Fylla Cornelius första gången..

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Fylla Cornelius första gången..

Inläggav Saint » fredag 2017-10-20 08:24

Har nu blivit med fat och är ganska ivrig att fylla den för första gången.
Jag har köpt ett sytrådskit med sodastreamflaska från MM och tänkte brygga en IPA på ung 6-7%. Dock har jag en del frågor innan jag kör igång.

1. Missade att beställa silikonfett. Är det nödvändigt vid monteringen? Ersättning?
2. Bör jag rengöra slangar mm. Starsan?
3. Tänkte torrhumla i primären 3 dagar, purga fatet med kolsyra och sedan föra över med hävert. Finns det en min eller maxnivå jag kan/bör fylla (18l Cornelius)
4. Trycksätter 18-20psi. Hur fungera det egentligen? Vrider jag på regulatorn till mätaren når 20psi och slår sedan av?
5. Ställer fatet i min kyl (5 grader) och väntar några dagar. Behöver jag aldrig mer vrida på regulatorn och är det ok att ha kolsyrepatronen i kylen?
6. Andra tips och trix som jag kanske bör tänka på

MVH
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav skyking » fredag 2017-10-20 13:03

1) jag har aldrig använt silikon fett. Måhända kan det ha läckt pga detta någon gång, men jag tycker det brukar hålla tätt nog.
2) samma som annars när det gäller slangar som kommer i kontakt med ölen. Rengöring med PBW förs, skölj med vatten och till sist starsanlösning.
3) en lämplig maxnivå kan vara upp till stigröret för gas, man kan förvisso fylla högre men bör då passa sig så man inte får upp öl i CO2-slangen. En annan gräns kan vara för att man skall kunna sätta i locket smidigt. Någon egentlig minimihastighet finns inte.
4) vad menar du med slå av? Du vrider regulatorn till 20psi och låter den stå där. Det som händer är att CO2 kommer gå ner i ölet, har du kopplat loss kolsyran kommer trycket därför sjunka medans detta sker.
5) du skall ha lägre tryck på CO2 om ölet är kallt, men annars behöver du inte justera trycket.
6:

försök hålla ölen kall så att du slipper justera trycket.

Giv akt på eventuella läckor, det är kul ifall all CO2 läcker bort.

Justera trapetzadaptern så det inte pyser ut en massa CO2 när du kopplar på adaptern. Jag brukar koppla adaptern utan slang och skruva i skruven tills det precis kommer CO2 sen plockar jag av adaptern och skruvar i skruven ett kvarts varv till. Sen kopplar jag slang och drar på adaptern med blocknycklar. När det pyser ut CO2 blir adaptern snabbt kall (kan bli riktigt kall)..
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav Saint » måndag 2017-10-23 08:34

Underbart Skyking...ungefär allt jag ville heta
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav ThePier » måndag 2017-10-23 10:13

Inte så mycket att tillägga till skykings kommentarer, men några saker bara.
1. Silikonfett låter definitivt som överkurs men gängtejp är en billig och enkel försäkring om att det håller tätt.
5. Det funkar bra att ha CO2-patron, regulator mm i kylen så länge du inte går under 0 gr.
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 13:50
Ort: Alingsås

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav assistredo » måndag 2017-10-23 12:26

Silkonfett ska inte användas till att täta med - det är ett smörjmedel till ex. packningar så de håller sig mjuka och fräscha. Förskruvningen av regulatorer ska tätas med packning - inte med gängtejp i gängan. Gängtejp är till för permanenta förskruvningar. En regulator plockas ju av och på. Gängtejp kan vara en tillfällig nödlösning.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav Saint » torsdag 2017-10-26 21:20

Nu har jag fått hem alla grejer från MM och frågorna hopar sig.

1.Packningar till anslutningsnipplarna. Är det de enda som sitter runt stigrören. Behövs ingen mer?
2. Hur hårt ska jag dra åt nipplarna?
3. Mynningen till stigröret för öl ligger precis ovan botten av fatet. Får för mig att det kan suga en del bottenbös. Brukar ni kapa det lite eller är det bara att vaska de första glaset om det suger upp för mycket bös

MVH
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav Saint » torsdag 2017-10-26 21:41

Justera trapetzadaptern så det inte pyser ut en massa CO2 när du kopplar på adaptern. Jag brukar koppla adaptern utan slang och skruva i skruven tills det precis kommer CO2 sen plockar jag av adaptern och skruvar i skruven ett kvarts varv till. Sen kopplar jag slang och drar på adaptern med blocknycklar. När det pyser ut CO2 blir adaptern snabbt kall (kan bli riktigt kall)..[/quote]

Skyking! menar du den lilla skruven på sodastreamflaskan?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav Carl » torsdag 2017-10-26 21:52

Nej, han menar den lilla skruven mitt i trapetzadaptern som trycker på den fjäderbelastade ventilen i sodastreamflaskan. Sticker den ut för mycket blir det mkt pys när adapter+regulator skuvas på sodastreamflaskan. Enligt min erfarenhet blir det då också svårare att få det tätt, jag antar att gängan tar slut för fort då helt enkelt. En liten insexnykel för justering av denna skruv kom med iaf när jag köpte min trapetzadapter.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav assistredo » fredag 2017-10-27 12:18

Saint skrev:Nu har jag fått hem alla grejer från MM och frågorna hopar sig.

1.Packningar till anslutningsnipplarna. Är det de enda som sitter runt stigrören. Behövs ingen mer?

Förutom packningarna kring stigrören sitter det i nippeln en liten packning/o-ring längst upp på "sputniken" d.v.s. fjäderanordningen inne i nippeln.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav Morgan » tisdag 2017-10-31 09:16

För att slippa oroa mig för läckor mellan regulator och fat så trycker jag i allt regulatorn ger (4,5-5 bar) och kopplar sen loss gasen. För stora fat gör jag detta två gånger. För små fat gör jag det en gång. Då går det också väldigt snabbt att få en ok kolsyrenivå så man kan börja dricka. Jag inspirerades av Brulosophys ”burst carbonation”-metod.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav Saint » tisdag 2017-10-31 10:03

Vänta nu! Nu får du förklara mer. Blir inte ölet överkolsyrat om du drar i så mycket på en gång?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav Saint » tisdag 2017-10-31 10:15

Morgan skrev:För att slippa oroa mig för läckor mellan regulator och fat så trycker jag i allt regulatorn ger (4,5-5 bar) och kopplar sen loss gasen. För stora fat gör jag detta två gånger. För små fat gör jag det en gång. Då går det också väldigt snabbt att få en ok kolsyrenivå så man kan börja dricka. Jag inspirerades av Brulosophys ”burst carbonation”-metod.


Läste nu hans inlägg. Det verkar ju som att han först matar i 30psi i 24h och kopplar loss slangen. Släpper sedan på på trycket (hur? genom säkerhetsventilen?) och vrider på 12psi.
Var det så du menade med "två gånger"?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav Morgan » tisdag 2017-10-31 17:11

Nej jag menar 5 bar i en minut ca tills regulatorn tystnar och det blivit 5 bar i fatet. Sen stänger jag av och kopplar loss.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav Saint » tisdag 2017-10-31 17:14

Morgan skrev:Nej jag menar 5 bar i en minut ca tills regulatorn tystnar och det blivit 5 bar i fatet. Sen stänger jag av och kopplar loss.


Thats it? Sedan dricker du den tom med ok kolsyrenivå hela tiden?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Fylla Cornelius första gången..

Inläggav skyking » onsdag 2017-11-01 08:48

Nej, du måste trycka på vid servering för att hålla upp jämviktstrycket.

Själva tanken med nämnd teknik är att man tillför den koldioxid som behövs för både kolsyrningen och att ge jämviktstrycket, i stället för att man låter CO2 vara inkopplad och regulatorn pyttsar i CO2 långsamt under flera dar så trycker man i allt som skall i på en gång. Därefter kommer CO2'n lösa upp sig i ölet och när det sker så sjunker trycket.

Jag är iofs tveksam till ifall trycket är tillräckligt för att få önskad CO2-nivå. Man får experimentera helt enkelt lite, dock kan man inte trycka i så mycket mer än 5 bar - då gör man helt enkelt istället så att man trycker i nya bursts när trycket sjunkit. Hur mycket man behöver bursta beror på förhållandet mellan volymen av headspace och öl.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster