Chemipro Oxi 1000 gr - rengöring och desinfektion?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Chemipro Oxi 1000 gr - rengöring och desinfektion?

Inläggav LTW » onsdag 2017-11-22 11:20

Ett moment som tar tid vid all bryggning är ju rengöringen.
Dock inget man skall ignorera eller forcera...

Ser att det finns detta medel:

Chemipro Oxi 1000 gr - rengöring och desinfektion

Rengör och desinficerar i ett steg! (pulver)

Dosering: 4 gr pulver/liter varmt vatten.
Låt lösningen verka i 2 - 5 min - låt torka - klart!
Går att använda på all bryggeriutrustning.

Så varför måste man då hålla på med te x PBW och Saniclean
när man tydligen bara behöver ett medel för båda funktionerna.

Vad kan det finnas för nackdelar med detta medel ?

Borde ju spara en massa tid :)

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Chemipro Oxi 1000 gr - rengöring och desinfektion?

Inläggav skyking » onsdag 2017-11-22 11:34

Min erfarenhet är att man rengör och desinficerar vid två olika tillfällen. Tar du t.ex. jäskärlet så rengör man det direkt efter jäsning, men man väntar med själva desinficeringen tills det är dags att fylla det igen. Det är iaf varför jag tycker att jag inte har något att vinna på att gå över till chemipro oxi.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Chemipro Oxi 1000 gr - rengöring och desinfektion?

Inläggav seasteel » onsdag 2017-11-22 14:11

Jag använder Chemipro Oxi och tycker det fungerar klockrent. För att desinfektera alltså.

Rengöringsegenskaperna är dock begränsade. Har bland annat testat att göra ren kranarna till jäshinkar och där funkar inte chemipro enligt min mening. Tex VWP är mycket bättre på att lösa upp och ta bort ingrott bös.

"One fits all" gäller inte i detta fallet om du frågar mig.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Chemipro Oxi 1000 gr - rengöring och desinfektion?

Inläggav LTW » onsdag 2017-11-22 15:18

Hmmmm....
Alltså finns det inget universial medel som fungerar både rengörande och desinfincerande?


Men borde det inte räcka med yes diskmedel eller nåt annat som rengörande, det duger ju till attt diska med och är
betydligt drygare än te x PBW att rengöra med, dessutom enkelt att använda, droppa några droppar i varmt vatten och rengör...

Personligen tror jag att detta med olika rengöringsmedel är ett överdrivet hokuspokus ? :oops:

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Chemipro Oxi 1000 gr - rengöring och desinfektion?

Inläggav Bee » onsdag 2017-11-22 16:11

LTW skrev:Men borde det inte räcka med yes diskmedel eller nåt annat som rengörande, det duger ju till attt diska med och är
betydligt drygare än te x PBW att rengöra med, dessutom enkelt att använda, droppa några droppar i varmt vatten och rengör...


Det beror på var du använder det. Jag diskar ur mina jäskärl med YES och emellanåt får de stå med PBW i sig ett tag.
Men kom ihåg att om du har några få bakterier på tallriken så förstör inte dom smaken på din mat.
PBW och andra starkare saker använder man för att slippa rengöra mekaniskt och t ex repa jäskärlet vilket kan bli en plats för bakterier och vildjäst att gömma sig i.

LTW skrev:Personligen tror jag att detta med olika rengöringsmedel är ett överdrivet hokuspokus ? :oops:


Näe, det är ju sant. Bryggerierna vet inte vad dom håller på med.
Skämt åsido, du gör själv som du vill, men det finns anledning till att man använder starka rengöring- och desinficeringsmedel.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Chemipro Oxi 1000 gr - rengöring och desinfektion?

Inläggav seasteel » onsdag 2017-11-22 16:22

LTW skrev:Hmmmm....
Alltså finns det inget universial medel som fungerar både rengörande och desinfincerande?

Mvh
LTW


Det vet jag inte, men min personliga åsikt är att chemipro inte uppfyller båda kraven tillfredsställande. Det är en tydlig visuell skillnad på delar som legat några timmar i blöt i chemipro resp VWP. Och så väldigt krångligt är det inte. Rengör grejerna direkt när de har använts. Desinfektera dem direkt innan de används. Oavsett om du använder ett och samma medel till båda områdena eller inte så kan jag inte se hur du skulle klara dig utan att behöva göra båda momenten.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Chemipro Oxi 1000 gr - rengöring och desinfektion?

Inläggav assistredo » torsdag 2017-11-23 00:16

Ett kraftfullt alkaliskt rengöringsmedel, ex. natriumhydroxid, tar nog död på en hel del. Både Chemipro OXI och PBW uppfattar jag som som alkaliska rengöringsmedel med desinficerande verkan eftersom de båda också har syre som en aktiv substans.

StarSan och Saniclean är dock sura desinfektionsmedel (ej rengöring) så att ex. använda både PBW och StarSan (inte samtidigt) ger ett bredare spektrum om man vill vara på den säkra sidan.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 102 gäster