Gaskök vs. doppvärmare plus elplatta

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Gaskök vs. doppvärmare plus elplatta

Inläggav Vörtahamnen » lördag 2017-08-05 20:46

Är nybörjare och försöker sätta ihop min första bryggutrustning.
Vill försöka hålla nere de initiala utgifterna då jag inte vet hur mycket jag kommer att brygga i framtiden.
Jag kommer att brygga ute i förrådet och har inte tillgång till en fast spis.

I nuläget har jag en 24 l aluminiumgryta (ingen induktionsvärmekälla med andra ord).
Jag har också skaffat mig en 2kW doppvärmare för att värma upp vörten till inmäskningstemp.
Den ursprungliga planen var att använda en vanlig mobil elplatta på 1500 W för att kontrolla mäskning samt att nå rullande kok.
Till detta införskaffades en biltema elplatta som visade sig vara helt värdelös då den inbyggda termostaten hela tiden slog ifrån.

Frågan är nu om jag ska försöka hitta en bättre elplatta som inte slår ifrån.
Jag tycker den här wilfa wcp 1: https://www.wilfa.se/product/kjokken-sv ... tek-enkel/ verkar intressant.

Alternativet är att införskaffa ett gaskök då jag har tillgång till gasol, dock är jag lite skeptisk till att meckandet samt hur säkert det är att köra i förrådet (dock med öppen dörr så ventilationen borde vara god) samt hur lätt det kommer att vara att reglera temperaturen under mäskandet.
Jag har kikat på det här gasköket: http://www.jula.se/catalog/fritid/frilu ... ok-772178/

Tack på förhand!
Vörtahamnen
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lördag 2017-08-05 19:39

Re: Gaskök vs. doppvärmare plus elplatta

Inläggav CeeAge » lördag 2017-08-05 21:15

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... jamforelse
Denna hade jag till mina första kok. Det var lite segt men det gick, har du dessutom en doppis att ha i så går det ju fortare. Sen kan man ju isolera grytan för att få det att gå fortare.
CeeAge
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: torsdag 2014-10-09 15:26

Re: Gaskök vs. doppvärmare plus elplatta

Inläggav Perwaste » söndag 2017-08-06 08:37

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... tta-p48484

Jag har använt föregångaren till denn här många gånger, på biltemas 25-l, och det har funkat bra. Medlemskampanj nu såg jag. Samt liggunderlagsisolering.

Annars är väl det mest lättreglerade gas?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Gaskök vs. doppvärmare plus elplatta

Inläggav assistredo » tisdag 2017-08-08 14:50

Perwaste skrev:https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kokstillbehor/koksutrustning/rubicson-induktionsplatta-p48484

Jag har använt föregångaren till denn här många gånger, på biltemas 25-l, och det har funkat bra. Medlemskampanj nu såg jag. Samt liggunderlagsisolering.

Induktion var inte aktuellt för trådskaparen - aluminiumgryta
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Gaskök vs. doppvärmare plus elplatta

Inläggav Perwaste » tisdag 2017-08-08 21:25

Asch, så stod det ju, sorry, vi glömmer det inlägget helt enkelt.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Gaskök vs. doppvärmare plus elplatta

Inläggav gulöl » måndag 2017-08-14 22:44

Avråder från Wilfa-plattan om du inte redan hunnit skaffa den. Den har också problemet med att termostaten slår ifrån.

(Jag öppnade locket och modifierade termostaten så att det gick att ställa den högre än avsett. Då gick det att få ett någorlunda kok med en 25-litersgryta MEN efter ett par användningar var plastdetaljerna på kokplattan, inklusive kåpan för elkoppling på undersidan smälta och förstörd. Bara att kassera.)
gulöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: söndag 2016-02-28 12:06

Re: Gaskök vs. doppvärmare plus elplatta

Inläggav Karl R » tisdag 2017-08-15 07:40

jag kör på gas (med Biab). Men det är på en gasspis i köket.
du ska inte ha gasen på under mäsken
Bara om du stegmäskar, och det är inte nån nybörjarmetod.
Isolera med ett liggunderlag under mäsktiden ifall du upplever för stort temperaturtapp. (men se då till att stängt gasen så du inte riskerar smälta liggunderlaget)
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Gaskök vs. doppvärmare plus elplatta

Inläggav Vörtahamnen » tisdag 2017-08-22 11:11

Karl R skrev:jag kör på gas (med Biab). Men det är på en gasspis i köket.
du ska inte ha gasen på under mäsken
Bara om du stegmäskar, och det är inte nån nybörjarmetod.
Isolera med ett liggunderlag under mäsktiden ifall du upplever för stort temperaturtapp. (men se då till att stängt gasen så du inte riskerar smälta liggunderlaget)


Tack för bra feedback alla.

Lutar mer åt att det blir gas nu.

Varför ska jag inte ha på gasen under mäskningen, sålänge jag kan hålla korrekt temperatur?
Om jag tex ska mäska in på 64 grader i 60 min så borde temperaturtappet vara rätt stort under den timmen utan energitillförsel även med liggunderlag, eller?
Vörtahamnen
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lördag 2017-08-05 19:39

Re: Gaskök vs. doppvärmare plus elplatta

Inläggav Bee » tisdag 2017-08-22 11:30

Du har så stor termisk massa i mäsken att energin som behöver avges och kan avges, för att sänka temperaturen är inte tillräcklig för att ge en stor temperaturförlust. Oftast räcker då ett liggunderlag och/eller en filt för att minimera detta.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Gaskök vs. doppvärmare plus elplatta

Inläggav Karl R » tisdag 2017-08-22 20:14

Vörtahamnen skrev:[quote="Karl R"]jag kör på gas (med Biab). Men det är på en gasspis i köket.
du ska inte ha gasen på under mäsken
Bara om du stegmäskar, och det är inte nån nybörjarmetod.
Isolera med ett liggunderlag under mäsktiden ifall du upplever för stort temperaturtapp. (men se då till att stängt gasen så du inte riskerar smälta liggunderlaget)


Tack för bra feedback alla.

Lutar mer åt att det blir gas nu.

Varför ska jag inte ha på gasen under mäskningen, sålänge jag kan hålla korrekt temperatur?
Om jag tex ska mäska in på 64 grader i 60 min så borde temperaturtappet vara rätt stort under den timmen utan energitillförsel även med liggunderlag, eller?[/quote]Beror på att temperaturen skiktar sig. Tillför du energi i botten kommer värmen stanna där (-ish).

Du kan ju förstås motverka detta genom att röra i mäsken.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 71 gäster

cron