Fylla Cornelius första gången..

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav Saint » onsdag 2017-11-01 12:32

skyking skrev:Nej, du måste trycka på vid servering för att hålla upp jämviktstrycket.

Själva tanken med nämnd teknik är att man tillför den koldioxid som behövs för både kolsyrningen och att ge jämviktstrycket, i stället för att man låter CO2 vara inkopplad och regulatorn pyttsar i CO2 långsamt under flera dar så trycker man i allt som skall i på en gång. Därefter kommer CO2'n lösa upp sig i ölet och när det sker så sjunker trycket.

Jag är iofs tveksam till ifall trycket är tillräckligt för att få önskad CO2-nivå. Man får experimentera helt enkelt lite, dock kan man inte trycka i så mycket mer än 5 bar - då gör man helt enkelt istället så att man trycker i nya bursts när trycket sjunkit. Hur mycket man behöver bursta beror på förhållandet mellan volymen av headspace och öl.


Det låter mer komplicerat än vad det troligtvis är. Jag har uppfattat det såhär:
1. Tappar upp kall öl direkt från kallkrasch i fatet.
2. Drar på Max tryck vad regulator/flaska förmår och kopplar sedan bort kulkopplingen.
3. Efter 3-4 dagar kopplar jag på kopplingen igen och vrider på till serveringstryck tex 1,2bar

Frågor: -Måste jag alltid ha på en flaska på fatet för att kunna servera
-Läste att med denna teknik brukar de släppa på trycket innan de kopplar på flaskan igen. Hur gör man det?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav skyking » onsdag 2017-11-01 13:04

Burst-kolsyrning framfördes som förslag för att slippa oroa sig för läckage, i övrigt ändrar detta inte så mycket. Har du läcka så är det första dåliga som händer att du får en tom sodastream-patron, nästa är att du tappar kolsyra i ölet. Det dröjer ett tag innan detta händer och du hinner reagera innan du mer än tömmer sodastreampatronen.

Alternativ paranoid:

1. Tappa upp kall öl direkt från kallkrasch till fatet
2. Drar på 5 bar tills det slutar pysa och koppla sedan bort kulkopplingen (upprepa med några dagars mellanrum beroende på hur mycket kolsyra du vill ha).
3. Sätt regulatorn på serveringstryck
4. koppla på kulkopplingen.
5. Häll upp en öl och drick upp (upprepa några gånger tills du är nöjd)
6. Koppla ur kulkopplingen
7. Tillbaks till punkt 4

Alternativ extra paranoid: Samma som föregående, men mellan punkt 6 och 7 drar du ner trycket på regulatorn och i nästa punkt går du tillbaks till punkt 3 igen.

Alternativ normal:

1. Tappa upp kall öl direkt från kallkrasch till fatet
2. Sätt regulatorn på serveringstryck
3. Koppla på kulkopplingen
4. Häll upp en öl och drick upp (upprepa några gånger tills du är nöjd)

Du behöver inte nödvändigtvis ha flaska på fatet för att servera och det behöver inte vara CO2 kvar i patronen - det som kommer hända ifall du serverar ändå är att trycket kommer sjunka ju mer du serverar, det leder i sin tur att kolsyrenivån sjunker såsmåningom. Ju mindre fyllt ett fat är destu mindre känsligt är det för denna effekten och det är inte säkert att du märker det direkt. Därför kan det vara lämpligt att hålla koll på trycket på patronen så att det fortfarande finns CO2 i den.

Släpper på trycket gör man genom att dra i ringen på säkerhetsventilen. Det skall inte behövas annat än i alternativ paranoid före man serverar första gången.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav Saint » onsdag 2017-11-01 13:58

Underbart! Jag visst att det skulle behövas en steg för steg innan jag skulle fatta. Nu kör vi!
Tack för hjälpen
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav Drake » onsdag 2017-11-01 17:52

Oavsett vilken metod du kör så glöm inte att ventilera ur all syre så fort du fyllt fatet, annars lär ölen oxidera rätt fort!
Om du vill kan du även "skaka" i kolsyran, då har du färdig öl på 10 minuter.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav Saint » måndag 2017-11-06 09:06

Drake skrev:Oavsett vilken metod du kör så glöm inte att ventilera ur all syre så fort du fyllt fatet, annars lär ölen oxidera rätt fort!
Om du vill kan du även "skaka" i kolsyran, då har du färdig öl på 10 minuter.


Ventilera? Jag tänkte fylla fatet med kolsyra från Sodastreamer innan jag fyller om det är det du menar
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav skyking » måndag 2017-11-06 09:51

För att lyckas med det så behöver man använda sluten omtappning vilket kan ses som överkurs. Ges möjligheten så blandar sig luft och CO2 tämligen lätt.

Ventileringen som jag brukar göra är att efter jag fyllt fatet så sätter jag regulatorn på 1-2 bar. Sen kopplar jag på CO2-kopplingen, kopplar ur, släpper ut trycket via säkerhetsventilen. Sen upprepar jag detta fyra gånger till. Detta gör att man kommer ha väldigt lite syre kvar i fatet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav gurkburk » måndag 2017-11-06 16:19

Jag tycker inte det är överkurs. Mitt förfarande:
1. Fyll fatet med vatten och några droppar Star-San.
2. Tryck ur vattnet med kolsyran.
3. Från jäs-tunnan har jag slang med fatkoppling. Först Fyller jag slangen med öl ner i en PET-flaska (Med kulkoppling på)
4. Sedan flyttar jag över slangen till fatet och trycker ur kolsyran med ölen genom säkerhetsventilen. Jäs-tunnan givetvis högre än fatet.

Ett fel jag gjort två gånger är att efter jag tryckt ut vattnet ur fatet så har jag glömt att släppa på trycket vilket skapat en kaskad inne i tunnan när jag sätter på kulkopplingen vilket INTE är så bra....
Peter Ström
Ordförande HBF Källarknut https://www.facebook.com/kallarknut
gurkburk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: söndag 2016-07-24 14:44
Ort: Örebro

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav skyking » måndag 2017-11-06 16:37

gurkburk skrev:Jag tycker inte det är överkurs. Mitt förfarande:
1. Fyll fatet med vatten och några droppar Star-San.
2. Tryck ur vattnet med kolsyran.
3. Från jäs-tunnan har jag slang med fatkoppling. Först Fyller jag slangen med öl ner i en PET-flaska (Med kulkoppling på)
4. Sedan flyttar jag över slangen till fatet och trycker ur kolsyran med ölen genom säkerhetsventilen. Jäs-tunnan givetvis högre än fatet.

Ett fel jag gjort två gånger är att efter jag tryckt ut vattnet ur fatet så har jag glömt att släppa på trycket vilket skapat en kaskad inne i tunnan när jag sätter på kulkopplingen vilket INTE är så bra....


Visst kan man göra så, men anledningen till att jag kallar det för överkurs är att man då också behöver fundera ut hur man skall hålla koll på hur pass mycket man fyllt fatet. Kör man med fatet öppet så ser man enkelt när fatet är fullt. Sen måste man tydligen komma ihåg så att man släppa trycket innan man startar hävertningen. Iofs inga oövervinnerliga problem, men man kanske skall börja i rätt ända med att få till sina rutiner med att fylla fatet...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav Saint » tisdag 2017-11-07 09:37

Visst kan man göra så, men anledningen till att jag kallar det för överkurs är att man då också behöver fundera ut hur man skall hålla koll på hur pass mycket man fyllt fatet. Kör man med fatet öppet så ser man enkelt när fatet är fullt. Sen måste man tydligen komma ihåg så att man släppa trycket innan man startar hävertningen. Iofs inga oövervinnerliga problem, men man kanske skall börja i rätt ända med att få till sina rutiner med att fylla fatet...[/quote]


Tack för alla bra tips. Jag har faktiskt funderat på och googlat lite ang sluten tappning. Dock kommer jag nog att följa Skykings råd och göra det så enkelt som möjligt tills jag får till rutinerna. Ventilera några gånger med kolsyra verkar ganska enkelt så jag startar där.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav Falkens » tisdag 2017-11-07 09:48

Ja vissa tar det extrema till det extremare... gör det inte så bökigt hela tiden.

Personligen trycker jag i kolysra i "öl-ut" på fatet så det lägger sig på botten och förhoppningsvis trycker upp det mesta syret. Sen fyller jag fatet via "öl-ut" dvs. underifrån. Låter man det vara så så bör det bara relativt syrefritt iom "locket" av kolsyra. Sen när fatet eller när all öl är i fatet så på med lock och koppla på "gas" och ventilera (3-4 gånger)

Hålla på med vatten och trycka ut! Det är extrem överkurs enl. mig och inget jag skulle tipsa folk som just börjat med fat att göra.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav humlekotte » tisdag 2017-11-07 10:54

Till och med detta tycker åtminstone jag är överkurs.
Jag gör såhär. Starsana fatet och häll ut. Häll i ölen med slang. Det bildas stora bubblor (CO2), häll på tills fatet är nästan fullt och bubblorna börjar titta ur öppningen. På med lock, in i kylen och trycksätt. 2 bar om det ska stå några veckor, 4 bar med skakning om det är bråttom.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav STMF » tisdag 2017-11-07 13:55

Falkens skrev:Personligen trycker jag i kolysra i "öl-ut" på fatet så det lägger sig på botten och förhoppningsvis trycker upp det mesta syret. Sen fyller jag fatet via "öl-ut" dvs. underifrån. Låter man det vara så så bör det bara relativt syrefritt iom "locket" av kolsyra. Sen när fatet eller när all öl är i fatet så på med lock och koppla på "gas" och ventilera (3-4 gånger)

Hålla på med vatten och trycka ut! Det är extrem överkurs enl. mig och inget jag skulle tipsa folk som just börjat med fat att göra.


Det finns inget "lock" av kolsyra. Detta är en myt. Gaser blandas.

Att fylla fatet med vatten/starsan och trycka ut är både smidigt och det enda vettiga sätt att får fatet tomt på syre.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav skyking » tisdag 2017-11-07 15:13

humlekotte skrev:Till och med detta tycker åtminstone jag är överkurs.
Jag gör såhär. Starsana fatet och häll ut. Häll i ölen med slang. Det bildas stora bubblor (CO2), häll på tills fatet är nästan fullt och bubblorna börjar titta ur öppningen. På med lock, in i kylen och trycksätt. 2 bar om det ska stå några veckor, 4 bar med skakning om det är bråttom.


Jag hänger inte riktigt med på hur du gör. Jag brukar inte få några stora bubblor när jag fyller fatet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav Falkens » tisdag 2017-11-07 17:56

STMF skrev:
Det finns inget "lock" av kolsyra. Detta är en myt. Gaser blandas.

Att fylla fatet med vatten/starsan och trycka ut är både smidigt och det enda vettiga sätt att får fatet tomt på syre.


Ok... men det funkar för mig :-)
Jag tycker mig ha ett överskott av kolsyra i sammanhanget så jag det som min safe out
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav STMF » tisdag 2017-11-07 19:00

Falkens skrev:Ok... men det funkar för mig :-)
Jag tycker mig ha ett överskott av kolsyra i sammanhanget så jag det som min safe out


Du får naturligtvis göra precis hur du vill. Jag tänkte bara skriva att det är felaktigt så att inte andra bryggare tror att det är sant.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

cron