Boil off ...

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Boil off ... och felberäkning i BS

Inläggav Snow » tisdag 2017-01-10 09:32

Svaret jag fick av Smith var.

Most likely this is due to trub losd. Thats the major difference as it includes trub lost points (some volume of wort takes points with it)

Vet inte riktigt om det är svaret, tycker det låter som om det skulle rendera i det fenomen som Bee råkat ut för, men i alla mina recept så har jag fått bonus socker någon stans ifrån
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Boil off ...

Inläggav martinb » tisdag 2017-01-10 10:02

Nåt vi har börjat räkna med för att få volym och boil off att stämma är hur mycket vår trub loss är, inte minst humlens förmåga att suga upp vätska. Men, vi har märkt att ju mer humle vi har i brygden under kok desto mer kan vårt OG sjunka. Planen framöver när man har tid är att göra lite experiment för att se hur mycket vätska och även extrakt humle suger upp under kok.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Boil off ...

Inläggav Snow » måndag 2017-01-16 21:33

Verkar inte som Mr Smith behagar svara så man får väl helt enkelt skita i värdena som BS ger och
använda BS som en hjälpreda och riktvärden.

Som någon sa om OG "it is what it is"
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Boil off ...

Inläggav ecmik » tisdag 2017-01-17 22:30

Snow skrev:Verkar inte som Mr Smith behagar svara så man får väl helt enkelt skita i värdena som BS ger och
använda BS som en hjälpreda och riktvärden.

Som någon sa om OG "it is what it is"


Kan du skicka din utrustningsprofil och receptet? Har labbat en massa med BS och volymer hit och dit det senaste, kanske upptäcker nåt..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Boil off ...

Inläggav Snow » tisdag 2017-01-17 23:04

Absolut, u got PM
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Boil off ...

Inläggav ecmik » onsdag 2017-01-18 15:06

Bee skrev:Dessutom hittade jag ett recep som har mindre extrakt efter koket än innan...


Ser dina inställningar i utrustningsprofilen, mäskprofilen och BHE och est mash eff likadana ut där som i dina övriga recept?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Boil off ...

Inläggav Bee » onsdag 2017-01-18 15:12

ecmik skrev:[quote="Bee"]Dessutom hittade jag ett recep som har mindre extrakt efter koket än innan...


Ser dina inställningar i utrustningsprofilen, mäskprofilen och BHE och est mash eff likadana ut där som i dina övriga recept?[/quote]
Ja, tror det. Kan inte svära på det då jag inte har tillgång till datorn just nu.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Boil off ...

Inläggav Julius Langweiler » måndag 2017-02-27 15:45

Hej

Ursäkta mellansticket här..

Såg att rekommedationen ligger på ca 3,8 l/h.

Jag kokar utan lock i en 36 l kastrull och snittar 3.4 l/h. Är det ok med tanke på utrustningen?
Kastrullen har en innerdiameter på 34 cm och jag har isolerat med liggunderlag.

/J
Julius Langweiler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: söndag 2016-12-18 13:03

Re: Boil off ...

Inläggav skyking » tisdag 2017-02-28 09:17

Julius Langweiler skrev:Ursäkta mellansticket här..

Såg att rekommedationen ligger på ca 3,8 l/h.

Jag kokar utan lock i en 36 l kastrull och snittar 3.4 l/h. Är det ok med tanke på utrustningen?
Kastrullen har en innerdiameter på 34 cm och jag har isolerat med liggunderlag.


För det första så brukar rekommendationen vara angiven som procentuellt bortkok. Det brukar anges som 10% på en timme.

För det andra så är det bara en riktlinje. Till stor del är siffran indirekt, dvs den syftar egentligen till något annat än bortkoket. Det man vill åt i koket är egentligen att man vill att alfasyran skall isomeriseras, att smakämnen och alfasyra skall extraheras ur humlen, att DMS skall koka bort och sånt. Man vill därmed att koket skall vara så kraftigt att man får ordentligt rull i vörten. Det råkar vara så att detta normalt åstakoms om man kokar så livligt att 10% kokar bort på en timme. Det enda som egentligen är relaterat till bortkoket är kanske att man inte vill förlora för mycket vört - man kan dock kompensera för volymförlusten.

Som framgått tidigare så beror bortkoket mycket på vilken effekt man har på värmekällan och isolering och annat (utrustningen med andra ord). Hur mycket vört du har är av underordnad betydelse. I ditt fall så bör du få ungefär 3.4L/h i bortkok oavsett om kastrullen är full eller halvfull.

Kör du med full kastrull så ser man att du är ganska i linje med rekommendationen, har du 34L så är du ju precis på. Du kanske kan koka 35L eller bara 33L utan att det kokar över. Det kan alltså diffa litegrann, med betoning på lite.

Man bör också notera att det bör gå att avvika från rekommendationen betydligt, isht ifall det rör sig om större bortkok än 10%. Brygger du mindre satser kommer du få procentuellt mer bortkok (om du inte kan reglera ner effekten), men det behöver inte göra ett hinder för att kunna brygga mindre satser. Man kan iofs tänka sig att det inte blir så bra rull i koket ifall det blir för grunt i kastrullen. Jag tycker man bör kunna köra ner till runt 20L åtminstonde i din kastrull (då blir det närmare 20% bortkok), kanske mer.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Boil off ...

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-03-01 10:30

Procentuellt bortkok är en s.k. proxyvariabel för "thermal load/stress". För mycket av det sistnämnda kan ha vissa negativa effekter såsom dåligt skum eller vissa bismaker. På samma sätt kan ett för klent kok ha vissa negativa effekter. Det är nog inga jättestora effekter vi talar om, men man bör nog försöka att inte avvika allför mycket från riktvärden.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Boil off ...

Inläggav ecmik » lördag 2017-08-05 14:35

Har klurat mer på det här, och det verkar som om BeerSmith räknar med att cooling shrinkage påverkar post boil gravity. Visst, det påverkar effektiviteten men den borde ju inte påverka sockerhalten i vörten?

Jag prickar i princip alltid BS:s pre boil gravity men nästan aldrig OG:t. Nu när jag räknar senaste batchen i BS och sätter "0" på Cooling shrinkage så ger den mig mitt faktiska OG (som också en manuell uträkning ger mig).

Bild
Bild

Tänkte först börja alltid räkna manuellt, men nu funderar jag på ifall jag inte bara ska nolla Cooling shrinkage istället.

Tankar?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Boil off ...

Inläggav Kowarts » lördag 2017-08-05 21:07

Känner igen problemet att PBG ofta prickar har även korrekt post boil volume, men OG är för lågt. Kör även jag med mobilversionen. Ska prova att nolla kylkrympningen.

Skickat från min SM-T715 via Tapatalk
Kowarts
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: söndag 2015-05-17 19:26
Ort: Umeå

Boil off ...

Inläggav ecmik » lördag 2017-08-05 23:44

Jag ska nog testa ett par gånger att strunta i att överhuvudtaget planera recept efter BS:s Est OG, och istället i första hand planera efter Est PBG.

För att pricka mitt eget önskade OG kommer jag, utifrån Est PBG, räkna manuellt på bortkoket och sockerhalten och se vad den borde ligga på efter mitt beräknade bortkok. Blir resultatet för lågt så är det bara att boosta maltnotan lite för att öka Est PBG och tvärtom.

På så sätt kanske man förhoppningsvis kan slippa detta krångel och äntligen börja hamna rätt när bryggdagen är över.. Kanske i för sig är samma sak som att nolla Cooling shrinkage, förutom att volymerna borde stämma bättre om jag låter den siffran va kvar på 4%.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 80 gäster