Jag har svårt att hitta en CO2-läcka.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Jag har svårt att hitta en CO2-läcka.

Inläggav skyking » lördag 2017-08-12 15:44

Jag har en CO2-läcka som jag inte vet om jag lyckas hitta riktigt. Jag har en fördelare som tydligen skall vara backventil och jag tror därmed att jag ringat in det till en av portarna (den som går till porter fatet).

Då tänker jag att enda alternativen är vid koppel/slang, gaskoppling, säkventil eller lock.

Frågan är om man kan kolla gaskoppling? Det är ju inte så lätt att komma åt där med starsanlösningen? Eller är det uteslutningsmetoden som gäller?

En annan fråga är om det finns något smidigare sätt att säkerställa att det inte läcker? Tar sodastream-tuben slut för snabbt så vet man att det läcker, men det är ju inte så praktiskt sätt att kontrollera det. Eller är det till att kolla med starsanlösningen överallt?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Jag har svårt att hitta en CO2-läcka.

Inläggav Snow » lördag 2017-08-12 20:09

Det lättaste sättet att kolla om något är tätt är att suga i en slag och sätta fast tungan på öppningen.
Har du ett läckage så lossnar tungan direkt.

Funkar inte hundra på anläggningar med höga tryck eller stora volymer. Men är en bra början, funkar inte det, då lär det inte vara tätt med tryck heller.....
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Jag har svårt att hitta en CO2-läcka.

Inläggav Bönan » torsdag 2017-08-17 21:19

spraya såplösning på alla kopplingar, kommer ju inget in i ölet, eftersom du har övertryck
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Jag har svårt att hitta en CO2-läcka.

Inläggav Morgan » fredag 2017-08-18 09:44

Det säkraste är att inte lämna utrustningen med tryck på. Det räcker ju att man trycker i en rejäl mängd gas i fatet vid ett tillfälle och sen stänga ventilen. När du sen kanske två dagar senare tittar till ölet så kollar du kolsyrenivån i ölet och trycker i en laddning till och stänger.

Jag trycker i 5 bar i fatet i första omgången. Hur mycket jag trycker i i andra omgången beror på hur stort fatet är och hur fullt det är. Fatet står alltid i ca 0 grader så att ölet absorberar kolsyran så snabbt som möjligt.

Här är ett lästips i ämnet (det jag beskrev ovan är burst carbonating):
http://brulosophy.com/methods/carbonation-methods/
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Jag har svårt att hitta en CO2-läcka.

Inläggav skyking » fredag 2017-08-18 17:18

Glömde nämna att jag kör med sodastream-patroner så jag kan inte bara stänga ventilen. Annars har jag tidigare använt den metoden för att undvika läckor. Dock tvångskolsyrar jag normalt inte.

Är sopa lösning så pass mycket bättre än starsanlösning för att indikera läckor? Problemet är dock att jag misstänker att det är vid kopplingen det läcker och det är varken lätt att komma åt där med lösningen eller se vad som händer där. Jag talar alltså när gasen är tillkopplad på fatet.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Jag har svårt att hitta en CO2-läcka.

Inläggav humlekotte » fredag 2017-08-18 23:19

Doppa i en spann med vatten och spana efter bubblor. I med regulator och allt, det tål det.
Funkade för mej, det var en liiten liiten spricka inne i regulatorn den gången.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster