mottrycksfyllare DIY

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav Snow » fredag 2017-01-06 00:11

thelostbongo skrev:din rigg såg onekligen intressant ut . hade gärna velat se fler detaljerade bilder på den
är det den kapsyleraren ifrån swedol för 200spänn som den är byggd på ? ser ut att kanske bli en bättre donator än biltemastativet faktist


Nej jag borrade ett extra hål i Astrid, och fäste den i stativet, har gjort ett dubbelmontage, men använder bara en hinner inte med dubbelkommando, så vet inte riktigt vad man ska med ett ställ med quadruppelmontage :mrgreen:

http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... bankmodell
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav thelostbongo » fredag 2017-01-06 00:14

angående bottenplattan så finns ju alternativet att printa den också . eller varför inte gångjärn på stången då?
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav thelostbongo » fredag 2017-01-06 00:16

men snow ! jag vill se hur ditt "halsmontage" ser ut , gillar sådan innovativa ideer
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav Snow » fredag 2017-01-06 00:25

thelostbongo skrev:men snow ! jag vill se hur ditt "halsmontage" ser ut , gillar sådan innovativa ideer


Fixar bilder imöra, men kan kasta upp en ritning jag gjorde under projektet, där ser man principen.

@Assist, din variant är ju lätt att göra en led på oxå om man inte vill lyfta grejerna upp i taket 8) fast grundprincipen är ju
"dont fuck with working stuff"
Bilagor
fäste.PNG
fäste
fäste.PNG (8.64 KiB) Visad 5936 gånger
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav thelostbongo » fredag 2017-01-06 00:55

de vore kanon snow !
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav assistredo » fredag 2017-01-06 06:31

Snow - lite som kulkopplingen på ett corneliusfat - fast tvärtom - kopplingen sitter still och objektet trycks i. Men tanken kommer osökt - varför inte bara ha en stor "corneliuskoppling" - stativet kanske inte behövs?
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2017-01-06 11:49

thelostbongo skrev:angående bottenplattan så finns ju alternativet att printa den också . eller varför inte gångjärn på stången då?


Det blir nog ringligt, enklast är nog att kapa fyllröret och montera en bit slang istället som kan flexa.
Provade själv med en led både upptill och längre ner på stallaget när jag byggde min fyllare, men det funkade inte speciellt bra. Fick bli ett dubbelmontage istället med led på bägge sidor av flaskan, blev rätt lyckat tycker jag :)

assistredo skrev:Snow - lite som kulkopplingen på ett corneliusfat - fast tvärtom - kopplingen sitter still och objektet trycks i. Men tanken kommer osökt - varför inte bara ha en stor "corneliuskoppling" - stativet kanske inte behövs?


Kommer inte ihåg vad den heter men fyllaren för petflaskor funkar väl lite så?

Kapsylflänsen på flaskan är ju standard så den borde gå att använda för att få ett tag om flaskan när man pressar upp flaskhalsen mot packningen. Då slipper man alla justeringar pga olika höjder på flaskor. Helst manövrerad med en hand, man håller ju i flaskan med den andra :wink:

Eller så använder man flaskan som en arm och ha en motsvarande arm som greppar om kapsylflänsen, när den är öppen stå lås-armen som ett av benen på ett A, då kan man stoppa i flaskan och när den är stängd blir flaskan mothållet för armen med gaffeln, lite beroende på var svängcentrumet är. En fyllaren för både höger och vänsterhänta :)
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav Snow » fredag 2017-01-06 12:38

Jag var inne på en ledad stång i början, stadgat med ett yttre rör som passar ganska tight. Man drar upp röret när det ska vikas, röret nere när det ska stå rakt. Gav upp den idén. Mest för att jag inte ville ha två separata "stationer". Va oxå inne på borrstativ etc.

Kapsylmaskinen skulle jag ändå ha, så gjorde huvudet svängbart istället, den lösningen blev hel kanon. Monterat på kapsyleringsmaskinen. Hela paketet är sedan fast monterat på en betongträdgårdsplatta för att stå stadigt, men vara flyttbar. Det enda som är lite bängligt är när man har bärs som skummar, då krävs det lite skills att snabbt flytta från fyllaren till kapsylering och snabbt klämma den utan att besudla fyllarens ädlare delar.... Men nu har jag vant mig, går gesvint som tusan.

Har gjort två typer av fästen för halsen, den jag använder, mest för att den är snyggare :roll: är en pinne som är halvmåneformad, som roterar och låser flaskan. Med fjädern monterad så funkar det automatiskt. Den andra varianten är en pinne med två olika diametrar, man skjuter ut den så går den fri, när man trycker in den så låser den tjockare pinnen i flänsen.

En variant på stativ med en slang är ju en enkel budgetvariant helt klart, eller ett rör som kan flexa, borde funka med sådana som passar i JG kopplingarna, eller "sytråden".
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav thelostbongo » fredag 2017-01-06 13:05

höll på att lura fram till kl 3 inatt , kom då på att det redan finns färdiga "ledbanor" på själva tryckaren som jag kan använde mig av för att göra den ledad .
så började skissa på mk1an igen och kom fram till det här.
med denna blir tryckaren ledad , samt att den trycks i ett klickfäste för snabb och smidig hantering . om den fungerar på första försöket utan modd återstår att se , men har mätt ganska noggrant och med marginal där det krävs så tror på detta
så med denna versionen kommer jag använda mig utav gängstaven igen och fästen den på vägg . bottenplattan kommer endast att röra sig ca 1 cm (ej med på bild) för att trycka mot siliconproppen .
lyckades få ner materialåtgång , printtid samt gjort det enklare att justera för ev olikheter mellan olika ebayleverantörer
Bilagor
cpf mk3.jpg
Senast redigerad av thelostbongo fredag 2017-01-06 18:17, redigerad totalt 4 gånger.
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav thelostbongo » fredag 2017-01-06 13:24

angående mk2 som jag printade inatt , blev den över förväntningarna .
eftersom man kan justera bottenplattan kan man justera den så att man enkelt får in flaskan sålänge man placerar hela prylen vid en bordskant , funkar kanon.
sitter dessutom rock hard i stativet även utan bult som trycker åt .
finns dock ingen spärr än för att låsa armen i nedtryckt läge ,det är nog det enda som fattas för att denna stupid simple lösning ska fungera riktigt fint

http://makeagif.com/MVlCmU
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav Snow » fredag 2017-01-06 16:43

Tjusigt!!

assistredo skrev:Snow - lite som kulkopplingen på ett corneliusfat - fast tvärtom - kopplingen sitter still och objektet trycks i. Men tanken kommer osökt - varför inte bara ha en stor "corneliuskoppling" - stativet kanske inte behövs?


Ja lite så, ne stativet behövs inte egentligen men det blir vingligt som fan med slangar och skit. Har dock varit inne på att ha flaskor i en back och "hoppa" med två aktiva fyllare. Dock har jag inte kommit på hur man ska kapsylera då på ett effektivt sätt. Tycker detta funkar bra. Dock fick jag en idé av din Corneliusliknelse, det måste vara det enklaste sättet att få till en halskoppling, stör mig att jag inte kom på det tidigare :roll:

Här kommer lite bilder som utlovat
Bilagor
IMG_20170106_140420.jpg
4
IMG_20170106_140512.jpg
3
IMG_20170106_140616.jpg
2
IMG_20170106_140626.jpg
1
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav thelostbongo » fredag 2017-01-06 18:19

snow , den är ju riktigt smart. tror din variant hade blivit bättre att göra 2-delad om man skall 3d printa dock . detta kanske man får rita på någon dag
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav thelostbongo » fredag 2017-01-06 18:28

gjorde en bottenplatta till mk2an också som man fäster i ett av hålen till biltemastativet, blev riktigt fint , så mk2an är ju i princip klar nu förutom mekanismen som låser fast tryckaren i nedtryck läge , detta får bli något för söndagen för nu blir det trubbel i gbg . cheers !
gif nedan på cpf:en
http://makeagif.com/hycH6a
Bilagor
bottenplatta.jpg
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav Ceder » fredag 2017-01-06 19:46

thelostbongo skrev:gjorde en bottenplatta till mk2an också som man fäster i ett av hålen till biltemastativet, blev riktigt fint , så mk2an är ju i princip klar nu förutom mekanismen som låser fast tryckaren i nedtryck läge , detta får bli något för söndagen för nu blir det trubbel i gbg . cheers !
gif nedan på cpf:en
http://makeagif.com/hycH6a


Snyggt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav thelostbongo » söndag 2017-01-08 20:06

efter en hård helg i götet blev det lite söndagsritande,
gjorde klart ritningarna , alltså låsmekanismen till biltemastativet
och det blev såhär , kommer update när det är färdigprintat.
har nu gjort hela designen så att det inte skall behövas göra någon modifiering på stativet utöver dom printade delarna man monterar.
jo en viss mod krävs , då jag tog isär och använde lite fin smärgelduk på "lagerbanorna" samt tog bort några grader för att stativet skulle glida fint .
denna skall sitta vid/på borrdjupsindikatorn
Bilagor
cpf lås.jpg
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster