Styra 4KW element på 10A säkring.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Styra 4KW element på 10A säkring.

Inläggav tomasharrysson » fredag 2017-07-28 12:48

Skulle vilja styra ett 4kw värmeelement på vanlig trög 10A säkring, vet att det är för högt för säkringen så kommer inte köra de på max. Så behöver inte diskutera de :wink:

Det jag undrar är, kan man göra det med voltreglering?
Eller måste man styra på annat sätt?

Vill uppnå en reglerbar strömstyrka, låt säga mella 2kw-2,8kw.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: Styra 4KW element på 10A säkring.

Inläggav skyking » fredag 2017-07-28 13:24

Det hela beror nog på vad du har för typ av säkring. Har du smältsäkringar (gammaldags som du måste byta när de löst ut) så är det klart möjligt att köra dem över märkström en betydande tid. Hur det är med moderna säkringar vet jag inte, men risken är ju att de löser ut omedelbums när strömmen överskrids.

Det är viktigt hur pass de tål överström då reglermetoder här baserat sig på att man antingen släpper på fullt eller stänger helt och pulsar effekten. Man kommer alltså köra 17A en kortare stund och sen stänga strömmen helt en stund så att man får den genomsnittliga ström man önskar. Detta gör man eftersom man får minimal effektutveckling/-förlust i regleringen.

För att switcha strömmen kan man använda antingen en tyristo, triac eller relä. Hur snabbt man skall switcha för att inte få svajig värmeutveckling kan man säkert räkna ut, men uppskattningsvis är det på sekundbasis.

Själva regulatorn utgörs i princip av en fyrkants oscillator med variabel ditt cykel. En sån kan ganska lätt byggas med analoga komponenter, men man kan även använda en mikrokontroller om man känner sig mer hemma på det. Det rör sig egentligen inte om regulator då man inte behöver någon återkoppling - vill du vara 2kW (50% av 4kW) kör du med 50% dutycykel t.ex. Kanske är det lite sanning med modifikation - jag antar snarare att man testar sig fram tills man är nöjd med effekten.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Styra 4KW element på 10A säkring.

Inläggav tomasharrysson » fredag 2017-07-28 13:28

Just de att klippa strömmen så är ju de jag vill undvika. Går de inte minska på något annat sätt utan att förlora effekt?

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: Styra 4KW element på 10A säkring.

Inläggav skyking » fredag 2017-07-28 14:57

tomasharrysson skrev:Just de att klippa strömmen så är ju de jag vill undvika. Går de inte minska på något annat sätt utan att förlora effekt?

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk


Är det fasta nivåer du är ute efter så skulle man kunna tänka sig att använda transformator för att få ner spänningen. Annars ser jag ingen annan möjlighet.

Jag vet inte varför du vill undvika att klippa strömmen, men det finns möjligheter att göra det så att man inte behöver dra full ström, men det blir då en mer komplex lösning.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Styra 4KW element på 10A säkring.

Inläggav Perwaste » fredag 2017-07-28 15:25

Undrar om det finns kvar sådana där gamla vridmotstånd och ställbara transformatorer längre? Det skulle ju kunna vara din lösning, om du bara hittade det någonstans. Någon gammal elmekanisk verkstad kanske har utrangerade prylar kvar.

Men du bör nog ha en effektmätare också så du inte grillar kablar i husväggarna.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Styra 4KW element på 10A säkring.

Inläggav Snow » fredag 2017-07-28 17:58

Du bordet oxå mäta upp elementet, det är sällan dom ger den effekt/drar den ström som dom är stämplade för.
Jag kör ett "4500w" element kontinuerligt på 16A utan problem. Om du inte har gamla ledningar eller annan brandfarlig miljö så kan man oftast säkra upp till 13A, tror det är ok oxå enligt Starkströmsföresskrifterna (dock inte helt 100%), men kan kolla det om så önskas.

Det man kan göra är att koppla någon annan strömkälla i serie med lasten.

Nu gissar jag lite, men en 150, 350 eller 500w halogenlampa kanske kan funka. Bygglampor i dom effekterna är billiga och lätta
att hantera. Annars är det som nämnts tidigare effektreglerare som gäller.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Styra 4KW element på 10A säkring.

Inläggav Bönan » fredag 2017-07-28 22:18

1,5 kvadratmillimeters kablar är godkänt för 13a, och diazedsäkring 13a passar i 10a bottenplatta.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Styra 4KW element på 10A säkring.

Inläggav Morgan » söndag 2017-07-30 08:17

Vad är själva syftet med att köra ett 4kw-element på lägre effekt? Hittade du det gratis? Jag har byggt en liten dosa med strömbrytare som gör att jag kan reglera mina 2 vattenkokarelement till 1kw eller 2kw. På så sätt bränner jag inte. Örten när jag kokar med den lägre effekten, men jag har ett kraftigare läge när jag vill höja temperaturen.
2kw: bara det ena elementet hr spänning över sig vilket ger 2kw
1kw: elementen körs i serie vilket ger halva effekten av vad ett ensamt element skulle haft.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Styra 4KW element på 10A säkring.

Inläggav skyking » söndag 2017-07-30 13:48

Jag tror inte du behöver en effektivare här. Det kritiska är egentligen att du inte vill dra mer än 13A genom ledningen eller 10A beroende på vad den klarar. Jag tror inte det kommer brinna för att du pulsar högre ström, trots allt är det värmeutvecklingen som gör att det brinner.

Effekten i elementet behöver man inte mäta. Du låter ju inte effekten i plattan när du steker korv. Du lär dig bara att det blir lagom på 7an, om det sen är 600W eller 700W på plattan intresserar nog bara intresseklubben.

Att koppla en last i serie innebär bara att man bränner effekt. För att halvera effekten i elementet behöver man ha mer spänningen med 30% vilket ger att 30% av effekten hamnar i serielasten. Du kommer alltså har 1kW utveckling som blir värme som skall hanteras.

Dock är tipset med vridtransformator intressant ifall du kan hitta. En annan möjlighet kan vara hur du kopplar elementet. Om det består av flera delelement kan man enkelt koppla det för lägre effekt genom att koppla in det lite olika.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Styra 4KW element på 10A säkring.

Inläggav tomasharrysson » söndag 2017-07-30 15:47

Tack för era olika tankar å svar.
Har bestämt mig för att använda ett 3.0kw element där jag kopplar 2/3 på en brytare dvs 2.0kw och sedan 1/3 på en annan brytare dvs 1.0kw.

Likt detta:
https://www.aliexpress.com/item/3-0-kW- ... f310227590
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

cron