Cirkulationslösning i jäskyl

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Cirkulationslösning i jäskyl

Inläggav Humlegatan » måndag 2017-09-04 21:55

Håller på att sätta ihop en jäskammare med hjälp av en http://shop.humle.se/utrustning/matning/temperatur/universaltermostat-ac-211, keramiklampa med korg (lampskärm) och en kyl. Måhända att lampan kommer vara lite för kraftig med sina 60W som värmekälla, men jag får prova mig fram...

Jag funderar på någon slags cirkulationslösning i kylen men har kört fast något, detta för att få värmen respektive kylan att sprida sig bättre. Att pilla med datorfläktar och sladdar är inte min starkaste sida utan jag är ute efter något enkelt och smidigt. En tanke är en timer som sitter i ett vanligt eluttag som i sin tur styr någon slags fläkt som sitter inne i kylen...

Finns det någon som har tips på lösningar eller kanske går i liknande tankar?
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Cirkulationslösning i jäskyl

Inläggav Bobby » tisdag 2017-09-26 08:54

Hej, jag har en liknande lösning dock med stc-1000+ termostat.

Min erfarenhet är att du kan skippa cirkulation, temperaturen i min kyl är väldigt jämn oavsett.
Se till att riva bort luckan till frysen om det är ett kombiskåp bara.
Jag tror inte man vinner så mycket på att cirkulera egentligen, det blir bara fler kablar och prylar.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: Cirkulationslösning i jäskyl

Inläggav Bönan » onsdag 2017-09-27 19:42

det som brukar vara med kylar som inte har fläkt, och som dessutom inte har kylelement i hela kylen, är att den är kallare nertill, än uppe, kan bli neråt minusgrader i botten och 4-5 plus uppe. med fläkt och en elektroniks givare, så håller den tempen jämnare, och fläkten ska gå hela tiden, även fast kompressor är avstängd.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 56 gäster