2 fat, 1 tapp, snabbkoppling?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

2 fat, 1 tapp, snabbkoppling?

Inläggav reta » lördag 2017-07-29 11:16

Hej,

Om jag har två corneliusfat och en tapp, är det riskfritt att dra av snabbkoppopplingen på ena fatet och sätta på andra lite hur som helst (oavsett om fatet är tomt eller inte) eller vad finns det för risker med detta? Blir det spill/kladd med tanke på att faten är under tryck?
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: 2 fat, 1 tapp, snabbkoppling?

Inläggav Lynghaug » lördag 2017-07-29 11:45

Jag flyttar mellan flera fat. Det kommer lite öl varje gång man flyttar -- men inte mer än att ett papper lindat runt fatkopplingen tar hand om det. Sen blir det en dusch med starsan från en blomspruta också ...
För mig har det funkat bra, inga problem hittills.

// Mathias
Lynghaug
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: lördag 2016-11-26 22:11
Ort: Salem

Re: 2 fat, 1 tapp, snabbkoppling?

Inläggav Snow » lördag 2017-07-29 11:48

Torde vara riksfritt, visst lite lite kladd blir det när du lossar kopplingen, men knappas något att bekymra sig om.

Det jag skulle göra dock är att släppa trycket i slangarna mellan flytten, så att du inte oavsiktligt trycker ner
öl i fatet (som skulle kunna vara oren) från slangarna om du skulle råka ha högre tryck i slangarna än i fatet du kopplar på....
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: 2 fat, 1 tapp, snabbkoppling?

Inläggav Bee » lördag 2017-07-29 16:48

Snow skrev:Det jag skulle göra dock är att släppa trycket i slangarna mellan flytten, så att du inte oavsiktligt trycker ner
öl i fatet (som skulle kunna vara oren) från slangarna om du skulle råka ha högre tryck i slangarna än i fatet du kopplar på....


Då borde slangen vara oren också. Man kan ju ta en tryckspruta och spola rent samt tömma kranpaketet med.

Jag kopplar friskt mellan fat utan.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: 2 fat, 1 tapp, snabbkoppling?

Inläggav skyking » lördag 2017-07-29 22:39

Snow skrev:Torde vara riksfritt, visst lite lite kladd blir det när du lossar kopplingen, men knappas något att bekymra sig om.

Det jag skulle göra dock är att släppa trycket i slangarna mellan flytten, så att du inte oavsiktligt trycker ner
öl i fatet (som skulle kunna vara oren) från slangarna om du skulle råka ha högre tryck i slangarna än i fatet du kopplar på....


Det skall rätt mycket till för att du faktiskt skall få ner främmande öl i fatet. Jag förutsätter att det första man gör är att trycka ut innehållet i slangen - då får man ut det som eventuellt trångt ner en bit i stigröret.

Men det är klart är man riktigt paranoid så kan man ju öppna kranen innan man kopplar in slangen och låta ölet i slangen tryckas ut.

Det enda problemet med att byta mellan faten är att man (iaf jag) dumpar en skvätt öl varje gång man byter...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 52 gäster