Utöka fatanläggningen

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Utöka fatanläggningen

Inläggav Saint » torsdag 2017-11-16 13:22

Nu när första ölen är på fat så börjar jag direkt fundera på begränsningarna med bara ett fat. Troligtvis köper jag ett till inom kort.
Då kommer funderingarna på bästa sätt att koppla kolsyran. Har sett tre metoder och undrar om det finns fler och/eller andra lösningar

1. En T-koppling på slangen från regulatorn till ett till fat. Blir inte båda faten lika trycksatta då. Lite struligt om jag vill ha en stout på ena fatet och en veteöl på det andra
2. Utbyggnadsdel till regulatorn a 500kr
3. Y-split från regulator med individuell avstängning. Blir det inte samma problem där som med alt 1

Tar gärna tips om bästa sätt att fortsätta
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Utöka fatanläggningen

Inläggav skyking » torsdag 2017-11-16 13:42

Alternativ 3 har lite av samma problem som 1, det liknar lite alternativ 0 (enkel slang med fatkoppling) och det går till viss mån att hantera olika tryck även om det är tämligen opraktiskt (men kan funka ifall du vill sprida ut kostnaden och vänta med att bygga ut regulatorn). Man kan låta gasen ligga på endast ena fatet och då kan man sätta regulatorn därefter. Har man kommit en bit på fatet så kan man servera utan att omedelbart behöva trycka på mer gas, men man bör se till att man toppar upp trycket lite då och då. Jag tänker mig att normalfallet med två fat är att ena är minst halvfullt och andra är minst halvtomt.

Själv kör jag en kombination av alternativ 2 och 3. Jag har regulator med två tryck som sedan är kopplad till fördelare med 4 resp 3 utgångar. På så sätt kan jag hantera några olika uppsättningar med hög- och lågkolsyrad öl (och genom att skruva om slangarna kan jag få ytterligare en kombo).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Utöka fatanläggningen

Inläggav Drake » torsdag 2017-11-16 16:09

När jag hade en fatanläggning så köpte jag billiga tryckluftsregulatorer på Biltema och kunde då köra med olika tryck till olika fat. Ställ in din befintliga regulator på det tryck du vill ha i fatet med mest kolsyra och koppla in biltemaregulatorn till det fat du vill ha ett lägre tryck på så behöver du bara en extra regulator till 2 fat. Mamometern har en rätt grov skala men jag beställde en extra manometer som bara går till 2 bar och kunde då finjustera trycket.
Tror jag har grejerna kvar om du vill köpa dom.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Utöka fatanläggningen

Inläggav Falkens » fredag 2017-11-17 10:10

// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Utöka fatanläggningen

Inläggav Drake » fredag 2017-11-17 11:32

Kan vara den, men jag tror dom ändrat designen något. Anyway, den där borde funka!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 27 gäster