Kylning av större jäskärl.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kylning av större jäskärl.

Inläggav Charlemagne » fredag 2016-11-18 10:27

Har inhandlat mig ett 100-liters jäskärl, och är såklart sugen på flera. Mitt stora problem just nu är att jag inte riktigt kan kontrollera jästemperaturen så bra som jag vill, och detta kommer bli ett ännu större problem med 2 eller fler tankar.

Så min fråga är nu om någon har en bra idé om hur man kontrollerar temperaturen på dessa på ett smidigt/billigt sätt? Är det till att bygga en egen mantel och köra kallvatten genom den via en styrning, eller finns det något bra system som större bryggerier tillämpar?

Första tanken var att bygga ett mindre kylrum, men det är både dyrt och tar mycket plats...

Alla idéer är varmt välkomna!
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: tisdag 2015-12-08 18:31
Ort: Tullus, Östersund

Re: Kylning av större jäskärl.

Inläggav tomasharrysson » fredag 2016-11-18 18:43

Har funderat lite i dina banor, jag lutar åt att bygga något likt de som SS Brewtech använder, en kylslinga i jäskärlet.
Känns som ett lättare ingrepp än bygga en mantel.
En stor frysbox med glykol och temperaturstyrda pumpar.
Isolera jäskärl.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: Kylning av större jäskärl.

Inläggav assistredo » fredag 2016-11-18 18:48

Det här är en idé som man väl kan planka/klona på något sätt. Det bygger ju på en kylspiral i varje jäkärl istället för en kylmantel.

http://www.ssbrewtech.com/collections/ftss

Nån hann visst före//BP
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Kylning av större jäskärl.

Inläggav assistredo » fredag 2016-11-18 19:14

tomasharrysson skrev:En stor frysbox med glykol och temperaturstyrda pumpar.

Jag har sett exempel på där man har moddat mindre beg. AC-aggregat/värmepumpar genom att varsamt böja ner kylelementet i en kylväska, hälla glykol däri och sedan använda dränkbara typ akvariepumpar, även en sådan för cirkulation i kylvätskan. Jag har själv en beg. mobil AC, inköpt på Blocket för några hundringar, som står och väntar på moddning i källaren. Flera av dessa moddare hade innan provat med typ en dunk glykol i frysen men upplevde detta alltför trögt.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Kylning av större jäskärl.

Inläggav Rocksolid » lördag 2016-11-19 12:52

Frågan är om man har ett mindre rum man jäser i där man ställer in en portabel ac. Kyler man rummet till låt oss säga 10 grader så borde det hålla nere tempen på jäsningen? Framför allt om man har jästankar i stål som leder värme bättre än plast.

Jag jäser just nu 200 liter Pale Ale i ett 300 liters stålkärl. 18 grader i rummet och tempen har "bara" stigit till 22 grader i ölet under högkrausen.
Så om man sänker tempen i rummet med x grader, hur mycket kommer det att påverka?
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Kylning av större jäskärl.

Inläggav Charlemagne » söndag 2016-11-20 13:09

Rocksolid skrev:Frågan är om man har ett mindre rum man jäser i där man ställer in en portabel ac. Kyler man rummet till låt oss säga 10 grader så borde det hålla nere tempen på jäsningen? Framför allt om man har jästankar i stål som leder värme bättre än plast.

Jag jäser just nu 200 liter Pale Ale i ett 300 liters stålkärl. 18 grader i rummet och tempen har "bara" stigit till 22 grader i ölet under högkrausen.
Så om man sänker tempen i rummet med x grader, hur mycket kommer det att påverka?


Det är en bra idé också. Enda som det egentligen faller på är om man vill jäsa t.ex. en lager och en ale samtidigt...

Hittade en rätt bra värmeväxlare i rostfritt på Matrevolution. Funderar på att införskaffa en vätskekyld anläggning och montera in värmeväxlaren i locket till jäskärlet. Borde fungera bra!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: tisdag 2015-12-08 18:31
Ort: Tullus, Östersund

Re: Kylning av större jäskärl.

Inläggav ickmund » måndag 2016-11-21 12:20

Rocksolid skrev:Jag jäser just nu 200 liter Pale Ale i ett 300 liters stålkärl. 18 grader i rummet och tempen har "bara" stigit till 22 grader i ölet under högkrausen.
Så om man sänker tempen i rummet med x grader, hur mycket kommer det att påverka?

Med en fläkt som blåser på kärlet får du nog ned det ett par grader till. Min setup med 200L-kärl är precis så. STC-1000+, kopplad till fläkt och värmeslinga (reptil). När det är dax för dia-rast lindar jag runt ett liggunderlag.
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: söndag 2015-11-01 22:04

Re: Kylning av större jäskärl.

Inläggav Rocksolid » måndag 2016-11-21 14:14

Med en fläkt som blåser på kärlet får du nog ned det ett par grader till. Min setup med 200L-kärl är precis så. STC-1000+, kopplad till fläkt och värmeslinga (reptil). När det är dax för dia-rast lindar jag runt ett liggunderlag.


+1!
Användarvisningsbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 411
Blev medlem: onsdag 2015-08-05 08:49
Ort: Sundbyberg

Re: Kylning av större jäskärl.

Inläggav assistredo » måndag 2016-11-21 17:38

Rocksolid skrev:Jag jäser just nu 200 liter Pale Ale

Hej tomtegubbar slå i glasen.... :lol:
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Kylning av större jäskärl.

Inläggav Ceder » onsdag 2016-12-14 22:37

ickmund skrev:Med en fläkt som blåser på kärlet får du nog ned det ett par grader till. Min setup med 200L-kärl är precis så. STC-1000+, kopplad till fläkt och värmeslinga (reptil). När det är dax för dia-rast lindar jag runt ett liggunderlag.


Hallå ickmund, vilken effekt har du på värmeslingan? Och hur många grader kan du med hjälp av den öka jästempen? (Vill inte slösa energi i onödan och då mitt bryggeri är ett par grader för kallt normalt sett funderar jag på en liknande lösning, jäser typiskt 250 liter i stöten)
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Kylning av större jäskärl.

Inläggav Morgan » torsdag 2016-12-15 08:29

Hur mycket temperaturen i jäskärlet stiger beror på vilken temp man jäser i eftersom intensiteten ökar med temperaturen. Om man jäser ales i 17 graders omgivningstemp går det nog bra utan mer avancerad kylutrustning. Lageröl kommer aldrig vara ett problem. Detta förutsätter dock att du kan styra omgivningstemperaturen, och så stora jäskärl som du pratar om går inte in i ett kylskåp. Det blir till att bygga ett kylrum, vilket dock är betydligt enklare än att hålla på med vätskebaserad kyla.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Kylning av större jäskärl.

Inläggav Ceder » torsdag 2016-12-15 10:31

Morgan skrev:Hur mycket temperaturen i jäskärlet stiger beror på vilken temp man jäser i eftersom intensiteten ökar med temperaturen. Om man jäser ales i 17 graders omgivningstemp går det nog bra utan mer avancerad kylutrustning. Lageröl kommer aldrig vara ett problem. Detta förutsätter dock att du kan styra omgivningstemperaturen, och så stora jäskärl som du pratar om går inte in i ett kylskåp. Det blir till att bygga ett kylrum, vilket dock är betydligt enklare än att hålla på med vätskebaserad kyla.


Håller med om syftet är att brygga för eget bruk (vilket det är för 99% av oss) om man dock har ambitioner att brygga kommersiellt så skulle jag säga att möjlighet att styra jästempen är en av de viktigaste aspekterna för att få en konstant produkt.

Har själv byggt ett vätskebaserat kylsystem även fast jag bara brygger överjästa öl, behöver bara hitta bästa lösningen att höja tempen en grad eller två också :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Kylning av större jäskärl.

Inläggav Morgan » torsdag 2016-12-15 12:33

Som kommersiell bryggare är det väl också viktigt att hitta lagom dyra lösningar för att nå målet. För ett litet kommersiellt bryggeri är ett sånt här system ganska mycket pengar.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Kylning av större jäskärl.

Inläggav Ceder » torsdag 2016-12-15 15:33

Morgan skrev:Som kommersiell bryggare är det väl också viktigt att hitta lagom dyra lösningar för att nå målet. För ett litet kommersiellt bryggeri är ett sånt här system ganska mycket pengar.


Håller med om att det är dyrt om man köper nytt/färdigt. För egen del så landande min Frankenbrew lösning på under 3000 (inkl. moms)

Edit: med den så kan jag kontrollera tempen (kyla) på två 300 liters jästankar individuellt. Kan för en liten peng utöka den att hantera fyra jästankar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Kylning av större jäskärl.

Inläggav ickmund » torsdag 2016-12-15 16:29

Ceder skrev:Hallå ickmund, vilken effekt har du på värmeslingan? Och hur många grader kan du med hjälp av den öka jästempen? (Vill inte slösa energi i onödan och då mitt bryggeri är ett par grader för kallt normalt sett funderar jag på en liknande lösning, jäser typiskt 250 liter i stöten)

Ganska säker att det är den här jag kör på. Finns säkert billigare att få tag på, jag prioriterade komma igång när den inhandlades. :)
https://www.reptillagret.se/sv/reptilti ... 16m-p-5576

Jag jäste en minde sats (~70L i en 100L plasttunna), där termometern ramlade av. Efter utjäsning (tog inte länge, smakade såklart därefter) mätte jag till 36C... det här i ett 16C rum.
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: söndag 2015-11-01 22:04

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster