Kylspiral - Hur göra En-till-Flera -övergång för kopparrör?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kylspiral - Hur göra En-till-Flera -övergång för kopparrör?

Inläggav Suriman » lördag 2017-05-20 10:37

Hej!

Ny på forumet så hav tålamod med en fåvitskt :D Har jag sökt illa och ämnet redan är avhandlat får vi be moderatorn att fimpa tråden. Inser att rubriken är lång och en smula oklar men jag lyckades inte sammanfatta bättre :|

Till saken: Vill bygga kylspiral av rang som passar 'mina' mått, har sneglat på dylik
https://jadedbrewing.com/products/the-hydra

Smala rör ger mycket yta och flera rör ökar genomflödet - det är ju eftersträvansvärt. Men som icke varandes rörkrökare vet jag inte riktigt hur man skall lyckas med övergången från de tunna kylrören till de grövre in- resp. utloppsrören.

Hade där funnits någen lödmuff/byxrör att tillgå i vvs-handelns standardsortiment skulle det väl inte vara något större problem - men jag finner inget motsvarande. Är jag bara dålig på att leta, eller?

Man kan tänka sig en insats av mässing eller dylikt, med en ytterdiameter som passar i in/utloppsrörets muff. Insatsen är sedan försedd med hål vars diameter passar kylrörens ytterdiameter - henkar ni?

Sedan löder man samman kylrör-insats-rörmuff - det borde lösa problematiken. Men det vore oändligt mycket enklare om där fanns en lösning OTS, har ingen metallsvarv i källaren.

Ber ödmjukast om hjälp // Farbror Surkart
Suriman
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2017-02-03 00:21
Ort: Karlstad

Re: Kylspiral - Hur göra En-till-Flera -övergång för kopparr

Inläggav bryggapa » lördag 2017-05-20 12:58

Jag skulle köpt en lödhuv som passar till det grövre röret, borrat hål i den med samma diameter som de tunnare rören och lött ihop det med VVS-lod. Enkelt.

Ett annat alternativ är att pressa in så många av de tunnare rören som går i det grövre, pressa in svarvspån i alla mellanrum och löda ihop. Lodet flyter lätt, så man måste vara noggrann med att packa svarvspånet ordentligt.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Kylspiral - Hur göra En-till-Flera -övergång för kopparr

Inläggav assistredo » lördag 2017-05-20 13:23

Jag har en hydra-liknande kylspiral liggande (jag använder en rostfri f.n.). Inte lika snyggt virad (mer en härva) men med samma funktion.

Det är alltså en dubbelspiral av 8 mm kopparrör. Det är ingen övergång till två grövre kopparrör och sedan slangkoppling utan kopparrören är anslutna till två utvändigt gängade t-rör med s.k. halvkopplingar.

Alltså två kopparrör till två delar av t-röret och på den tredje delen av t-rören sitter slangkopplingarna.Jag kan tyvärr inte bifoga bild nu eftersom spiralen ligger på landet. Standard t-rör i mässing med 1/2" gänga. Halvkopplingarna ser ut som en mutter med ett 8 mm hål i. Man sticker bara i röret i hålet och skruvar på på t-röret och röret fäster, ett slags klämkoppling alltså. Används ofta till anslutning av vattenkranar.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Kylspiral - Hur göra En-till-Flera -övergång för kopparr

Inläggav Drake » lördag 2017-05-20 14:56

Jag påbörjade ett liknande bygge men ändrade mig och köpte en King Cobra istället så jag har ett par påbörjade övergångar som du kan få om du vill.
Bilagor
IMG_4596.JPG
IMG_4597.JPG
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Kylspiral - Hur göra En-till-Flera -övergång för kopparr

Inläggav Suriman » lördag 2017-05-20 18:13

För det första: Tack allesamman för god input. Mycket bra svar med olika infallsvinklar, uppskattas.

@bryggapa - Jag gillar din idé skarpt, mycket elegant. Fnulade själv men bestämde mig för att lämna den linjen då jag tänkte att gods i lödhuven är tunt och lödningarna kommer att utsättas för en del påfrestningar. Men om man skulle koppla ihop din senare tanke och fylla ut i lödhuven med filspånor (saknar svarv, tyvärr) eller koppar från fåtrådig kopplingsledning/installationskabel motsv. och därmed kunna göra en lödning med avsevärt kraftigare dimension vore det kanske en god lösning. Då jag inte är någon mästerlödare så spekulerar jag litet nu men det kanske finns risk för att lodet kryper ut efter kylrören isf att stanna i spånorna/koppartråden? Måste packa tätt, men känns svårt att få till en säker lösning där, eller? Den med mer lödningserfarenhet (än mig =) får gärna komma med tankar.

@assistredo - Jag fnulade på den ock. Den funkar, inget tvivel, men jag tänkte att en övergång motsv. som finns på hydran är en elegantare lösning och då jag överväger 3-spiral (jag var otydlig i min trådstart) faller den tyvärr. Men får jag inget annat att funka är det def min fallback.

@Drake - Snyggt, elegant lösning. Du har hettat muffen och format den mot tre stumpar av kylrör i ? Hade man kunnat få den riktigt tajt skulle man ju i princip kunna fylla ut mitten med litet koppartråd från kopplingsledning/installationskabel motsv. Den lösningen bör ge en resistent lödning, dock finns ju samma fråga som tidigare kring hur man fångar opp lodet bra. Du som har en king cobra, du kan inte kasta ett litet öga på hur den ser ut i lödningen? Kanske inte ger så mkt vägledning men det kan vara värt att kika?

// Farbror Surkart
Suriman
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2017-02-03 00:21
Ort: Karlstad

Re: Kylspiral - Hur göra En-till-Flera -övergång för kopparr

Inläggav bryggapa » söndag 2017-05-21 09:31

Bild

Det här är från ett 'prov' jag gjorde en gång i tiden. Packade utrymmet mellan rören med rostfritt svarvspån. Första försöket packade jag för löst och lodet bara rann igenom. Det här var andra försöket och jag packade spånorna med hammare och spik. Det funkade :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Kylspiral - Hur göra En-till-Flera -övergång för kopparr

Inläggav Suriman » söndag 2017-05-21 09:48

@bryggapa - Ah, det ser ju stadigt ut. Du har anslutit kylrör till de hålen som syns där, stuckit in dem och lött fast dem? Det sitter någon form av gäng/förskruvning på andra sidan av "mässingsgrejan"?
Eller ser man kylrören som du kapat av för att använda dem till annat?
Försöker bara få ihop bilden här på min kant

Nå, oavsett. Borra en lödhuv, "packa fast" kylrören och löda fast dem. Sedan måste lödhuven gå IN I anslutande rör så att det går att löda samman hela bygget. En huv skall ju gå utanpå men det blir väl svårt att löda ihop det på det viset. Vad tänks?
Suriman
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2017-02-03 00:21
Ort: Karlstad

Re: Kylspiral - Hur göra En-till-Flera -övergång för kopparr

Inläggav bryggapa » söndag 2017-05-21 10:50

Ja, det där var ett helt annat projekt (bara för att visa att det går).
Nu vet jag inte hur det är med lödhuvar, men många löddelar är byggda för att passa i muffar, så de har alltså samma diameter som röret. Funkar det inte med huv, kanske det finns en propp eller annan löddel som är lättare att använda.
På något vis går det säkert att fixa :)
Senast redigerad av bryggapa söndag 2017-05-21 10:52, redigerad totalt 1 gång.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Kylspiral - Hur göra En-till-Flera -övergång för kopparr

Inläggav Suriman » söndag 2017-05-21 10:51

Vi testar och återkommer!

Sent from my NEXT using Tapatalk
Suriman
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2017-02-03 00:21
Ort: Karlstad


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster

cron