Koka med gasol

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Koka med gasol

Inläggav Boppe85 » onsdag 2017-12-06 17:32

Jag tänkte göra en relativt stor gryta att koka i, den tänkte jag värma med gasol från någon lämplig brännare. Storleken är ungefär på grytan 150 liter. Är det någon som vet ett lämpligt isolationsmaterial för grytan för att minimera värmeförlusterna. Ska grytan förses med någon typ av sköld så att inte någon öppen låga kan nå isoleringen. Tacksamt mottages förslag hur den bör isoleras och vilket isolationsmaterial bör användas.
Boppe85
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 146
Blev medlem: tisdag 2014-01-21 12:07

Re: Koka med gasol

Inläggav martinb » onsdag 2017-12-06 17:39

Vettetusan ifall du behöver isolering. Först och främst är det ju sannolikt en brandrisk men de gånger jag bryggt med gasol har det varit så himla bra drag att det inte varit nödvändigt. Någon mer regelbunden gasolbryggare kanske har andra åsikter :)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Koka med gasol

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2017-12-06 21:24

Bara att ha ett löst svep kring grytan av t ex aluminium gör mycket på sig.
Nu kokar jag bara med en 36liters gryta men jag står utomhus för det mesta, för att skydda lågan från vinden samt att få nytta av all värme som stiger längs med sidan på grytan funkar det ypperligt med en plåtsvep som täcker både brännare och gryta och är 30-40mm större i radien.
Täcker man sen både lock och luftspalt med lämplig isolering (jag använder bara ett badlakan) blir luften i spalten stillastående och isolerar grytan under mäskningen.

Jag har ingen bild på underverket men kan väl ta en om så önskas.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Koka med gasol

Inläggav Saint » torsdag 2017-12-07 16:06

Har en ganska fet gasolspis som jag kokar min 36l patina på. Har ingen isolering förutom vid mäskning. Liggunderlag smälter direkt när lågan är på så jag plockar bort det när det är dax för kok.
Köpte en rostfri meshkorg från Ebay som jag använder istället för BIAB-påsen. Då kan jag stegmäska, cirkulera vört och köra utan isolering med lägsta effekt på lågan.
Tappar ingen temp och behöver inte vara rädd för att påsen går sönder.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 59 gäster