Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » onsdag 2016-07-06 16:52

Jag får kanske nöja mig med att göra mindre batcher tills jag sett över elen och uppvärmningen i huset.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » måndag 2016-08-01 14:55

Elpatronen på 6kW från kina anlände härom dan:
IMG_20160801_130947_scaled.jpg


Har nu börjat funderat mer på vad det kan vara för gängor på den:
IMG_20160801_130912_scaled.jpg


Jag misstänker att gängan mot elementsidan är en 1½" BSP gänga. Med mitt gamla dåliga skjutmått får jag gängans yttre diameter till ganska precis 47.8mm som anges för 1½" BSP på wikipedia. I ebay-titeln angavs ju också "1.5" thread".

Den andra gängan har större yttre diameter men gängans toppar och dalar ser mindre ut, tycker jag. Med skjutmåttet får jag dess yttre diameter till 50.5mm. Vad kan det vara för gänga?

Har dessutom börjat bygga litegrann på en HLT. Fick tag billigt på ett litet rostfritt expansionskärl om sådär 30 liter kanske. Planen är att förlänga detta så att kamflänsslingan får plats. Fick också häromdagen levererad en 40 mm hålsåg som jag beställt för att göra hål i kärlet för montering av tre vattenkokarelement.

IMG_20160731_172621_scaled.jpg

Lite svårare att borra än jag tänkt mig, men det är väl så det brukar vara. Efter ett och ett halvt hål gick centrumborren i hålsågen av. Kunde sätta dit en centrumborr från en biltema-hålsåg (för trä och dylikt) och borra färdigt den andra hålet iaf. Nu måste jag komma på en lösning för att kunna borra det sista hålet. Funderade på om jag kunde få tag på lämplig stålborr för att borra centrumhålet och sedan bara sätta en pinne utan gängor i hålsågen, typ avkapad bult eller så, vi får se hur jag löser det.

Jag kan tänka mig att en hålpunch hade funkat mkt bättre. Säkert både lättare och gett finare hål, samt dessutom plattat ut plåten lite kring hålet. Men jag var snål, hålsågen kostade blott 43 kr fraktfritt från kina.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2016-08-01 20:56

Kan du mäta stigningen på gängan så ska vi nog kunna komma fram till vad det är.
Måttet från topp till topp menar jag, gärna över fler toppar och sen dela måttet, ev mätfel blir ju mindre per stigning då.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav assistredo » tisdag 2016-08-02 11:59

Man kan väl trampa iväg till en VVS-butik eller byggvaruhus med elementet och prova på bussningar, muttrar el.dyl. där för att utröna vad som passar. Eftersom det är för 380V är det mindre sannolikt att det för USA-marknaden och således också då mindre sannolikt att det är NPT-gänga. Men man vet aldrig med Kina. Sen kan det gå att skruva ihop NPT med BSP ibland (med visst glapp).
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » tisdag 2016-08-02 14:04

Gängan på den sidan är väl inte lika viktig som den mot kärlet. Jag hade tänkt borra hål i en plastask eller dylikt och fästa där med en mutter som inkapsling för elen. Hittar jag ingen mutter går det säkert att ordna på något annat sätt. Enklast och bäst skulle dock en mutter vara.

Pilsnerkokaren skrev:Kan du mäta stigningen på gängan så ska vi nog kunna komma fram till vad det är.
Måttet från topp till topp menar jag, gärna över fler toppar och sen dela måttet, ev mätfel blir ju mindre per stigning då.


Gängan går ju bara tre varv runt så mer avstånd än mellan det första och tredje går ju inte. Jag får stigningen till ca. 3.2mm från varv 1 till 3 alltså 1.6mm per varv, det är dock svårt att mäta så ta det måttet med en nypa salt.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2016-08-02 16:08

Då kan man gissa sig till att det är 16 gängor/tum = 1,5875 mm stigning.
Vanlig stigning till PGgänga (pansarrörsgänga) men yttermåttet stämmer inte. Närmast är PG36 men den har inte mer än Ø47,5mm ytterdiameter.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » tisdag 2016-08-02 16:12

Kan det vara någon gänga som är vanligare i elsammanhang månne, med tanke på vilken sida den sitter på?
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » onsdag 2016-08-03 15:58

Jag försökte fråga försäljaren:

Skrev:
"Hi!

I have bought one of these and have a question.
I want to find a nut suitable for the thread on the electrical connection side, what is the name for this sort of thread?
best regards, Carl EN"
Och fick till svar ganska snart:

"Hi friend,
It is fit for 1.5 inch Straight thread.
best regards."

Vilket jag antar syftar på den andra gängan. Suck! Jag kanske kunde varit tydligare i min formulering av frågan, men men...

Jag hittade dock (efter en hel del letande) denna användbara sida:

MARYLAND METRICS THREAD IDENTIFICATION CHART
https://mdmetric.com/tech/tict.htm

Där hittade jag i tabell en bit ner under "Basic major diamerter" 50.8mm och i kolumnen för TPI 16 för UNEF alltså Unified National Extra Fine.

Jag gissar därför att det är en 2"-16 UNFE gänga. Frågan är, var hittar man en sådan mutter...
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav assistredo » onsdag 2016-08-03 23:28

En gång när jag letade efter skruv och muttrar med UNF-gänga så hittade jag dessa hos ett företag som sålde delar till amerikanska bilar.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » fredag 2016-08-12 17:40

Nu har jag lyckats göra det tredje hålet.

Jag köpte en billig stålborr 6 mm på Jula. Sedan borrade jag centrumhålet för hålsågen med den. Det gick bra, jag smörjde med lite 5-56, det har vi även gjort när vi använt hålsågen. Sedan kapade jag en bit av en stålpinne jag hittade som var 6mm i diameter. Gjorde också ett litet urtag med vinkelslipen för insexmuttern som annars håller skruven i hålsågen. Det funkade sedan minst lika bra att göra det större hålet med denna pinne istället för centrumborret:

IMG_20160812_141618_scaled.jpg

Jag ska nog använda den metoden när jag med hålsåg försöker göra hålet för värmepatronen i kokkärlet med. När man borrar i en välvd yta och själva hålsågen början komma igenom på de sidor som är närmst är det lätt hänt att hålsågens tänder hugger tag i kanten på ringen som bildas, det var i ett sådant "hugg" centrumborret gick av.

Hålet blev säkert bättre också, för iaf när jag borrade det första hålet noterade jag att centrumhålet blivit lite ovalt under borrandets gång. Det lyckas en pinne sämre med en en borr, tänker jag.

Som den noggrant kikande kan se har hålsågen redan mist en tand och några hörn på vissa av de andra så så värst många fler hål håller den nog inte för.
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » måndag 2016-09-05 11:04

Det har stått ganska still med bryggverksbygget senaste tiden. Att vi fick vårt tredje barn för ett par veckor sedan är säkerligen ett av skälen. :D

Det kom hur som helst en gängad triclampövergång med posten för en tid sedan:

IMG_20160821_142210_scaled.jpg


Den verkar passa på gängan på värmeelementet, även om det är ganska mycket spel i gängan. Hur tätar man bäst här? Är det lin och pasta som gäller? Eller gängtejp, men hur värmetålig är den?

IMG_20160821_142127_scaled.jpg
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav HaXXXeroviche » söndag 2016-09-11 21:01

Täta med gängtejp. Den är tillverkad av teflon. Stekpannorna klarar ju iaf 100 grader utan problem.
HaXXXeroviche
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 120
Blev medlem: torsdag 2015-06-25 19:27

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav assistredo » måndag 2016-09-12 13:04

Om jag har förstått vad som sägs i tråden rätt så skulle eventuellt den lösning som jag delvis tänker använda för inkoppling av elen även kunna användas av trådskaparen.

Först förslag till komponenter mm och därefter förklaring:

1) http://www.eldirekt.se/hem-bygg/bygg/pe ... g-overgang
2) http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr ... 000033123/
3)https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/el-produkter/starkstrom/kablar/apparatkablar/apparatkabel-c15-2-0-m-p67012
alt. https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... c15-p39938 för bygga sladdar själv.
4)https://www.byggahus.se/forum/el/258625-perilex-sladdhona.html

Förslaget bygger på att man har en spis i köket som är inkopplad i ett s.k. Perilexuttag, det vanligaste kanske nuförtiden, ofta avsäkrad 3x16A.

Man drar först ut spisen ur kontakten och sätter in 1) istället. Den röda CEE-kontakten i andra änden på denna sladd sätter man sedan i CEE-intaget på 2).

I ett av CEE-uttagen på 2) - b(r)yggcentralen - sätter man en sladd för förbindelse till 6kW-3fas-elementet.

I det andra CEE-uttaget sätter man en sladdförbindelse såsom det är beskrivet i tråden 4). Där kan man sedan koppla in spisen igen och ha den inkopplad samtidigt - men kanske inte kunna använda den samtidigt dock. Men det är lite bekvämare.

Tre stycken sladdar enligt 3) för förbindelse till vattenkokarelementen kopplas in i de "vanliga" Schuko-uttagen på b(r)yggcentralen. Dessa sladdar har C15-kontakter i andra änden istället för C13 som är de som sitter på datorsladdar. De är snarlika C13 men är gjorda för att tåla värme bättre, alltså tänkta för vattenkokare etc.. Alternativt kan man gör egna som nämns.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav Carl » tisdag 2016-09-13 12:18

Bra tips kring där.

Jag kommer brygga i min källare så det vore nog bäst att en elektriker satte ett trefasuttag där. Men sedan en b(r)yggcentral enligt ovan är nog en bra ide... :D
Carl
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: torsdag 2015-05-21 21:00
Ort: Norra Östergötland

Re: Bygga 100-200 liter eHERMS bryggverk

Inläggav troxerus » onsdag 2016-10-19 18:51

Carl skrev:Jag försökte fråga försäljaren:

Skrev:
"Hi!

I have bought one of these and have a question.
I want to find a nut suitable for the thread on the electrical connection side, what is the name for this sort of thread?
best regards, Carl EN"
Och fick till svar ganska snart:

"Hi friend,
It is fit for 1.5 inch Straight thread.
best regards."

Vilket jag antar syftar på den andra gängan. Suck! Jag kanske kunde varit tydligare i min formulering av frågan, men men...

Jag hittade dock (efter en hel del letande) denna användbara sida:

MARYLAND METRICS THREAD IDENTIFICATION CHART
https://mdmetric.com/tech/tict.htm

Där hittade jag i tabell en bit ner under "Basic major diamerter" 50.8mm och i kolumnen för TPI 16 för UNEF alltså Unified National Extra Fine.

Jag gissar därför att det är en 2"-16 UNFE gänga. Frågan är, var hittar man en sådan mutter...

Jag är nästan övertygad att det är en 50 x 1,5 metrisk fingänga... Var så på mina element. Fick mina skydd svarvade i nylon
troxerus
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: onsdag 2016-10-19 18:44

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster

cron