DIY: Portabel kegerator i trä

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

DIY: Portabel kegerator i trä

Inläggav ecmik » onsdag 2017-05-24 18:42

Efter att ha bjudit folk på öl från mina fat med fatstrumpa, sytråd och picnickran på fest och bjudningar några gånger nu så blev jag sugen på en liten uppfräschning! Något lite mer snyggt och elegant sätt att kunna ta med och bjuda på mina fatöl helt enkelt.

Resultatet blev en välisolerad trälåda med slitet yttre som precis rymmer ett 11L-fat och en sodastream-flaska med regulator samt några frysklampar. Oundvikligen inte världens mest diskreta pjäs, men ändå! Skön känsla! Postar några bilder nedan.

Saknar dock nåt för att presentera ölen. Vill dock helst inte kludda ner framsidan så mycket mer. Nån som har nån bra idé?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: DIY: Portabel kegerator i trä

Inläggav rili » torsdag 2017-05-25 08:45

Mycket snyggt!

Men... och jag tror att jag talar för många fler på forumet... bilder invändigt! Mått! :D
rili
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 68
Blev medlem: tisdag 2015-02-10 17:18

Re: DIY: Portabel kegerator i trä

Inläggav ecmik » torsdag 2017-05-25 09:03

Givetvis, vad tänkte jag med.. Så här ser den ut tom inuti.

Bild

30mm tjocka cellplastskivor i botten, väggar och tak. En 10mm tjock plexi-skiva i botten för att sprida ut trycket lite. Väggarna är gjorda i betsad K-plywood som är nerslipad så att den ska se lite väderbiten ut.

En bild från innan hålet är upptaget för tappkranen och innan betsningen, men den är precis måttad så att allt får plats:

Bild

Runt 65cm hög och runt 40cm bred blev den. Om nån är sugen på att bygga nåt liknande har jag en massa bilder och sånt från bygget!

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

DIY: Portabel kegerator i trä

Inläggav ecmik » torsdag 2017-05-25 09:05

Kan också berätta att jag gjorde ett kyltest igår runt kl 19, och ölen va fasiken fortfarande kall och god imorse...

Edit: Nu kan mina nära och kära rätt enkelt få ett fat att servera öl ifrån på sina egna fester också om dom vill, det är ju bara för mig att åka dit och ställa fram den. Premiär på ett "öppet hus" nästa vecka! Riktigt trevligt!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: DIY: Portabel kegerator i trä

Inläggav Hugo » torsdag 2017-05-25 12:38

Tips för presentation.
En plywoodbit där du borrar in en neodymmagnet på insidan kanske.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: DIY: Portabel kegerator i trä

Inläggav ecmik » torsdag 2017-05-25 12:56

Hugo skrev:Tips för presentation.
En plywoodbit där du borrar in en neodymmagnet på insidan kanske.


Det är inte dumt alls! Man kan ju faktiskt till och med helt enkelt borra in en gömd magnet direkt i väggen från insidan så den kommer nära ytterväggen. Så kan man sätta upp nån form av rostig plåtbit med lite info utskriven på papper limmad på.. Tack för mycket bra tanke!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: DIY: Portabel kegerator i trä

Inläggav ecmik » lördag 2017-06-03 22:55

https://youtu.be/A22-suLNehY

Nu är eldprovet med tapplådan genomförd på killen i videons 30-årsfest! Det blev riktigt lyckat och uppskattat!

Ölen blev en somrig lättdrucken American pale ale på 4.8%. 80/20 Motueka och Citra med blygsam beska på 32 IBU. Hade också testat att brygga om samma recept fast med omvänd klorid/sulfat-ratio (0.7 åt kloridhållet), vilket gjorde att jag tydligt upplevde ölen rundare och mjukare (godare helt klart).

Kylde den till 3c dygnet innan vilket gav en kall serveringstemp i den svala sommarvärmen på kanske 5c när väl tempen i lådan satt sig.

Fick mersmak på att bjuda på öl på detta sättet kan jag säga!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: DIY: Portabel kegerator i trä

Inläggav grahnbarr » måndag 2017-06-19 20:01

Tack för inspirationen!
Den här tråden fick mig att beställa kran och bygga en portabel kegerator, saknas bara ett par handtag på sidorna. Går precis att få in ett 19L fat :D
Skall invigas på midsommar.
DSC009042.JPG
DSC009031.JPG
grahnbarr
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 2017-06-19 19:51
Ort: Trollhättan

DIY: Portabel kegerator i trä

Inläggav ecmik » måndag 2017-06-19 21:54

Snyggt! Riktigt snyggt! Har du testat den med kyla och allt? Ser ut som nåt man kan köpa på Humlegården

Tycker personligen att detta bara blir bättre och bättre! Jag har serverat öl från min låda på två lite större fester nu och det har varit mycket välkommet båda gångerna. Enkelt för mig också, bara att ställa ner fatet utan att behöva krångla med flaskor och etiketter..

Jag kyler ner fatet och delarna i lådan lite extra (från standardtempen 5c till 3c) dygnet innan. Sen lägger jag i ett gäng kylklampar, så när det är dags för servering så har ölen varit sjukt stabil på typ 5-6c hela kvällen från 15.00 och framåt. Lådan verkar vara riktigt bra isolerad alltså.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

DIY: Portabel kegerator i trä

Inläggav ecmik » måndag 2017-06-19 21:56

Just det, det bildas lite kondens i lådan (eller ifall det är lite vatten från kylklamparna), så ett par fuktade rena disktrasor i botten har gjort susen.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: DIY: Portabel kegerator i trä

Inläggav grahnbarr » måndag 2017-06-19 22:35

Tack! :)
Satte i ett fat som var kylt till 8 grader så ska jag kolla imorgon hur mycket tempen höjts.
Bra tips med disktrasorna mot kondensen.
grahnbarr
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 2017-06-19 19:51
Ort: Trollhättan

Re: DIY: Portabel kegerator i trä

Inläggav Jazz » tisdag 2017-06-20 07:58

Enkel och smidig lösning!
Snor den och monterar in peltierkylning
Jazz
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 53
Blev medlem: torsdag 2012-12-06 22:22

DIY: Portabel kegerator i trä

Inläggav ecmik » tisdag 2017-06-20 08:11

Nåt jag fortfarande klurar lite över är ett snyggt sätt att presentera ölen och kegeratorn. Det är egentligen inte så noga med ölnörderiet kring ölstilen, utan det räcker med att presentera ölstil och procent. Det som däremot verkar ge mervärde för "vanligt folk" är att det är hembryggt och gjort precis som en "riktig öl", och att ölet är tillverkad "runt hörnet".

Gjorde denna som nödlösning men det blev lite tunt:

Bild

Det krävs nästan en A4 för att presentera allt tydligt och snyggt, men en A4 i sig är inte så lätt och cleant att ha framme..

Kommer du på några idéer till din låda så får du gärna återkomma i tråden!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: DIY: Portabel kegerator i trä

Inläggav grahnbarr » tisdag 2017-06-20 09:15

Håller på att klura på presentationen också, återkommer om/när jag kommer på något.

Temperaturen steg från 8 till 14 grader efter 13 timmar och det var utan kylklampar. Får helt klart anses som godkänt.
grahnbarr
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: måndag 2017-06-19 19:51
Ort: Trollhättan

DIY: Portabel kegerator i trä

Inläggav ecmik » tisdag 2017-06-20 09:24

grahnbarr skrev:Håller på att klura på presentationen också, återkommer om/när jag kommer på något.




grahnbarr skrev:Temperaturen steg från 8 till 14 grader efter 13 timmar och det var utan kylklampar. Får helt klart anses som godkänt.


Kyler man ner alla prylar till kylskåpstemp innan det går ner i lådan samt kör med en massa kylklampar så verkar det vara hur lugnt som helst många timmar.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 54 gäster

cron