Nytt bryggverk igen

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Nytt bryggverk igen

Inläggav ThePier » tisdag 2017-11-21 10:49

Hade 18,5 l vatten till mäsken och 4,6 kg malt då som nämnt. Det rann på bra genom maltbädden, nästan för bra(?) Det blev liksom knappt nån vätska som lade sig ovanpå silplåten vilket får mig att fundera på om det strömmade väl lätt igenom men det kanske är en bra sak.
Inget rann i alla fall genom överrinningsskyddet.

Hinner inte brygga så ofta, men sitter just nu och kikar efter maltkross med valsar som inte kostar skjortan, för att få bättre koll på krossning. Hade en Corona, men den var hopplöst svår att ställa in tyckte jag. Två val - Hela korn eller mjöl typ.
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 13:50
Ort: Alingsås

Re: Nytt bryggverk igen

Inläggav humlekotte » tisdag 2017-11-21 20:43

Verkar märkligt att det rann så snabbt igenom. Kanske om man låter strålen gå på max mot bädden att det kan gräva en grop i bädden och att det rinner lätt igenom. Jag hade en slang på ett tag som låg på övre filtret och strålen jäms med filtret så att säga. Men nu ställer jag med kranen in ett lagom flöde så att det balanserar mot hur snabbt det rinner igenom.

En maltkvarn är inte dumt. Gjorde först en egen men den var otroligt långsam, köpte då en bulldog kvarn som driver på båda valsarna. Den är okej tycker jag, man krossar 5 kg på typ två minuter med skruvdragaren. Lite meckigt att ställa in avstånd med bladmått men de kanske är såna allihop.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Nytt bryggverk igen

Inläggav ThePier » onsdag 2017-11-22 13:14

Tack för tips, håller just nu på och kollar igenom nätet efter billig men bra valskross och Bulldogg ligger högt på listan. Strax över tusenlappen och verkar vara gedigen och många använder den.

Kina/Ebay-varianterna kostar inte så värst mycket mindre, runt 800-900 inkl frakt, och där är det lite oklart vad du får... kan vara bra, kan vara skräp. Får nog bli en Bulldogg när jag får en tusing över. :)
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 13:50
Ort: Alingsås

Re: Nytt bryggverk igen

Inläggav fluke12 » måndag 2018-04-30 12:35

Nån som har en Beersmithprofil till Hopcat 50?
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: Nytt bryggverk igen

Inläggav ThePier » tisdag 2018-05-15 22:53

fluke12 skrev:Nån som har en Beersmithprofil till Hopcat 50?


Finns en FB grupp där du kan hitta profiler för Hop Cat


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 13:50
Ort: Alingsås

Re: Nytt bryggverk igen

Inläggav Daddybrewer » söndag 2018-06-17 20:46

Daddybrewer
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 95
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 23:08

Re: Nytt bryggverk igen

Inläggav Daddybrewer » söndag 2018-06-17 20:48

Daddybrewer
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 95
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 23:08

Re: Nytt bryggverk igen

Inläggav bredsida » tisdag 2018-06-26 07:49

Jag har börjat fundera på att byta ut mitt hembygge mot ett sånt här kinaverk. En Klarstein, Hopcat, Brew Monk, Danbrygger, eller vilket namn det nu blir på den.
Men jag har ett par funderingar. Hur är det med det där överflödningsröret? Jag har förstått att man kan sätta ihop maltpipans filter så att överflödningen kan vara på 3 olika nivåer. Kort, långt eller kort plus långt rör. Jag är mest orolig över att man måste vara noga med att veta vilken kombo man ska använda på förhand. När man väl fyllt på med mäskvatten och malt så kan man ju inte ändra konfigurationen, det måste vara rätt från början. Finns det nån tumregel, nån tabell som säger vilket/vilka rör man skall använda för ett visst recept?

Måste man använda hop spider eller humlepåse? Kan man köra pumpen efter avslutat kok, vid kylning och tömning med fritt humle (pellets) i vörten? Eller kör pumpen fast?

Hur liten sats kan man göra? Hur stor sats kan man göra? I en 50 liters resp. 30 liters?

Ni som har en sån här, är ni nöjda? Vilka problem har ni haft om några?
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

Re: Nytt bryggverk igen

Inläggav ThePier » tisdag 2018-06-26 12:37

Angående överflödningsröret - På Brew Monk kan du ställa filterdiskarna i två lägen, en låg och en hög typ. Jag har bara kört på det höga läget och det funkar bra för ca 4-5 kg malt. Filterdisken (den övre) är inte fast utan kan glida upp och ner och kommer därmed lägga sig på maltbädden automatiskt. Så det är inga konstigheter alls.

Hop spider el humlepåse skulle jag nog rekommendera, men det är väl en smaksak och beror lite på din senare fundering om man ska använda pumpen efter kok eller inte. Personligen kör jag med hop spider då det avsevärt minskar mängden skräp i botten såklart. Bomullspåsar el liknande funkar lika bra. Sen har jag bytt ut originalbazookan som följde med till en Kina-variant som var bättre. Originalet är väldigt finmaskigt och sätter lätt igen. Inget kul...

Om du ska använda pumpen efter kok bör du enl tillverkaren inte använda den vid över 80 gr, så kanske bra att kyla först. Brukar själv inte använda pump efter kok men vet att en del gör det. Man kan också vända på röret på toppen av verket och pumpa ner färdigkyld vört rakt ner i jäshink, har sett såna exempel. Har läst om en del som använt pumpen men där den blivit igensatt av humle mm så det kanske finns anledning att vara försiktig.

Jag har ett 30-liters verk (från MM) och gör batcher på ca 16-17 l till jästunna, vilket är lagom för mig. Finns 50-liters versioner av alla dessa också om man vill ha stora batcher.

Är väldigt nöjd med enkelheten i att använda denna maskin, mäskning är väldigt smidigt och den håller temperatur bra med ganska små variationer åtminstone enl mina mätningar. Diffade endast ca 0,5 gr mot en kalibrerad digital termomtere när jag testade med vatten bara. Lätt att rengöra och enkelt att använda kontrollenhet osv. Jag är väldigt nöjd, körde BIAB innan.

Nackdelar: jag har något sämre effektivitet än med BIAB, och håller fortfarande på att trimma in detta, men det har nog inte så mycket med själva bryggverket att göra som med mina egna processer vad gäller krossning, mäskvatten, Beersmithprofil etc. Vet att de flesta är nöjda med effektivitet.

På det stora hela är jag väldigt nöjd och rekommenderar absolut ett byte till bryggverk. Sen är det bara beroende på hur mycket pengar man vill lägga. Tror nog du kan få minst lika bra öl i en Brew Monk som i en Braumeister el Grainfather. Allt sitter inte i utrustningen även om man kanske hellre köper en Audi än en Dacia... :)
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 13:50
Ort: Alingsås

Re: Nytt bryggverk igen

Inläggav B-R-A » tisdag 2018-06-26 22:36

Ja då kan jag ge er en länk till en till likadan fast med annat namn.
Står i garaget nu och en bryggning skall ske efter semestern.

Har gjort en koll på funktioner och lite datasamling på hur lång tid till mäsktemp och till kok samt avdunstning och allt verkar funka bara finemang.

https://www.expondo.se/royal-catering-bryggverk-30-liter-2-500-watt-1891?gclid=CjwKCAjwyMfZBRAXEiwA-R3gMxHB98qYU2lJeFC_pJ3P-91FagP-nG21PhmYMzKXHdJZ8X6qidKuWRoCUeEQAvD_BwE
B-R-A
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2018-06-20 07:04

Re: Nytt bryggverk igen

Inläggav bredsida » onsdag 2018-06-27 07:09

Tack för svar!
Men angående överflödningsröret, jag har ju inte bryggt med detta bryggverk men jag tänker så här. Övre silplåten kan röra sig fritt upp och ner. Bra så! Men rörets funktion är ju att släppa vätska förbi malten om malten inte släpper igenom vätskan fort nog. Om pumpen går fortare än flödet genom malten så blir det till slut tomt i botten på grytan. Pumpen går torr och antagligen går värmeelementet igång. Temperatursensorn mäter i luften och det här kan sluta med att värmeelementen bränns. Det är här hålet i röret kommer in. Om röret är av rätt längd så rinner vätskan ner där och det blir aldrig torrt i botten på grytan.
Det är alltså viktigt att man inte sätter ett för kort rör i maltpipan. Det tråkiga är ju att det är väl svårt att byta rör om man vid inmäskning märker att man har valt ett för kort eller för långt rör.
Därav min fråga, finns det nån tumregel eller tabell man kan rätta sig efter för att välja rör beroende på maltmängd och mäskvatten?
Annars verkar det vara ett fint bryggverk.
Jag sneglar på den stora modellen, Royal Catering verkar bara ha den mindre.
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

Re: Nytt bryggverk igen

Inläggav ThePier » onsdag 2018-06-27 21:15

Förstår vad du menar med röret, men jag tror inte det kommer bråka med dig. Om inte malten släpper igenom vätskan har du antingen krossat till mjöl, eller kör med alldeles för stor mängd malt. Men krossar du normalt och använder ca 4-5 kg (för den lilla modellen) så kommer du inte ha några problem.

Men i sak har du ju rätt, rörets längd ska ju till viss del anpassas till mängden malt. Men kör du med det längsta röret överst så har silplåten ganska stort svängrum. Du kan även strypa pumpens flöde med kranen om så behövs.
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 13:50
Ort: Alingsås

Re: Nytt bryggverk igen

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2018-08-11 12:26

Hittade detta bryggverk när jag surfade runt efter en rejäl stekpanna.
https://www.expondo.se/royal-catering-b ... 891?c=8684
Verkar vara någon som tillverkar och klistrar på vilket varunamn som helst om bara kunden köper tillräckligt många. Tycker jag sett den under andra namn lite varstans.

En stekpanna hittade jag också :)
https://www.expondo.se/bartscher-stor-s ... 368?c=5239
Ø800 i diameter och 44 kg tung! :shock:
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Nytt bryggverk igen

Inläggav Daddybrewer » lördag 2018-08-11 19:18

Ni som är sugna på detta bryggverk ska googla brewdevil, brewmonk eller hopcat, det är nog det största distributörerna i EU. Producerad av gluten i China.

Och https://www.angelhomebrew.co.uk/en/29-brew-devil

Är nog den som har flest tillbehör och reservdelar
Senast redigerad av Daddybrewer lördag 2018-08-11 21:13, redigerad totalt 1 gång.
Daddybrewer
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 95
Blev medlem: onsdag 2014-09-03 23:08

Re: Nytt bryggverk igen

Inläggav bredsida » lördag 2018-08-11 19:49

bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 113
Blev medlem: tisdag 2014-12-16 05:04

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 64 gäster