Värmebälte för jäshink

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Värmebälte för jäshink

Inläggav Rotsac » fredag 2017-11-17 18:46

Jag letar efter ett värmebälte att montera på min jäshink.

Jag vill gärna köpa ett sådant från en Svensk leverantör, för att vara säker på att kontakten passar här hemma.

Jag fann dessa prylar:

http://maltmagnus.se/varmebalte
Kostar 400:-
Effekt?

Thermo Cable 25W, 5 Meter:
https://www.reptillagret.se/sv/reptilti ... lar-c-640/
Kostar 188:-

Har ni några erfarenheter av dessa, eller tips på andra prylar?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Värmebälte för jäshink

Inläggav Fredrik Nivert » söndag 2017-11-19 00:41

Rotsac skrev:Jag letar efter ett värmebälte att montera på min jäshink.

Jag vill gärna köpa ett sådant från en Svensk leverantör, för att vara säker på att kontakten passar här hemma.

Jag fann dessa prylar:

http://maltmagnus.se/varmebalte
Kostar 400:-
Effekt?

Thermo Cable 25W, 5 Meter:
https://www.reptillagret.se/sv/reptilti ... lar-c-640/
Kostar 188:-

Har ni några erfarenheter av dessa, eller tips på andra prylar?
Hej! Kör värmekabel som jag lindar hårt runt hinken och fäster med silvertejp. Tejpar sedan fast sensorn till termostaten på hinken och sedan liggunderlag utanpå det hela. Fungerar mycket bra.

Får lätt upp tempen från ett par plusgraders omgivande temp till både lagerjäsning och alejäsning.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Re: Värmebälte för jäshink

Inläggav Rotsac » måndag 2017-11-20 22:42

Kör värmekabel som jag lindar hårt runt hinken och fäster med silvertejp. Tejpar sedan fast sensorn till termostaten på hinken och sedan liggunderlag utanpå det hela. Fungerar mycket bra.
Får lätt upp tempen från ett par plusgraders omgivande temp till både lagerjäsning och alejäsning.


Det låter ju bra.

Men....
VILKEN sorts värmekabel?

Länk?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Värmebälte för jäshink

Inläggav Bee » tisdag 2017-11-21 09:08

Rotsac skrev:Jag vill gärna köpa ett sådant från en Svensk leverantör, för att vara säker på att kontakten passar här hemma.

Har ni några erfarenheter av dessa, eller tips på andra prylar?


Jag köpte ett Brew Belt med "svensk" kontakt från AliExpress, 40kr inklusive frakt för en 80W variant. (Lite i högsta laget på effekt egentligen, tycker jag.) Funkar bra.

Sök "brew belt 220 VAC" eller "brew belt EU plug" på AliExpress/eBay

Det viktigaste är att det är för 220VAC sen kan man koppla egen kontakt om man vill.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Värmebälte för jäshink

Inläggav Fredrik Nivert » tisdag 2017-11-21 10:12

Rotsac skrev:Men....
VILKEN sorts värmekabel?

Länk?


Jag kör med den typen av värmekabel/frostvakt man t.ex. har till vattenledningar. Den har 230V jordad stickpropp i ändan och har typ 10W/meter. Kan kolla när jag är hemma. De är relativt dyra, men jag fick min över. Du kan se hur den ser ut här:
http://www.ebeco.se/frostskydd/frostvakt-10
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Re: Värmebälte för jäshink

Inläggav Rotsac » tisdag 2017-11-21 16:38

Jag köpte ett Brew Belt med "svensk" kontakt från AliExpress, 40kr inklusive frakt för en 80W variant. (Lite i högsta laget på effekt egentligen, tycker jag.) Funkar bra.

Sök "brew belt 220 VAC" eller "brew belt EU plug" på AliExpress/eBay
Det viktigaste är att det är för 220VAC sen kan man koppla egen kontakt om man vill.


Jag fann följande bälte på E-bay:
80 Watt
Kostar 39:-
Det tar ju dock omkring en månad att få hit det från Kina:-(
Å andra sidan tar Maltmagnus 400:- Kronor för sitt bälte om 25 Watt.

https://www.ebay.com/itm/80W-220V-Heati ... SwCQZZFR12

Angående "Lite i högsta laget på effekt":

Innebär det att det blir stora "svängningar" i temperaturen, när man brassar på med 80 Watt, och kanske eftersläpning vad gäller sensorns rapportering till termostaten? Särskilt om bältet sitter lågt, och sensorn högre upp.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Värmebälte för jäshink

Inläggav Bee » tisdag 2017-11-21 17:08

Rotsac skrev:Angående "Lite i högsta laget på effekt":

Innebär det att det blir stora "svängningar" i temperaturen, när man brassar på med 80 Watt, och kanske eftersläpning vad gäller sensorns rapportering till termostaten? Särskilt om bältet sitter lågt, och sensorn högre upp.


Exakt så, jag gillar hur du tänker. ;-)

Det svänger rätt mycket men jag sätter proben typ 5cm ovanför bältet för att inte få fördröjning och snarare få en långsam rampning av temperaturen.
Materialet på jäskärlet påverkar hur värmeöverföringen är, men oavsett så blir bältet och området runt väldigt varmt av den effekten. (Jag har bränt mig på det)

Så egentligen är det brand och personsäkerhet som är min största anledning till att vilja ha en lägre effekt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Värmebälte för jäshink

Inläggav Fredrik Nivert » tisdag 2017-11-21 17:50

Med en dimmer på 80W-bältet så kan man justera från 0 - 80W.

/F
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Re: Värmebälte för jäshink

Inläggav Bee » tisdag 2017-11-21 18:52

Fredrik Nivert skrev:Med en dimmer på 80W-bältet så kan man justera från 0 - 80W.

/F
Smart!
Det borde man ju kommit på. (Doh!)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Värmebälte för jäshink

Inläggav Rotsac » fredag 2017-12-08 00:24

Med en dimmer på 80W-bältet så kan man justera från 0 - 80W.


Bra tips!

Alla tips på en för ändamålet lämplig "dimmer" är välkomna.

Övrigt:

Jag funderar även över hur värme sprider sig i vätska.
Vi är ju bekanta om hur varm luft stiger uppåt.

Men hur går det till i en vätska om 20 Liter i en 30-Liters jäshink av plast, om man värmer den med ett värmebält monterat strax över tappkranen?

Och hur blir det med "återkopplingen" till termostatens sensor (kanske fastsatt med någon sorts "lera")?
Exakt var bör man placera termostatens avkänningskropp?

Nedan vid värmeelementet, eller omkring markeringen för 17 Liter?

Om sensorn mäter temperaturen längre ned, är det då inte risk för att temperaturen strax under ölets yta håller en oönskat hög temperatur?

Dvs.

Exakt VAR vill man mäta temperturen?

Vill man göra det på fler än en plats?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Värmebälte för jäshink

Inläggav assistredo » lördag 2017-12-09 02:00

Rotsac skrev:Exakt var bör man placera termostatens avkänningskropp?
Vill man göra det på fler än en plats?

Det bästa är väl nog att placera sensorn i vätskan i hinken. Då behöver man en "thermowell" (ett dykrör som sensorn sitter i) som sitter nedsänkt i ölet. Man kan därutöver - om man har den rätta regleringsutrustningen - ha ytterligare en sensor utanför hinken. Man kan då ex. reglera både kyla och värme samtidigt/samordnat där då den ena sensorn styr kylan och den andra kan styra/koppla in värme ifall yttertemperaturen sjunker under den man vill jäsa vid. Lite overkill kanske men en del använder sig av det.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Värmebälte för jäshink

Inläggav skyking » lördag 2017-12-09 11:31

Rotsac skrev:Övrigt:

Jag funderar även över hur värme sprider sig i vätska.
Vi är ju bekanta om hur varm luft stiger uppåt.


Så länge den är över 4C så stämmer det, det är skillnader i densitet som styr detta. Sen är ju frågan om det blir betydande strömning eller mest diffusion eller om till och med värmen från jästen dominerar.

Tror man att strömning pga värmebältet dominerar så förväntar man sig ju att den uppvärmda vörten skall stiga vilket inte är möjligt ifall uppvärmingen sker i toppen av kärlet. Tror man att jästen skall dominera värmeutvecklingen så får man fråga sig varför man sätter ett värmebälte öht. Tror man att diffusion dominerar så kvittar det rätt mycket var man sätter bältet.

Så oavsett vad man tror så sätter man lämpligen bältet långt ner...

[quote]
Och hur blir det med "återkopplingen" till termostatens sensor (kanske fastsatt med någon sorts "lera")?
Exakt var bör man placera termostatens avkänningskropp?
[/qoute]

Det är lite en avvägning. Å ena sidan vill du ha den nära värmebältet för att du inte vill ha fördröjning mellan värmning och temperaturhöjning, iaf ifall din reglerloop inte är anpassad efter det. Helst skall du ju se till att temperaturen är jämn i jäskärlet vilket man gör genom att isolera det.

Det är iaf ingen risk att du får högre temperatur högre upp. Det funkar inte så. Om du behöver värma så kommer värmen att vara högst just där man värmer vilket är anledningen till att man vill mäta just där. Sen om det blir strömning som dominerar kommer ju vörten stiga i ytterkanten av kärlet och strömma nedåt i mitten. Du kommer alltså ha högst temperatur innanför värmebältet och sen successivt lägre högre upp längs utsidan och ytterligare lägre vid ytan och ytterligare lägre i det innre av hinken.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Värmebälte för jäshink

Inläggav Rotsac » lördag 2017-12-09 18:42

Det är iaf ingen risk att du får högre temperatur högre upp. Det funkar inte så. Om du behöver värma så kommer värmen att vara högst just där man värmer vilket är anledningen till att man vill mäta just där. Sen om det blir strömning som dominerar kommer ju vörten stiga i ytterkanten av kärlet och strömma nedåt i mitten. Du kommer alltså ha högst temperatur innanför värmebältet och sen successivt lägre högre upp längs utsidan och ytterligare lägre vid ytan och ytterligare lägre i det innre av hinken.


Det låter som att man bör placera värmebältet strax ovanför tappkranen i en 30 Liters jäshink.

Angående fästning av sensorn:
När jag var liten så använde man "modellera".
Vad finns det för något liknande nu för tiden, som man skulle kunna fästa sensorn till en "Inkbird" regulator på hinken med?

Jag beställde 2 sådana här värmebälten från Kina (1 som "reserv"):

http://www.ebay.com/itm/New-Brew-Heatin ... 100623.m-1

Alla tips på en för ändamålet lämplig "dimmer" är för övrigt välkommna.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Värmebälte för jäshink

Inläggav Bee » lördag 2017-12-09 20:56

@Rotsac jag har två såna bälten, funkar bra men sätter man det för långt ner kan det halka loss. Jag använder vanlig genomskinlig pack tejp att fästa sensor och isolering, men även en bit över fjädern så att den inte kan glida.
Bild
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 65 gäster

cron