Sätta fatventil på slang eller nåt...

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Sätta fatventil på slang eller nåt...

Inläggav skyking » måndag 2017-09-04 07:14

Jag har funderat på att bygga tvättmojäng för tapp & slang och den knepiga biten verkar att vara något sätt att smidit koppla på slangen. Eftersom det redan sitter en kulkoppling på slangen så vore det ju lite praktiskt ifall man helt enkelt hade en fatventil att koppla den till. Finns det något sätt man kan sätta fatventiler på en slang eller en vanlig rörgänga?

Det jag har tänkt mig är att jag tar en hink, en slang från hinken till en pump och från pumpen sen någonting med en fatventil som man sen kopplar tappslangen på. Sen ställer man hinken fylld med PBW-lösning/vatten/Starsanlösning under tappen, startar pumpen och "tappar upp" ner i hinken (och vätskan pumpas runt tills man är nöjd).

Alternativet till fatventil skulle ju bli att man får plocka av kulkopplingen på slangen varje gång man skall rengöra vilket är lite pilligt. Lösningen att man kör med ett fat och CO2 tilltalar heller inte mig (det kräver ju att man har ett ledigt fat för att kunna rengöra bland annat).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sätta fatventil på slang eller nåt...

Inläggav Snow » måndag 2017-09-04 08:50

Jag går i samma tankar, har kommit så långt att jag har köpt själva kopplingsdelen som sitter på fatet. Problemet är att det är någon skum gänga på den och att det måste vara mothåll på baksidan av den för att pinnen i kulkopplingen ska tryckas in. Jag tappade orken lite, men kommer nog hitta den igen vad det lider.

Hör gärna av dig om du kommer på någon brilliant lösning


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Sätta fatventil på slang eller nåt...

Inläggav Hebbe » måndag 2017-09-04 09:04

Jag köpte nedan kopplingar på Humlegården till min beegun för gasslangen, men det är bara att byta ut fatventilen till en "öl-ventil".
Bilagor
Gaskoppling.jpg
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: tisdag 2015-01-13 14:31
Ort: Lerum

Re: Sätta fatventil på slang eller nåt...

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2017-09-04 10:23

Snow skrev:Jag går i samma tankar, har kommit så långt att jag har köpt själva kopplingsdelen som sitter på fatet. Problemet är att det är någon skum gänga på den och att det måste vara mothåll på baksidan av den för att pinnen i kulkopplingen ska tryckas in. Jag tappade orken lite, men kommer nog hitta den igen vad det lider.

Hör gärna av dig om du kommer på någon brilliant lösning


9/16-18 UNF är gängan på kopplingsdelen på fatet, om det inte är av äldre modell, då är det tydligen 19/32-18 UNF.
9/16 säger vilken diametern och 18 berättar hur många gängor/tum den har, så 19/32 är snäppet större men med samma antal gängor/tum.

Har sett att man monterat fatventilen på en sprayflaska i någon annan tråd, såg ut att fungera hur bra som.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Sätta fatventil på slang eller nåt...

Inläggav skyking » måndag 2017-09-04 10:41

Det finns ett antal olika mer eller mindre vanliga dimensioner på gängorna, men som jag ser det så bör det inte behöva besvära speciellt mycket. Tar man den adaptern som finns på humlegården så har ju humlegården fatventiler som passar just den gängan som man ju kan köpa. Man behöver alltså inte bry sig ifall det är samma gänga som man råkar ha på fatet (de fatventiler som humlegården tillhandahåller skall dock passa de fat som humlegården säljer).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sätta fatventil på slang eller nåt...

Inläggav fredrik.stahl » måndag 2017-09-04 18:22

Om du inte har behov av en snabbkoppling så funkar det att svarva ner en gardenakoppling i plast lite och sätta i en liten sprint på tvärs som trycker in pinnen i ölkopplingen. Nackdelen är förstås att den är öppen hela tiden.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Sätta fatventil på slang eller nåt...

Inläggav Engberg » måndag 2017-09-04 22:02

Jag har en tryckspruta och på den slangen har jag satt en pet adapter. Art 890114 hos humle.

Super smidigt att rengöra tappen med :)Bild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
biab bryggare
Ekens Bryggerisällskap
Bild
Användarvisningsbild
Engberg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 95
Blev medlem: onsdag 2014-10-15 06:51

Sätta fatventil på slang eller nåt...

Inläggav ecmik » måndag 2017-09-04 23:12

Rengör slangar och kopplingar som föregående talare med PET-adapter, men bara på en rengjord 2L Cola-flaska som jag bara trycksätter med handkraft. Kan också trycka i CO2 om jag vill, eftersom adaptern funkar på både gas- och ölkoppling.

http://shop.humle.se/utrustning/fattappning/servering/tillbehor-ovrigt/pet-adapter

Fyller PET-flaskan med antingen PBW eller Starsan beroende på. Enklare kan jag nog inte få till det.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sätta fatventil på slang eller nåt...

Inläggav assistredo » tisdag 2017-09-05 00:00

Här finns det grejer att välja på
https://www.candirect.eu/index.php?k=193&lang=eng
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Sätta fatventil på slang eller nåt...

Inläggav skyking » tisdag 2017-09-05 08:39

Appropå PET-adapter. Är inte detta beroende på att man måste ha samma gänga som på PET-flaskor? Men vad är det för gänga på PET-flaskor egentligen? Jag hade för mig att de hade en aldeles egen gänga. Hur kopplar man ihop detta med en tryckspruta?

Sen kanske starsan-lösning inte är vad jag borde köra med i detta fallet. Det låter som att det kan bildas endel skum ifall man pumpar runt starsan vilket skulle kunna ge en ganska ogynsamm WAF. Saniclean borde vara lämpligare i detta läget kanske...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sätta fatventil på slang eller nåt...

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2017-09-05 11:03

Enberg har enligt bilden tryckt på slangen från trycksprutan på slanganslutningen som PET-adaptern har och använder inte gängan alls.
ecmiks lösning med att bara använda den med en PET-flaska och dutta är inte heller dum.

Gängan är säkert en tumsgänga av något slag. Fuskade ihop en adapter för ett tag sedan, vill minnas att stigningen var 2,75-2,80mm/varv så det gick rätt fort i svarven :)
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Sätta fatventil på slang eller nåt...

Inläggav ecmik » tisdag 2017-09-05 11:57

skyking skrev:Sen kanske starsan-lösning inte är vad jag borde köra med i detta fallet. Det låter som att det kan bildas endel skum ifall man pumpar runt starsan vilket skulle kunna ge en ganska ogynsamm WAF...


Har aldrig varit nåt problem med Starsan!

En lurig sak med dom där trycksprutorna var att vissa luktade och hade olja inuti pumpmekanismen (trots att dom va helt nya) vilket skrämde bort mig från dom iaf..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sätta fatventil på slang eller nåt...

Inläggav skyking » tisdag 2017-09-05 15:55

ecmik skrev:Har aldrig varit nåt problem med Starsan!


Men så duttar du väl med en PET-flaska. Jag pratar om att pumpa runt lösningen: från kran, ner i en hink och pump upp till kranen igen - runt runt runt. Jag har en känsla av att när starsanlösning rinner från kran till hinken så skummar det lite. Min farhåga är att det kan skumma över (och det skulle inte vara någon hit).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sätta fatventil på slang eller nåt...

Inläggav ecmik » tisdag 2017-09-05 16:27

skyking skrev:Men så duttar du väl med en PET-flaska. Jag pratar om att pumpa runt lösningen: från kran, ner i en hink och pump upp till kranen igen - runt runt runt. Jag har en känsla av att när starsanlösning rinner från kran till hinken så skummar det lite. Min farhåga är att det kan skumma över (och det skulle inte vara någon hit).


Fattar inte riktigt vad ni menar med "duttar"..? Jag kör igenom PBW i slangarna först, låter det sitta och lösa upp sig. Sen kör jag igenom varmvatten för ursköljning, och till sist Starsan (låter även det ligga i slangarna några minuter). Sen tömmer jag ut systemet alternativt fyller med öl. Vad är syftet med att köra "runt runt" med Starsan?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sätta fatventil på slang eller nåt...

Inläggav skyking » tisdag 2017-09-05 16:45

ecmik skrev:Fattar inte riktigt vad ni menar med "duttar"..? Jag kör igenom PBW i slangarna först, låter det sitta och lösa upp sig. Sen kör jag igenom varmvatten för ursköljning, och till sist Starsan (låter även det ligga i slangarna några minuter). Sen tömmer jag ut systemet alternativt fyller med öl. Vad är syftet med att köra "runt runt" med Starsan?


Poängen är lite hur du verkar trycka igenom lösningen genom slangarna, din beskrivning verkar som att du har lösningen i en PET-flaska och sen klämmer lite på den. Min ide är att jag har en pump som pumpar igenom istället, och för att pumpen inte skall gå torr så matas den via slang från en hink och hinken tänker jag ställa under kranarna helt enkelt. Slår man på pumpen så kommer det pumpa runt vätskan i systemet - kanske inte så meningsfullt när det gäller starsanlösningen, men jag tänker mig att med PBW så borde det rengöra bättre. Eventuellt så kan man ordna så att man rengör alla slangar och kranar i samma vända...

Dessutom är det ju högre imponansfaktor att ha en elektrisk pump istf att sitta och klämma på en cola-flaska :wink:
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster

cron