Var köper man rostfritt nät i Stockholm

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Var köper man rostfritt nät i Stockholm

Inläggav Dagge » fredag 2017-02-24 12:40

Har ett nät från ett stekskydd i botten på min mäsktunna.Det hade precis rätt diameter men det är alldeles för finmaskigt och sätter igen väldigt lätt. Tänkte brygga i morgon och hoppas jag kan få tips om nått ställe som säljer lämpligt nät eller finmaskig gallerdurk i rostfritt eller annat lämpligt material.
Hur stora maskor/hål har ni i era bottnar?
Hittar jag inget lämpligt nät tar jag nog ett plastlock från en jäshink och borrar tusen hål :-)
Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: måndag 2016-10-10 10:08

Re: Var köper man rostfritt nät i Stockholm

Inläggav Bee » fredag 2017-02-24 12:50

Jag köpte på TOOLS, Hudiksvallsgatan 4 i vasastan för ett par år sen. Dom hade det på lagret så man får fråga efter det. Dom hade flera modeller så det var bara att välja det som verkade passa.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Var köper man rostfritt nät i Stockholm

Inläggav Dagge » fredag 2017-02-24 13:25

Tack för tipset. Synd att de inte har lördagsöppet. Sitter op jobbet fram till 21 så hittar jag inget annat blir det borra plastlock i alla fall.. eller avakta medbryggning...
Vad har du för storlek på hålen i ditt nät och tycker du det funkar bra?
Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: måndag 2016-10-10 10:08

Re: Var köper man rostfritt nät i Stockholm

Inläggav Bee » fredag 2017-02-24 13:43

Kommer inte ihåg.
Jag gjorde en hemgjord bazooka som funkade bra, har inte kvar den utrustningen längre.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Var köper man rostfritt nät i Stockholm

Inläggav Dagge » fredag 2017-02-24 14:34

Ok, har hunnit kolla lite på nätet. Jag har hittat mäsdingsnät, kopparnät och aluminiumnät som jag kan få tag på imorgon... Vet inte om det är ok i en mäsktunna...?
Fattar inte varför rostfria nät ska vara så svåra att hitta.
Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: måndag 2016-10-10 10:08

Re: Var köper man rostfritt nät i Stockholm

Inläggav Rotsac » fredag 2017-02-24 15:30

Dagge skrev:Har ett nät från ett stekskydd i botten på min mäsktunna.Det hade precis rätt diameter men det är alldeles för finmaskigt och sätter igen väldigt lätt. Tänkte brygga i morgon och hoppas jag kan få tips om nått ställe som säljer lämpligt nät eller finmaskig gallerdurk i rostfritt eller annat lämpligt material.
Hur stora maskor/hål har ni i era bottnar?
Hittar jag inget lämpligt nät tar jag nog ett plastlock från en jäshink och borrar tusen hål :-)


Är det möjligen ett stekskydd från IKEA?

Med mycket mjöl i malten, så kan det sätta igen en hel del.
Skulle du inte kunna borra färre än tusen hål i det, så att du får en balans mellan det finmaskiga och lite större hål?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Var köper man rostfritt nät i Stockholm

Inläggav Ceder » fredag 2017-02-24 15:40

Om det är ett stek/stänkskydd från IKEA finns det många liknande fast med lite grövre hål, ex. på ICA https://www.icahemma.se/stek--stankskyd ... -1758.aspx


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Var köper man rostfritt nät i Stockholm

Inläggav Rotsac » fredag 2017-02-24 19:03

Ceder skrev:Om det är ett stek/stänkskydd från IKEA finns det många liknande fast med lite grövre hål, ex. på ICA https://www.icahemma.se/stek--stankskyd ... -1758.aspx
Skickat från min iPhone med Tapatalk


Tack för tipset.

Det är ju skönt att mödosamt slippa att borra med stegborr för att få bort metallen i mitten av IKEA:s produkt.

Skickat från min egenhändigt byggda -och överklockade (4 GHz)- vattenkylda dator, med en separat "monsterradiator" (http://imgur.com/gallery/EnVJY), dock med endast fem fläktar.

(Varför skickar folk med reklamtext via sina mobiltelefoner...?).
Senast redigerad av Rotsac fredag 2017-02-24 19:56, redigerad totalt 1 gång.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Var köper man rostfritt nät i Stockholm

Inläggav Snow » fredag 2017-02-24 19:13

Jag hade tänkt att använda en pizzaplåt från Biltenma , men det blev inte så, jag använde den som borrmal istället, men kanske
kan vara en nödlösning?

http://www.biltema.se/sv/Hem/Kok/Utrustning/Pizzaplat-2000036476/
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Var köper man rostfritt nät i Stockholm

Inläggav Dagge » måndag 2017-02-27 21:48

Tack för alla tips.
Det var ett stekskydd från John Wall... Vet inte om den har finare, samma eller grövre hål än IKEAs. Nu köpte jag ett ett mässingsnät med 1,8mmhål... Även det sätter igen efter ett tag och man får röra om ganska kraftigt i mäskbädden... Och massir av det finmalda rasar ner i värmekammaren under mäskkärlet. Nör jag lyfte upp den var värmeelementen inbäddade i finmalen malt...

Jag tror att det är malningen/krossningen som är problemet. Jag har bara en enkel Corona-kvarn och den maler mer än den krossar. Ska köpa färdig krossad malt nästa gång och se skilnaden.

Enannan lösning är att skippa stegmäskningen och bara köra en enkel infussionsmäskning med utmäskning under recirkulation. Då hinner inget av näten sätta igen. Men jag vill helst kunna köra en fullskalig stegmäskning.Tycker helt enkelt det är lite kul... Men nästa bryggning blir en enkel infussion. Kommer ändå inte hinna skaffa någon bra maltkross innan dess.

Finns det någon som lyckats få till en lagom krodsad malt med Coronakvarn? Det funkade bra för mig när jag mäskade i en separat isolerad tunna ich bara recirkulerade lite på slutet. Men nu nör jag kör stegmäskming och cirkulerar mycket för att få snabbare och jämnare värmespridning har jag bara haft problem.
Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: måndag 2016-10-10 10:08

Re: Var köper man rostfritt nät i Stockholm

Inläggav Ceder » onsdag 2017-03-01 19:22

Mässing eller koppar?

Mässing (som är en legering) kan inbland innehålla bly och därför inte optimalt.

Jag skulle även argumentera för att koppar inte heller är optimalt (men bättre än mässing) men det är lite olika meningar om hur allvarligt det är. Så länge du håller det rent så är det inga större faror så som jag fattat det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Var köper man rostfritt nät i Stockholm

Inläggav Dagge » onsdag 2017-03-01 23:13

Ceder skrev:Mässing eller koppar?

Mässing (som är en legering) kan inbland innehålla bly och därför inte optimalt.

Jag skulle även argumentera för att koppar inte heller är optimalt (men bättre än mässing) men det är lite olika meningar om hur allvarligt det är. Så länge du håller det rent så är det inga större faror så som jag fattat det.


Kommer fixa ett i rostfritt när jag får chansen och hittat rätt vad gäller grovlek på nät kontra krossning.
Dagge
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 42
Blev medlem: måndag 2016-10-10 10:08

Re: Var köper man rostfritt nät i Stockholm

Inläggav assistredo » torsdag 2017-03-02 14:43

Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 25 gäster

cron