Hjälp med kylmekande

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Hjälp med kylmekande

Inläggav Morgan » onsdag 2017-02-01 08:26

Exile82 skrev:Å dra åt helsike vad snyggt gjort!! Hatten av!
Jag har bygg in min i en ful låda, med två uttag (kyla/värme) och en ingång för kraft. Jag har alltså en färdig som jag använder redan nu, enda problemet har varit att jag inte fått ner kylen i under 4,5. Jag vet visserligen inte hur ofta jag behöver gå ner lägre. Vissa lageröl ska ner i 2 grader gärna, och ska man kallkrascha är nollan att föredra, men 4,5 grader gör säkert lite skillnad också.


Om du inte kommer ner i temperatur finns det bara två förklaringar jag kan komma på:
1 Kylskåpet orkar helt enkelt inte mer, beror på hur varmt det är utanför kylskåpet och modell på kylskåpet
2 Den ordinarie termostaten ligger fortfarande kvar i serie med den nya termostaten. I det fallet kan du exakt styra temperaturen i skåpet till högre temperatur än det som den ordinarie termostaten är ställd på. Men den ordinarie termostaten begränsar då alltså hur kallt det kan bli i kylskåpet. Ifall den nya termostaten är ställd på en kallare temperatur än vad skåpet kommer ner i ska kompressorn gå hela tiden utan att nånsin stänga av. ifall den stänger av så är termostaten problemet.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Hjälp med kylmekande

Inläggav Exile82 » onsdag 2017-02-01 09:34

Hej Morgan.
Ja jag tror att det är så. STCn gör ju egentligen ingen skillnad, mer än att den tillsammans med ett värmeelement kan höja temperaturen. Men när det gäller kyla gäller ju den inbyggda termostatens arbetsområde, så det är just den delen som jag ska fokusera på.
Exile82
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2016-05-18 22:14

Re: Hjälp med kylmekande

Inläggav duffman » fredag 2017-04-28 18:27

Tjena!

Vår senaste jäskyl har samma typ av plasthölje runt termostaten och jag lyckas inte begripa hur jag ska få loss den för att kunna kortsluta termostaten. Det sitter 3st svarta "plastpluggar" som går att klämma ihop med tång i varsitt hål och jag antar att det är de som håller fast den. Har försökt klämma och dra samt klämma och vrida men får inte loss dem. Tips?
duffman
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: måndag 2015-10-12 02:13

Re: Hjälp med kylmekande

Inläggav Exile82 » fredag 2017-04-28 18:40

Om det är samma som jag har räckte det med att trycka in en spårmejsel, vrida och så släppte de. Provade också tång först. Funkade inte alls
Exile82
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2016-05-18 22:14

Re: Hjälp med kylmekande

Inläggav duffman » fredag 2017-04-28 19:27

Det funkade, tack så mycket! Testade det tidigare, men tordes väl inte vrida tillräckligt hårt. Återstår att se om jag får dem på plats igen...
duffman
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: måndag 2015-10-12 02:13

Re: Hjälp med kylmekande

Inläggav Exile82 » fredag 2017-04-28 19:28

Det var bara att snäppa tillbaka. Lycka till!
Exile82
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2016-05-18 22:14

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster