Sodasteamer, reglera flöde?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Sodasteamer, reglera flöde?

Inläggav Alex_08 » fredag 2017-04-21 23:58

Godkväll!

Efter ett par bryggningar kom jag på att jag hade en sodastreamer i ett skåp, så jag använde den för att fylla flaskorna med co2 innan jag tappade upp ölen. Jag tänkte mest "varför inte?", co2 är bättre än syre i detta läge iaf. Efter ett par flaskor slog det mig att eftersom jag använder en flaskfyllare, när jag drar ut den ur flaskan sjunker vätskenivån, och tomrummet borde ju då fyllas med syre?. Då fick jag den skitbra iden att "toppa" flaskan med sodastreamern, dock så underskattade jag trycket som den skjuter ut kolsyran med något, och resultatet blev öl där det inte skall vara öl, och ett förbannat fruntimmer som hade erbjudit sig hjälpa till att kapsylera.

Så då kommer vi till frågan i det hela!, går det att på något enkelt sätt reglera utflödet ifrån en standard sodasteamer så man kan toppa lite snyggt med co2 innan man kapsylerar?
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Sodasteamer, reglera flöde?

Inläggav Bee » lördag 2017-04-22 00:28

Kolsyrejäser du och bara lämnar 2-3cm i flaskan, (vilket man ska), så kan du låta bli. Lite kolsyra frigörs från ölet och motverkar resterande tas om hand av jästen under kolsyrningen. Det finns bättre saker att lägga energi på. Hygien t ex.

Fyller du med kolsyrat öl och mottrycksfyllare eller Beer Gun så ska du inte behöva det heller. Då gäller Cap-on-foam eller CO2 ventilering m h a beer gun.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sodasteamer, reglera flöde?

Inläggav Alex_08 » lördag 2017-04-22 00:50

Jag flaskjäser kolsyra, det var mest en ide jag fick när jag ändå höll på att co2'a flaskorna, det var ingenting planerat utan jag snubblade mest över sodastreamern och tyckte det verkade vara en ide.
Men, då är väl hela det steget att blasta co2 i flaskan egentligen överflödigt, eftersom även om du drar ner massa co2, så kommer du ändå ha samma volym syre mellan vätska och kapsyl i slutändan?

När det gäller hygien är jag redan paranoid, så den biten är lugn, 15 år som kock sätter sina spår :D
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Sodasteamer, reglera flöde?

Inläggav skyking » lördag 2017-04-22 10:00

Nu skall vi nog inte förlita oss på teorin om kolsyretäcket. Gaser blandar sig tämligen lätt och tenderar inte att lägga sig som ett skyddande skikt.

Det är helt enkelt väldigt lätt hänt att du får dit syre ändå hur du än försöker att fylla tomrummet med CO2. Det enda sättet att vara någorlunda säker är genom att ha en barriär som separerar gaserna, t.ex. genom att köra cap-on-foam (vätskan i bubblornas väggar förhindrar luften utanför att blanda sig med CO2'n innanför).

Det mest effektiva är nog att fylla flaskorna väl, gärna köra cap-on-foam (om du kan t.ex. genom att du kör med beergun eller liknande) och använda syreabsorberande kapsyler. Det du gör riskerar att vara en voodoo-ritual som du gör och eventuella positiva effekter kan tillskrivas andra faktorer.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sodasteamer, reglera flöde?

Inläggav Alex_08 » lördag 2017-04-22 10:17

skyking skrev:Nu skall vi nog inte förlita oss på teorin om kolsyretäcket. Gaser blandar sig tämligen lätt och tenderar inte att lägga sig som ett skyddande skikt.

Det är helt enkelt väldigt lätt hänt att du får dit syre ändå hur du än försöker att fylla tomrummet med CO2. Det enda sättet att vara någorlunda säker är genom att ha en barriär som separerar gaserna, t.ex. genom att köra cap-on-foam (vätskan i bubblornas väggar förhindrar luften utanför att blanda sig med CO2'n innanför).

Det mest effektiva är nog att fylla flaskorna väl, gärna köra cap-on-foam (om du kan t.ex. genom att du kör med beergun eller liknande) och använda syreabsorberande kapsyler. Det du gör riskerar att vara en voodoo-ritual som du gör och eventuella positiva effekter kan tillskrivas andra faktorer.


Men det blir alltid bättre öl när jag har mina bryggar strumpor på mig och när jag tar på mig den vänstra först på ett jämt klockslag :mrgreen:
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Sodasteamer, reglera flöde?

Inläggav Bee » lördag 2017-04-22 10:49

Alex_08 skrev:Men det blir alltid bättre öl när jag har mina bryggar strumpor på mig och när jag tar på mig den vänstra först på ett jämt klockslag :mrgreen:

Åh fan, det måste jag prova, det kanske funkar bättre än min OCD.

Min OCD är att jag alltid lyckas bäst när jag har god hygien, jäser kontrollerat och tänker rationellt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sodasteamer, reglera flöde?

Inläggav ecmik » lördag 2017-04-22 14:20

skyking skrev:Det mest effektiva är nog att fylla flaskorna väl, gärna köra cap-on-foam (om du kan t.ex. genom att du kör med beergun eller liknande) och använda syreabsorberande kapsyler. Det du gör riskerar att vara en voodoo-ritual som du gör och eventuella positiva effekter kan tillskrivas andra faktorer.


Inte för att va besserwisser, men vad är det som voodoo med detta..? Tycker det är helt rationellt. Jag använde vår sodastream sist vid en flaskjäsning, både innan för att tömma flaskorna, och efter för att tömma headspacet, i och med att cap-on-foam inte är möjligt vid okolsyrad öl.

Sen ifall flaskjäsningen konsumerar syret ändå är väl fine, men jag ville inte chansa. Och om det råkar ge mig något mer hållbar öl så är det en väldigt enkel åtgärd. Kolsyran blev inte lidande i alla fall.

Om det är nåt som jag upplever som voodoo så är det väl i så fall syreabsorberande kapsyler som ingen verkar kunna veta ifall dom verkligen gör nån skillnad?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sodasteamer, reglera flöde?

Inläggav Rotsac » lördag 2017-04-22 16:16

Om det är nåt som jag upplever som voodoo så är det väl i så fall syreabsorberande kapsyler som ingen verkar kunna veta ifall dom verkligen gör nån skillnad?


Jo, det där har man ju funderat över några gånger, efter att under senare tid ha använt sådant, och ändå fått oxiderat öl....
Det har dock aldrig hänt när jag har bryggt Stout, utan endast med IPA.

Jag har aldrig riktigt förstått vad som menas med att -"Den syrereducerande funktionen startar när kapsylens insida blir våt".
Ibland har jag duschat Starsan över de utlagda kapsylerna innan kapsylering, ibland har jag blötlagt dem i Starsan ganska långt i förväg.
Och ibland har jag vänt flaskorna med kapsylen nedåt under några sekunder. Då bubblar luft från halsen upp genom ölet.... Det kan väl aldrig vara bra?

Jag tror dock att jag vet var problemet med oxidering av ett par öl ligger:
Vid omtappning från jäshink till tappningshink med sockerlag för kolsyrebildning i flaska, så är det ju en hel del luft i slangen mellan de två kärlen.

När ölet från jäshinken sakta pressar sig nedåt, så pressar det en luftficka framför sig.
Om man inte ser upp, så bubblar det till ordentligt, när luften pressas ut tillsammans med ölet i tappningshinken.

Dessutom så blir det alltid en del luft som tar sig uppåt genom ölet, via kranen i jäshinken.
Jag har sedan den senaste bryggningen börjat att använda en plastklämma avsedd för förslutning av fryspåsar.
Den klämmer jag åt silikonslangen med, så nära den nedre änden som möjligt.

Jag ansluter ej den övre änden till jäshinkens tappkran, utan låter ölet väldigt sakta rinna ned i slangen, tills att det flödar över en smula (en tidning har man ju alltid på golvet....). Därefter öppnar jag klämman. Jag använder självklart engångshandskar och Starsan på dem och andra detaljer.

Sedan öppnar jag försiktigt kranen i jäshinken.
Detta fungerade väldigt bra senast.

Det återstår att prova metoden med en Belgian Tripel, som ska flasktappas den 1/5.
Det är det tredje försöket med den typen av öl, tidigare så har det ölet blivit orange, och sedan brunt.

Till viss del gick det att dricka, men det mesta hälldes ut.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Sodasteamer, reglera flöde?

Inläggav ecmik » söndag 2017-04-23 05:56

Alex_08 skrev:Så då kommer vi till frågan i det hela!, går det att på något enkelt sätt reglera utflödet ifrån en standard sodasteamer så man kan toppa lite snyggt med co2 innan man kapsylerar?


För att komma tillbaka till ämnet.. Inte vad jag vet, men på min apparat kan jag helt enkelt trycka in knappen försiktigt för att få ett lågt flöde.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Sodasteamer, reglera flöde?

Inläggav Alex_08 » söndag 2017-04-23 11:16

ecmik skrev: För att komma tillbaka till ämnet.. Inte vad jag vet, men på min apparat kan jag helt enkelt trycka in knappen försiktigt för att få ett lågt flöde.


Det verkar stämma, jag provade väldigt försiktigt, och jag har någon millimeters spelrum då det bara pyser ut, går man över den millimetern blir det fullt fräs. Jag tyckte jag provade det, men jag måste tryckt för hårt ändå. Mystery solved, får se om jag använder den, råkar man trycka lite för mycket blir det inte roligt.
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Sodasteamer, reglera flöde?

Inläggav Ekollon » söndag 2017-04-23 15:02

Om man tappar om till nytt kärl innan flaskning, kan man inte köra sodastreamer i kärlet före omtappning då precis som man gör med flaskorna??

Kanske ska tillägga här att jag bara gjort 2 bryggningar :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ekollon
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: söndag 2017-02-26 10:33

Re: Sodasteamer, reglera flöde?

Inläggav Bee » söndag 2017-04-23 15:31

Ekollon skrev:Om man tappar om till nytt kärl innan flaskning, kan man inte köra sodastreamer i kärlet före omtappning då precis som man gör med flaskorna??

Kanske ska tillägga här att jag bara gjort 2 bryggningar :)


Visst kan man det.
Det kanske inte är helt nödvändigt för normalhumlade öl, men absolut, det kan man.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Sodasteamer, reglera flöde?

Inläggav macrusm » söndag 2017-04-23 18:50

Kanske väldigt dum fråga, är ny på det här men varför ska man kolsyra i flaskorna överhuvudtaget?
Jag har bara kört två satser via lilla köksbryggeriet och i deras instruktioner stod inget om detta?

Jag hällde först 6ml prima i varje flaska och sen fyllde upp flaskorna med ca 3 cm luftrum till kapsylen, sen vände jag dem upp och ner 2 gånger försiktigt för att blanda ut priman som låg i botten. Har jag gjort en dunder-tabbe nu? Har 28 flaskor i garderoben som ska testas om en vecka...

Mvh
Marcus
macrusm
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: söndag 2017-04-23 15:11
Ort: Kristianstad

Re: Sodasteamer, reglera flöde?

Inläggav pettersson80 » söndag 2017-04-23 19:09

macrusm skrev:Kanske väldigt dum fråga, är ny på det här men varför ska man kolsyra i flaskorna överhuvudtaget?
Jag har bara kört två satser via lilla köksbryggeriet och i deras instruktioner stod inget om detta?

Jag hällde först 6ml prima i varje flaska och sen fyllde upp flaskorna med ca 3 cm luftrum till kapsylen, sen vände jag dem upp och ner 2 gånger försiktigt för att blanda ut priman som låg i botten. Har jag gjort en dunder-tabbe nu? Har 28 flaskor i garderoben som ska testas om en vecka...

Mvh
Marcus

Nej!
Det kommer bli öl av din sats ändå.

Jag kan ibland tycka att rädslan för oxidation är oproportionerlig.


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Sodasteamer, reglera flöde?

Inläggav Bee » måndag 2017-04-24 10:36

Jag håller med @pettersson80 anledningen till att det diskuteras är pga mängden humle folk använder. De superhumlade IPA som är populära nu är känsliga för oxidation. För ölstilar med "normala" mängder humle är inte detta ett problem. Det är inte ett problem för "vanlig" IPA heller. För 5 år sen var det sällan man läste om att IPA ofta blev oxiderad vid flaskjäsning av kolsyra...

Ska man generalisera så är saker som nojjas över, oftast överdrivna. Man ska tänka sig för, ha en god hygien och se till att kunna sin process och ha reella belägg för allt man gör . Då blir det bra öl. (Tycker jag.)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster