Trippel Magnetomrörare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Trippel Magnetomrörare

Inläggav Dape » tisdag 2016-10-04 22:41

Förkultur.JPG

På begäran så får ni lite bilder och idéer på hur man kan bygga omrörare.

När jag får tid (för min fru) att brygga, så blir det för det mesta 3*27 liter ( alt. 2*27, varav en HG belgare, som kanske kräver dubbel kultur)
Så när jag tröttnade på att bara ha en omrörare, och gå och skaka på de andra kolvarna, så bestämde jag mig för att bygga en "trippel" som utan knussel får stå i köket trots att vi kanske har gäster...

1 Fläktstyrning.JPG

Fläktstyrningen blev en STW som beställdes från Ali.
https://www.aliexpress.com/item/High-Qu ... .89.R0gGZt
Styrningen har visserligen möjlighet att driva fyra fläktar, och från början så hade jag tänkt sätta ett mikrofonuttag på baksidan och plocka bort potentiometern på min gamla omrörare, så jag kunde styra även den, om jag behövde åtta liter kultur, men det kan jag ju ändå, så det får bli ett senare projekt.

2 Transformator.JPG

Som den skrotsamlare man är, så sparade jag transformatorn från sonens kraschade Xbox, och det visade sig att både ampere (1 amp 12V samt 5V) och volt stämde väl överens för att kunna koppla in en vanlig Molex kontakt, och mer än väl kunna driva tre fläktar av kraftigare typ.
( En skrotad nätdel ifrån en dator fanns också med i bilden, innan jag kom på att man måste kortsluta den blå och den röda 5V kabeln för att Xbox-transformatorn skall starta)

3 Sugpropp.JPG

Sugpropparna köptes på Kjell&Co, och behövde ett borrat hål och lite silikon för att fungera som fäste för temperaturgivarna.
Dessa visar naturligtvis inte den exakta temperaturen på vätskan, men man kan faktiskt se en marginell ökning när jästen kommer igång.
Tempgivare 4 är just nu referens. (omgivande temp)

4 Magnet.JPG

Efter lite tester så upptäckte jag att fläkten jobbar (vilket tydligt syns på varvtalen) som bäst om man skapar en liten distans på ca 10mm mellan fläktens motor och magneten.
(Fläktarna måste för övrigt vara av tre-pins modell, för att kunna leverera signal om varvtal till STW´n)
Lösningen blev ett buntbandsfäste(?), en plåtbit med dubbelhäftande tape, och ett par symetriskt fastsatta buntband.
Fläktarna fäste jag på lite längre skruvar/pinnbultar, så att de gick att justera med hjälp av muttrar till en exakt nivå från "plexitaket", typ en dryg mm.

5 Insida.JPG

Och så här blev resultatet på insidan.
Jag sprayade insidan av plexiglaset (Biltema), och byggde lådan av spånskiva, men här är det bara att gå nutts. Varför inte mahogny och fläktar med dioder och omålat plexi för riktig USA "bling" :roll:

6 baksida.JPG

Hade faktiskt köpt en touch-knapp med blå diod för framsidan, men lyckades bränna den när jag provade att köra den på 5v, den ville helst ha 1,5v men den dog en snabb död iaf. Det fick bli en hederlig vippströmbrytare istället.

7 Fot.JPG

Möbelfot i metall från Bauhaus för lite HiFi känsla...

8 Övrigt junk.JPG

Kabeldragningen är busenkel, i stort sett bara plugg and play, eftersom STW´n är gjord för ändamålet.

Så där ja, en byggtråd med lite bilder brukar ju uppskattas, håll till godo och lycka till med era byggen...
Dape
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2015-03-26 21:54

Re: Trippel Magnetomrörare

Inläggav Bee » tisdag 2016-10-04 23:53

Så snyggt!
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Trippel Magnetomrörare

Inläggav ickmund » onsdag 2016-10-05 11:55

Kontrollern beställd! :D

Mina två omrörare lever i en (1) en alldeles för stor projektlåda, med en bok under fläkten för att få höjd, (2) en produktlåda för 2a generationens Nexus 7.

Helt klart tid för en uppgradering. Har givetvis en krashad xbox 360, men skulle va bra smidigt att slippa externt nätagg. Borde ha något nätagg liggande från en gammal kub-pc / htpc.

Tack för inspirationen, riktigt snyggt gjort alltså!
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: söndag 2015-11-01 22:04

Re: Trippel Magnetomrörare

Inläggav ickmund » måndag 2016-10-24 22:22

Fick kontrollern idag. Letade upp nätagget och ett par test-fläktar. Tyvärr hade jag redan kapat alla kablar till nätagget, gissar att jag skulle använda det som strömkälla till något kopplingsbord som aldrig blev av. Men lite kopplingsplintar och tejp löser det mesta!

Allt spann upp direkt; riktigt trevlig liten sak. Imorgon kommer fläktar och magneter.

Bild
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: söndag 2015-11-01 22:04

Re: Trippel Magnetomrörare

Inläggav Dape » onsdag 2016-10-26 00:09

Kul!
Om du tänker använda samma lösning som jag till montering av magneter, så kan jag rekommendera att kleta på två droppar kontaktlim på den dubbelhäftande tapen.
Tapen är grymt stark och lämnar inget utrymme för justering.
Limmet gör att det inte suger fast direkt, och centreringen blir lätt om man kan köra fläktarna samtidigt på lågt varv.
Dape
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: torsdag 2015-03-26 21:54

Re: Trippel Magnetomrörare

Inläggav Rotsac » onsdag 2016-10-26 09:18

Dape skrev:Kul!
Om du tänker använda samma lösning som jag till montering av magneter, så kan jag rekommendera att kleta på två droppar kontaktlim på den dubbelhäftande tapen.
Tapen är grymt stark och lämnar inget utrymme för justering.
Limmet gör att det inte suger fast direkt, och centreringen blir lätt om man kan köra fläktarna samtidigt på lågt varv.


Ett alternativ är att limma fast en tunn metallbricka -där magneter fäster- på fläktens motor.

Då kan man flytta, lägga till och ta bort diverse magneter efter behag.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Trippel Magnetomrörare

Inläggav Ceder » torsdag 2016-12-15 19:59

Underbart bygge! Gillas!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 403
Blev medlem: måndag 2013-05-27 20:01

Re: Trippel Magnetomrörare

Inläggav fluke12 » onsdag 2017-10-04 20:44

Lite värmefilm under kolvarna och en termostatstyrning så vore ju ditt mästerverk komplett!
Grattis! Det här är nog bland det bästa jag sett! Fan vad snyggt och bra!
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 61 gäster

cron