Skillnad på rostfritt och rostfritt..

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Skillnad på rostfritt och rostfritt..

Inläggav ecmik » fredag 2017-11-03 16:52

Är det nån kemist/allmänt kunnig här som kan svara på följande:

Köpte idag en ny större rostfri kastrull som nu verkar få gå i retur.. Testade den med ungefär samma volym vatten som mina tidigare vörtkok, och induktionen orkade knappt få igång ett kok ens på boost-funktionen. Besvikelse! Tidigare har jag haft en Patina-kastrull som funkat utan några som helst problem på ”9:an” ett snäpp under Boosten.

Skillnaderna jag kan hitta är att den nya är tillverkad i austentiskt rostfritt 201 stål. Min förra Patina kastrull är tillverkad med ferritiskt rostfritt 430 stål. I övrigt verkar det vara ungefär samma tjocklek och så.

Är stålets legering annorlunda på nåt sätt som gör att induktionen inte orkar med?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Skillnad på rostfritt och rostfritt..

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2017-11-03 18:19

Tror att du är rätt på det. Det finns en uppsjö av legeringar vad det gäller rostfritt.

Austentiskt stål ska enligt wiki vara omagnetiskt, vilket gör det rätt värdelöst vad det gäller induktion.

Hade en tumregel att var stålet magnetiskt var det av sämre kvalité, men där har jag fått göra en pudel.
Har gjort en del jobb i Duplex som ska vara härdigare än syrafast stål. Tydligen håller inte syrafast mot havsvatten, då får man ta Duplex istället. Dubbelt så dyrt och värre att arbeta i men det är magnetiskt!
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Skillnad på rostfritt och rostfritt..

Inläggav martinb » fredag 2017-11-03 18:20

Helt korrekt. Austenitiskt rostfritt stål är inte magnetiskt till skillnad från ferritiskt. Det innebär att det inte funkar med induktion.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Austenitiskt_st%C3%A5l
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Skillnad på rostfritt och rostfritt..

Inläggav ecmik » fredag 2017-11-03 18:51

Men den säljs tyvärr i ölbutiken som induktionsgryta, och ”funkar”, men inte bra nog för en platta på 3200W..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Skillnad på rostfritt och rostfritt..

Inläggav Perwaste » fredag 2017-11-03 21:57

Ibland kan det dessutom vara så illa att botten på grytan har en kärna av aluminium.... Jag har en sån, till min förtrytelse när jag upptäckte det.

Men det är lite skamligt tycker jag allt att den säljs så att man får intrycket av att fungera på induktion.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Skillnad på rostfritt och rostfritt..

Inläggav ecmik » fredag 2017-11-03 23:18

Ja, ”passar alla värmekällor (gas, el, halogen & induktion” är ju inte riktigt rätt.. Visst får den kontakt med hällen och orkar (nästan) koka upp vätskan, men ölbryggning bygger ju lite på att koka vörten.. Aluminiumkärna står det faktiskt, inte tänkte jag på att det kunde vara dumt..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Skillnad på rostfritt och rostfritt..

Inläggav assistredo » lördag 2017-11-04 09:03

Det var dåligt, för att inte säga fräckt av säljaren ( var möjligen kanske okunnig om man är snäll men ändå fel). Var var det för ställe och vilken gryta? En välgärning att upplysa om detta.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Skillnad på rostfritt och rostfritt..

Inläggav ecmik » lördag 2017-11-04 09:36

Skulle säga garanterat okunskap, för dom är väldigt bra att ha att göra med överlag. Blir lite bökigt med returen bara, annars är jag inte missnöjd med deras sätt att sälja ölprylar på nåt sätt.

Kanske har någon annan fått den att fungera på sin induktion?

https://www.olkompaniet.se/gryta-32-liter-med-tappkran-1847
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Skillnad på rostfritt och rostfritt..

Inläggav ecmik » lördag 2017-11-04 09:40

Lurigt ändå att såna här grytor FÅR kontakt, och verkar fungera, men effekten är märkbart sämre. Man kanske luras att tro att ens induktionsplatta är kass och köper nytt i onödan..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 62 gäster