Kontrollerad jäsmiljö

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kontrollerad jäsmiljö

Inläggav Davst » måndag 2017-06-12 19:16

Hej.. jag har en vindslägenhet, det vill säga så lever jag med varierande temperaturer på olika delar av året.. och ibland vecka till vecka beroende på väder.

Sommaren kan det gott vara kring 25-26 inne och på vintern kanske 16-17.

Pga det så tänkte jag investera i någon kontrollerad jäsmiljö. Jag har inte svinmycket plats så att hålla på med kylskåp och sånt undviker ja gärna då det isf måste va snyggt (öppen planlösning) annars godkänns det inte, dvs misstänker jag att det då blir dyrt..

Kollade lite löst på en sk. swamp cooler.. dvs att sänka ner jästunna eller liknande jäskärl i en annan container och ha ett lager vatten runt. I och med detta tänkte jag att man kunde bygga en kontrollenhet för tempen, med en akvarievärmare och något (om det finns något vettigt fört att kyla ner vattnet) som kan få till kyla.. gärna som går att styra så manb inte måste dalta med massa kylklampar.

Visst.. inte snyggt men temporärt.. så det kommer ja nog undan med.

Har någon några andra förslag som inte kostar skjortan är jag jätteintresserad. Samma om någon har erfarenhet av ett sånt bygge jag funderade på.

Tack på förhand
Davst
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 2012-01-27 01:18

Re: Kontrollerad jäsmiljö

Inläggav Hebbe » tisdag 2017-06-13 08:13

Partycooler i en garderob?
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: tisdag 2015-01-13 14:31
Ort: Lerum

Re: Kontrollerad jäsmiljö

Inläggav skyking » tisdag 2017-06-13 12:45

Jag har också funderat på att använda partycooler. Även med det beskrivna temperaturintervallet så bör man iaf till viss mån klara sig med enbart kylning. Det borde kunna gå att modda den till att kunna kyla lite mindre än normalt.

Det är väl bara när man brygger belgare och veteöl som man skulle kunna behöva hålla upp temperaturen ifall det blir för kallt annars...

Bonus är att när man inte jäser kan man nyttja den till att kyla öl och annat (vilket kanske kan höja WAFen)
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kontrollerad jäsmiljö

Inläggav ecmik » onsdag 2017-06-14 12:53

Jag byggde en isolerad trälåda (partycooler?) som jag använder till att servera fatöl ifrån. Den håller kylan ruskigt bra med kylklampar inuti när alla prylar redan är kylda innan.

Det är en ganska enkel träkonstruktion klädd med 30mm cellplast runtom inuti. Kanske skulle kunna funka med något liknande om du kyler vörten till jästemperatur så att inte lådan behöver jobba för att kyla ner en massa vätska innan den är på stabil temp?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Kontrollerad jäsmiljö

Inläggav ecmik » onsdag 2017-06-14 13:09

Man kan ju borra en genomföring för digital termometer också, och sätta in en datorfläkt. Då har du bra cirkulation och bra koll på temperaturen. När den stiger lite är det bara att skifta några kylklampar.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Kontrollerad jäsmiljö

Inläggav Bobby » lördag 2017-06-17 13:52

Skulle det vara vackrare med en "swamp cooler" än ett kylskåp?

Kolla efter ett lite snyggare kylskåp?
Finns garanterat på blocket för en överkomlig peng.

Vet inte om en partycooler heller är snyggare än en kyl?

Tråkigt svar kanske, men ett kylskåp är nog smidigast och förmodligen billigast.

Jag fick mitt gratis på blocket, sen köpte jag en färdigkopplad stc1000. funkar såå smidigt.
Den värmer och kyler till vilken temperatur jag vill, oavsett årstid.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster