett lägre tryck.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Falkens » fredag 2017-12-15 09:13

Jag skiter i om du är jävig ;-)
Jag ville bara veta om det för mig är värt (eller någon annan men det är upp till dom) att släppa min Beergun och investera 2500:- eller mer. ELLER om min BeerGun gör jobbet lika bra och jag där med kan lägga stålarna på något annat... det är den biten jag är ute efter att ta reda på
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Falkens » fredag 2017-12-15 09:14

Det finns ju syreabsorberande kapsyler om man vill vara på säkra sidan
http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... ler-250-st
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2017-12-15 10:00

Vet inte varför öl på flaska tilltalar mig så, men valet för mig var att antingen köpa en beer gun med de tips och trix jag hittade på nätet eller försöka göra något bättre själv, det fanns inget bra att köpa. Kinafyllarna och beer gunen har ju den egenheten att man ska balansera och hantera den på varje flaska och att den ska läggas någonstans mellan varje fyllning. Det blir en del hanterande (slagsmål med slangen) och slabb.

Rimligtvis bör det bli samma hanterande med min fyllare men det sker bara när man riggar den, inte på varje flaska.

Jag fyller 400-450liter på flaska om året, det blir 100-120 flaskor/månaden. om jag inte varit nöjd med fyllaren hade jag slutat med flaskor för länge sedan.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Falkens » fredag 2017-12-15 10:08

Låter som jag blir kvar med min beergun
:-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav STMF » fredag 2017-12-15 11:23

För ganska snart ett år sedan (julafton) fick jag en av Pilsnerkokarens mottrycksfyllare i julklapp. Innan dess hade jag använt Beergun. Jag flaskar inte jättemycket, utan det går lite i vågor. Ibland ingenting på 6-8 veckor, ibland 3 fat på en dag. Med både Beergun och motrycksfyllaren kan man pytsa CO2 innan öl, men den stora skillnaden för mig är smidigheten. Medans en flaska fylls har man båda armarna fria och kan sätta på kapsyl, skölja flaska, flytta backar etc.

Utöver smidigheten vill jag bara understryka att motrycksfyllaren har fungerat helt perfekt, alltid! Det finns många prylar man köpt genom åren men vissa sticker ut med att bara ge en känsla av "fy fasen vad smidigt detta är". Motrycksfyllaren från Pilsnerkokaren är en sådan. Om en motrycksfyllare är "värt pengarna" är helt omöjligt att ge ett generellt svar på och ytterst personligt.

Jag lyssnade på ett relativt nytt avsnitt av Brew Strong med Jamil Zainasheff där han säger att Heretic gått över till att använda Beergun för att flaska alla öl som skall skickas till tävling. Tidigare tog de bara en från rullbandet. De har skickat öl för mätning av löst syre i flaskan till något ställe och deras automatiska flaskfyllare gav 15 (sorry, kommer inte ihåg enheten, förmodar ppb eller ppm), vilket enligt honom är väldigt bra, men med Beergun kom de ner till 2-3 (samma enhet).

För fullständig transparens bör man nämna att Brew Strong är sponsrat av Blichmann. Lägg vilken värdering du vill i det.

Så, det verkar som att det går att hålla syre borta på ett väldigt bra sätt med Beergun. Exakt hur länge de fyller CO2 i flaskan innan de börjar med ölet har jag ingen aning om.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Falkens » fredag 2017-12-15 12:04

Tack STMF!!
Ett väldigt givande svar måste jag säga. Vad gäller syrenivå med Beergun så har ju som jag skrev inledande även Jessica Heidrich tidigare på S:t Eriks också kollat det, det fanns någon artikel om det i Hembryggaren också. Jag tolkar det som att vinsten i sammanhanget är att jag kan göra annat under tiden flaskan fylls men annars same same :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav assistredo » fredag 2017-12-15 13:12

Lindh skrev: en s.k. "triple vaccuum purge".

Var läste du det? Jag har faktiskt tidigare planerat att modifiera/bygga om min mottrycksfyllare för att kunna ansluta min vacuumpackare för plastpåsar. Den har ett särskilt uttag där man kan ansluta en slang för att suga ur burkar mm.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav Lindh » fredag 2017-12-15 13:21

Rotsac skrev:Släpper vanliga kronkapsyler in syre....
Det har jag aldrig någonsin hört talas om!
Min Stout som buteljerades med vanliga kronkapsyler i Februari 2015 är INTE oxiderad:-)
Ej heller den från Mars 2017:-)



Jag ska nog förklara min bakgrund vad jag tycker är oxidering och jag tror inte vi delar samma tankar där. Över 0.15 ppm O2 vid förpackning är ett problem för oxidering och hållbarheten och de färska smakerna avtar då inom veckor även vid kall förvaring.

Kronkapsyler släpper in ca 7 ppb per dag. 270 (från mars i år) dagar på 7 ppb per dag ger 1890 ppb eller 1.89 ppm (mg/l) enbart från kapsylen. Syreabsorberande kapsyler kanske hjälper lite genom att de har järn i som rostar vilket är en syrekrävande reaktion, men jag är skeptisk till att det sker tillräckligt snabbt.
Vill man nörda ner sig på flaskfyllning finns bra info här: http://www.lowoxygenbrewing.com/uncateg ... e-filling/
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Mottrycksfyllare vs. Beergun (varför?)

Inläggav assistredo » fredag 2017-12-15 13:24

Pilsnerkokaren skrev:Vet inte varför öl på flaska tilltalar mig så

Jag fyller 400-450liter på flaska om året, det blir 100-120 flaskor/månaden.


268bbf8c88835e1e­_mod.jpg
Se upp!
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 76 gäster