Ett nytt bygge, nytänk?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Ett nytt bygge, nytänk?

Inläggav Snow » onsdag 2016-12-07 12:36

Har nu kört två testbryggningar, den första HEFE fick jag av olika anledningar vaska, lite surt efter flera timmars arbete.

Den andra gjorde jag igår, i teorin så funkar det som det ska, i praktiken så får jag väldigt dåligt utbyte, varför vet jag inte riktigt ännu..

Kör batchmäskning, har haft i allt vatten på en gång och sedan kört stegmäskning, men får bara ut 1.040 mot estimerat 1,054, innan kok.
Ska testa en batch till utan att stegmäska utan bara köra en lång i ganska hög mäsk temperatur.

IMG_20161204_150817.jpg
Apterad


Har oxå fått till mitt spolmunstycke, borrat i det i botten på diskhon, är helt kanon för att spola ur flaskor, glas slangar etc, rekomenderas!

IMG_20161206_152157.jpg
munstycket
IMG_20161206_152157.jpg (56.49 KiB) Visad 3689 gånger


IMG_20161206_152210.jpg
undertill
IMG_20161206_152210.jpg (73.28 KiB) Visad 3689 gånger


IMG_20161206_152244.jpg
InAction
IMG_20161206_152244.jpg (78.11 KiB) Visad 3689 gånger
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Ett nytt bygge, nytänk?

Inläggav Snow » tisdag 2018-11-20 00:34

NU har jag kört mitt bryggverk ett gäng bryggningar med flera modifieringar för att förbättra.

Grundtanken är att "härma" funktionen på en BM genom att pumpa vört ner i botten på mäskpipan och låta vörten stiga upp genom mäsken och rinna över genom silplåtar i toppen.

Det funkar sådär, problemen jag har haft är att det blir för högt tryck i mäskpipan pga att silplåtarna inte släpper igenom vörten i tillräcklig utsträckning. Detta med följd att det sprutar vört i minsta litta springa och hål. Hur det funkar så bra i BM förstår jag inte för principen är ju det samma.

Har även testat att låta det rinna genom en Bazooka placerad i toppen, istället för silplåtar, men den sätter igen hela tiden så det funkar inte heller riktigt som det ska. Båda principerna funkar men inte så att man kan lämna bryggverket själv under mäskning.

Nu tänkte jag släppa den tanken och istället köra GF principen och låta vörten rinna uppifrån och ner, det är en förändring som är gjord i ett nafs så det ska bli intressant att göra.

Nu till min fundering, tänkte passa på och göra bryggverket "lakningsfritt", det kan man ju göra genom att tappa av en del av vörten under cirkulationen
i mäskperioden och sedan tillsätta varmt vatten som ersättning.

När mäskningen är klar så slår man i den avtappade vörten när man ska koka.
Hur mycket och i vilket skede skulle ni gissa på att det är effektivast att göra avtappningen?

Kokkärlet är på 50 liter och mäskpipan på 45. Jag brukar laka med ca 20 liter för att fylla kokkärlet nästan till bredden.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Ett nytt bygge, nytänk?

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2018-11-20 09:53

Kan det vara krossningsgraden på malten som ställer till det?
Jag krossar malten till mjöl men det skulle nog aldrig funka i ett bryggverk, inte att pumpa runt det iaf.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Ett nytt bygge, nytänk?

Inläggav Snow » tisdag 2018-11-20 20:31

Pilsnerkokaren skrev:Kan det vara krossningsgraden på malten som ställer till det?
Jag krossar malten till mjöl men det skulle nog aldrig funka i ett bryggverk, inte att pumpa runt det iaf.


Nja det e snarare skal och skit som täpper igen hålen i silplåtar eller bazookan.

När jag haft silplåt med hål eller stålnät så blir det för högt tryck i mäskröret, eller så är hålen för stora och allsköns
drav åker med igenom.

När jag testat att bara låta nivån stiga upp till ett avrinningshål med bazooka så sätter det sig mäsk på Bazookan ganska omgående och stoppar avrinningen.
Har en Lauterhelix i botten tillsammans med en ventil som jag kan öppna och stänga, så nu är tanken att testa GF tricket dvs låta vörten rinna ner genom
mäsken för att sedan pumpas upp igen. För att få flöde genom mäsken så tänkte jag mig att lyfta upp mäskröret lite högre så att sidorna runt mäskpipan blir vätskefria.

Då kan man ju oxå passa på att laka av vört under mäskningen så att säga, bra tidsvinst antar jag.
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Ett nytt bygge, nytänk?

Inläggav hjalle » tisdag 2020-03-17 21:19

Hej,

Blev ser bra med GF metoden? Har aldrig förstått fördelen men den ena eller andra men GF känns lite enklare när jag funderat på att bygga om själv.
hjalle
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2019-08-21 21:15

Re: Ett nytt bygge, nytänk?

Inläggav Snow » onsdag 2020-03-18 08:57

hjalle skrev:Hej,

Blev ser bra med GF metoden? Har aldrig förstått fördelen men den ena eller andra men GF känns lite enklare när jag funderat på att bygga om själv.


Nja är väl svaret på det.
Nu har jag förenklat min bryggprocess och har lämnat detta. Nu mera bestämmer jag en mäsktemp innan och försöker träffa den direkt
sen låter jag bryggverket styra temperaturen på den omgivande vätskan så att tempen i mäsken är konstant.

Efter det så lyfter jag mäsktunnan och lakar ur vört samtidigt som jag fyller på lakvatten, detta gör jag tills jag har 48 liter i
kokkärlet. Lakar sedan ur ytterligare några liter som jag kan "späda" ut med under koket för att i slutändan få ut typ 40liter.

Har lämnat tänket med olika temperaturraster etc, kunde inte känna att det blev tillräckligt stor skillnad för att
orka hålla på, det blir gott skit iallafall :P
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Ett nytt bygge, nytänk?

Inläggav hjalle » onsdag 2020-03-18 21:20

Man kanske inte ska krångla till det för sig själv i onödan :) Skippar du cirkulation helt då?
hjalle
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: onsdag 2019-08-21 21:15

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 48 gäster