Logga temperatur samt hur fungerar STC-1000?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Logga temperatur samt hur fungerar STC-1000?

Inläggav seasteel » onsdag 2017-04-26 08:51

Hejsan!

Börjar bli dags att dra igång jäskylen inför några kommande pilsner-bryggningar. Jag kommer styra den med en STC-1000. Då uppstår några funderingar.
STC-1000 har ju egentligen tre parametrar att leka med: F1 – F3
F1: Önskad temp
F2: Tillåten avvikelse från F1
F3: ”Compressor delay”

F3 tolkar jag som att det måste gå en viss tid i minuter innan relät slår på igen räknat från när den sist slogs av? Detta för att förhindra att kyl-kompressorn slår på och av konstant. Korrekt?
Så om F1 = 12 och F2=0,5 så försöker STC1000 styra så att tempen ligger inom 11,5 – 12,5. Korrekt?
Men om F3 är satt till för högt värde så kan det hända att relät inte slår till när tempen passerar 12,5 pga att för kort tid har gått sedan förra gången den slog av. Korrekt?
Om jag istället värmer, har F3 samma funktion som vid kylning? Dvs att relät till värmeslingan inte slår till förrän tiden enligt F3 har passerats?

Hur bör jag tänka med inställningarna för att få en så jämn temp som möjligt? Sätta både F2 och F3 så lågt som möjligt? Kommer det i så fall inte att slita på kompressorn onödigt mycket?

Och eftersom det nu är en helt ny setup så är jag intresserad att testa hur jämn temp skåpet håller över tid. Finns det någon billig (läs nästan gratis….) metod att göra detta förutom att sätta sig på en stol framför skåpet i 24 timmar och notera? Kanske en enkel usb-pryl för en spottstyver som kan mäta och logga? Jag har möjlighet att låta en dator stå bredvid skåpet några dagar.

Tacksam för er input här!

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Logga temperatur samt hur fungerar STC-1000?

Inläggav bryggapa » onsdag 2017-04-26 11:34

Compressor delay tror jag inte påverkar värmereläet (dvs värmesidan väntar inte ut compressor delay), men i övrigt tror jag dina antaganden är korrekta.
Bästa taktiken bör vara att sätta hysteresen, F2, lågt (0.3) och sätta compressor delay, F3, till ett vettigt värde, ett par minuter minst, för att minska slitaget på kompressorn.
Bra att tänka på är att det är temperaturen på ölen som ska mätas (inte temperaturen i skåpet). T.ex. tejpa proben på jäskärlet.

Det finns definitivt billiga sätt att logga temperatur, med olika definitioner för billigt.
Kan du läsa en temperatur från en extern givare på datorn, så kan du skriva ett enkelt skript för att logga värdena till en fil.
Det finns fristående temperaturloggers på eBay som inte är allt för dyra.
Jag skulle nog själv funderat på om en raspberry pi, med en DS18B20 tempsensor, inte vore enklaste vägen. Inte billigast, inte helt utan att man måste koppla och koda lite själv, men flexibelt och 'vältrampad' väg framåt.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Logga temperatur samt hur fungerar STC-1000?

Inläggav seasteel » onsdag 2017-04-26 12:17

Tack!

Med billigt menar jag runt en hundring eller två. Skriva script etc är inget jag har någon kunskap om så i princip så krävs en plug and play-lösning.
Ebay och fristående temploggers låter intressant. Har tittat runt lite på Kjelle etc men inte lyckats hitta något, så jag får nog utvidga sökandet till ebay, aliexpress etc.

(Och jodå, proben kommer tejpas på jäshinken när det är dags alt stickas ned i en kruka med sand eller liknande).
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Logga temperatur samt hur fungerar STC-1000?

Inläggav bryggapa » onsdag 2017-04-26 14:09

En sån här kanske kan passa:
http://www.ebay.com/itm/131402431836
Har extern prob vilket är najs. Blev lite sugen själv, så jag tryckte iväg en beställning :)
Programvaran som följer med lär ju vara skräp, men får man bara ut datat, så bör den gå att använda på något vis.

Jag skulle nog ändå rekommendera att tejp proben på jäskärlet. Det är ändrå temperaturen på *ölen* som du vill kontrollera.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Logga temperatur samt hur fungerar STC-1000?

Inläggav seasteel » fredag 2017-04-28 13:17

Den såg ju ganska smidig ut, och ryms inom budgeten också. Inte omöjligt att det blir att slå till på en sådan.
Tack!
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 84 gäster