iSpindel-tråden

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: tilt hydrometer

Inläggav Splix » onsdag 2017-08-02 13:17

Splix skrev:Många tack för snyggt bygge jakeelee!!

Hämtade ut min spindel häromdagen och har försökt få den att logga till Ubidots och monitor beer men får det inta att fungera. Jag tror inte den kopplar upp till mitt nätverk men vet inte hur jag ska verifiera det.
Har skaffat konto och kopierat token på ubidots och även testat att skriva in server mm på make beer men får det inte att hända något.
När jag ska få iSpindel i "konfigureringsläge" måste jag trycka resetknappen flera gånger. Håller in den typ 3 sek och låter den starta, då blinkar den blåa lampan lite för att sedan slockna. Gör om sammasak typ 5 gånger och då hittar jag wifinätet den skapar. Vet inte om jag gör något fel eller om wifimodulen är tokig?
Spelar det någon roll med tecken i wifilösenord? Spelar ip-adressen någon roll (kör mac, har 10.0.X.X)? Kan man komma åt spindeln via webben på något sätt när den är uppkopplad mot wifi? Såg att det finns nyare programvara också, ska man uppdatera och i så fall hur?

Många frågor, hoppas det inte blev för mycket på en gång... :)


Fick igång den nu!!! Yeah!!! Gjorde ett gästnätverk med DHCP 192.168... och ändrade lösenordet så det blev utan specialtecken och mellanrum. :)
Splix
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2015-01-15 20:40
Ort: Göteborg

Re: tilt hydrometer

Inläggav jakeelee » onsdag 2017-08-02 14:44

Göött! för att komma in i configen så har jag märkt att det bästa är att stänga av den och sen sätta på den och trycka på reset efter typ 1 sek.
Programvaran i din borde vara den senaste? Har jag missat den menar du :(
Dom jag skickat skall ha 5.2.1 progget i sig.

/Jesper
jakeelee
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: måndag 2017-01-23 11:30

Re: tilt hydrometer

Inläggav jakeelee » onsdag 2017-08-02 14:46

man kan uppdatera den genom att gå in på maintanence, och du kan hämta filen från github och lägga i iCloud och sen ta den därifrån.
Det går allltså att uppdatera den via telefonen :)
jakeelee
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: måndag 2017-01-23 11:30

Re: tilt hydrometer

Inläggav jakeelee » onsdag 2017-08-02 15:50

Hej igen,

Skulle tro att det var att nätverket e tvunget att vara 192.168.x.x som ställde till det för dig.
Det normala är ju dock just det :)

/Jesper
jakeelee
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: måndag 2017-01-23 11:30

Re: tilt hydrometer

Inläggav jarin » torsdag 2017-08-03 11:54

Det här var coolt. Nu ska jag bara kalibrera den i helgen
Dö inte okunnig!!
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 159
Blev medlem: måndag 2015-02-02 12:10
Ort: Eslöv

Re: tilt hydrometer

Inläggav Splix » torsdag 2017-08-03 15:21

Splix skrev:[quote="Splix"]Många tack för snyggt bygge jakeelee!!

Hämtade ut min spindel häromdagen och har försökt få den att logga till Ubidots och monitor beer men får det inta att fungera. Jag tror inte den kopplar upp till mitt nätverk men vet inte hur jag ska verifiera det.
Har skaffat konto och kopierat token på ubidots och även testat att skriva in server mm på make beer men får det inte att hända något.
När jag ska få iSpindel i "konfigureringsläge" måste jag trycka resetknappen flera gånger. Håller in den typ 3 sek och låter den starta, då blinkar den blåa lampan lite för att sedan slockna. Gör om sammasak typ 5 gånger och då hittar jag wifinätet den skapar. Vet inte om jag gör något fel eller om wifimodulen är tokig?
Spelar det någon roll med tecken i wifilösenord? Spelar ip-adressen någon roll (kör mac, har 10.0.X.X)? Kan man komma åt spindeln via webben på något sätt när den är uppkopplad mot wifi? Såg att det finns nyare programvara också, ska man uppdatera och i så fall hur?

Många frågor, hoppas det inte blev för mycket på en gång... :)


Fick igång den nu!!! Yeah!!! Gjorde ett gästnätverk med DHCP 192.168... och ändrade lösenordet så det blev utan specialtecken och mellanrum. :)[/quote]

Det blev lite lustigt för jag hade beställt en tidigare av en annan person och det var den jag fått ett par dagar innan din. Där var programvaran äldre och jag trodde ju det var den du skickat nämligen. När jag hämtat ut din också så är programvaran den senaste där.
Många tack för hjälpen och snabba svar!


Någon som kopplat ihop sin spindel med brewpiless än?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Splix
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2015-01-15 20:40
Ort: Göteborg

Re: tilt hydrometer

Inläggav fluke12 » torsdag 2017-08-03 19:31

jakeelee skrev:Göött! för att komma in i configen så har jag märkt att det bästa är att stänga av den och sen sätta på den och trycka på reset efter typ 1 sek.
Programvaran i din borde vara den senaste? Har jag missat den menar du :(
Dom jag skickat skall ha 5.2.1 progget i sig.

/Jesper

Ja det är inte helt enkelt att alltid få upp ISPINDEL nätverket? Får labba lite och köra med on/off och Reset.
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: tilt hydrometer

Inläggav jarin » torsdag 2017-08-03 23:36

Vilken batterispänning har batteriet när det är fulladdat? Samt, hur låg kan den bli innan spindeln slocknar?
Dö inte okunnig!!
jarin
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 159
Blev medlem: måndag 2015-02-02 12:10
Ort: Eslöv

Re: tilt hydrometer

Inläggav Talnoy » söndag 2017-08-06 09:15

jakeelee skrev:Det är klart att det borde rimligen vara bättre att kalibrera den i jäsande vört eftersom det är den miljön den kommer att vara i sen :)

Jesper, vad tror du om spindelns tålighet mot kyla? Min saison har snart jäst ut och skall in i kylen på kallkrasch (är det brukligt med saisons, att krascha den öltypen? första gången jag brygger en sån). Temperaturen i hinken kommer att ligga mellan noll och en minusgrad i några dagar, kommer spindeln och batteriet att tåla det?
Användarvisningsbild
Talnoy
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: torsdag 2015-12-17 20:15
Ort: Burvik

Re: tilt hydrometer

Inläggav jakeelee » måndag 2017-08-07 10:04

jarin skrev:Vilken batterispänning har batteriet när det är fulladdat? Samt, hur låg kan den bli innan spindeln slocknar?

Batteriet är ju ett 3.7V så rimligen däromkring.
Man kan få ändra batterikonversion i configen för att få den att visa korrekt spänning.
Har faktiskt inte testat hur lågt man kan gå men att ladda mellan jäsningarna är nog bra.
jakeelee
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: måndag 2017-01-23 11:30

Re: tilt hydrometer

Inläggav jakeelee » måndag 2017-08-07 10:07

Borde inte vara något problem då typ alla komponenter idag är klassade -40-70+ eller nåt liknande.
Batterispänningen sjunker nog något men borde som sagt inte ställa till det.
jakeelee
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: måndag 2017-01-23 11:30

Re: tilt hydrometer

Inläggav Rotsac » måndag 2017-08-07 11:06

Har faktiskt inte testat hur lågt man kan gå men att ladda mellan jäsningarna är nog bra.


Aha...

Så det är alltså inget batteri, utan en ackumulator:-)
Jag funderade just på hur det var tänkt med att man skulle plocka fram lödpennan som ligger i någon kartong i förrådet sedan 1983, då man pysslade med lödning och mönsterkortetsning...

"Uppladdningsbara batterier" finns ej...
Batteri=Engångsartikel, kan ej återladdas till ursprunglig spännning.
Ackumulator=Kan återladdas till ursprunglig spänning MÅNGA gånger.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: tilt hydrometer

Inläggav jakeelee » måndag 2017-08-07 12:22

hehe, man kan vända på det hur man vill men dom flesta säger fortfarande uppladningsbart batteri :)
jakeelee
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: måndag 2017-01-23 11:30

Re: tilt hydrometer

Inläggav assistredo » tisdag 2017-08-08 14:24

Ett batteri är egentligen flera celler som innehåller lagrad energi som görs tillgänglig i elektrisk form för andra komponenter som är anslutna till den. Fast numera säger man batteri även om enstaka celler. Ett batteri eller enstaka cell, som är avsedd för återladdning, kallas ackumulator.

I vidare bemärkelse är ett batteri något som består av flera enheter (ex. trumset, artillerienheter). Jag gjorde lumpen inom artilleriet och där sa man batteri istället för kompani.
(finns det inte någon besserwissersmiley? 8) )
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: tilt hydrometer

Inläggav fkenner » lördag 2017-08-12 09:23

En snabb fråga till er som byggt era ispindel: Har ni kört med 470 ohms motståndet eller schottky diod som förespråkas i vissa forumtrådar till gpio16?
/Fredrik
fkenner
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: onsdag 2017-03-08 09:57
Ort: Bålsta

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 67 gäster

cron