Refraktometer? Annan hydrometer?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Refraktometer? Annan hydrometer?

Inläggav gulöl » torsdag 2017-07-27 23:09

Efter något tiotal bryggningar börjar man nu bli sugen på att få lite mer kontroll över vad som händer. T ex att kunna ha koll på hur lakningen går, och mäta densitet under vörtkoket.

Vi har en vanlig hydrometer av glas. Det är inte särskilt praktiskt att använda den när vörten är varm, tar tid att kyla av vörten innan man mäter, och så.

Vad använder ni?
gulöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: söndag 2016-02-28 12:06

Re: Refraktometer? Annan hydrometer?

Inläggav Glugg » torsdag 2017-07-27 23:39

En RM köpt på nätet kostar inte mycket längre, så inget att fundera över tycker jag. Man mäter oftare när det är enkelt. Du kan ju kalibrera / mäta exakthet om du satsar på något billigare. Själv kör jag oftast RM innan jäsning, HM under/efter. Båda endast om jag vill vara extra säker. Du vet väl antagligen att en RM visar inte rätt när jäsning skett, även om det går att räkna om med hyfsad exakthet.

Se även redan existerande trådar om "Tilt" och DIY-kopian och "Plato". Brewpi om du med kontroll menar datorisering/automatisering. Där står väl vad folk tycker om dem redan.

Känns lite som en onödig tråd kanske... men eftersom det är on-topic passar jag på att be om någon har tips på var man kan/bör köpa en bra FG-hydrometer med hög precision - för det saknar jag mest.

Sent from my Lenovo K53a48 using Tapatalk
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Refraktometer? Annan hydrometer?

Inläggav Glugg » fredag 2017-07-28 00:06

Glugg skrev: eftersom det är on-topic passar jag på att be om någon har tips på var man kan/bör köpa en bra FG-hydrometer med hög precision - för det saknar jag mest.


...och det fanns på humle.se för en del pengar, så kommer det inga tips på t ex billigare importalternativ så gör det väl inte så mycket.

Sent from my Lenovo K53a48 using Tapatalk
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Refraktometer? Annan hydrometer?

Inläggav gulöl » fredag 2017-07-28 14:17

Jag menar alltså ett instrument för att mäta densitet medan man lakar ur, före, efter och under kokning. Den vanliga glashydrometern är lite krånglig när man vill att det ska gå någorlunda snabbt, och jag antar att en refraktometer är enklare, bland annat eftersom man inte måste kyla en stor mängd vätska varje gång? Har aldrig använt eller hållit i en refraktometer, och verkar tyvärr inte känna någon som jag kan låna en av, det är därför jag frågar.

Är refraktometrarna för sådär kring 500:- ok?

Vad gäller FG så har man ju mer gott om tid, behöver inte kyla vätskan, så där räcker den vanliga hydrometern bra.
gulöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: söndag 2016-02-28 12:06

Re: Refraktometer? Annan hydrometer?

Inläggav Bee » fredag 2017-07-28 17:01

Jag kör refraktometer för snabb koll av SG. Använder hydrometern till OG och FG.

Finns för refraktometer för hundringen från Kina.
http://s.aliexpress.com/VBZjmqQv

Eventuellt kan man behöva konvertera från Brix till °Ö eller SG.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster