Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav bryggapa » tisdag 2016-03-08 23:17

custus skrev:För att känna mig hundra så antar jag att vänster till höger är räknat från bilden, alltså från undersidan av kretskorten!


Från bilden ja, så om du tittar på bilden, så är är lödpunkterna på kortet som potten sitter på i ca 45 graders vinkel. +5v är då lödpunkten som är längst ner och längst till vänster.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav custus » tisdag 2016-03-08 23:20

Det låter ju strålande med så pass bra noggrannhet!
Jag får ta och beställa lite prylar och prova !

Någon speciell tempgivare för att skruva in i MLT:n som ni kan rekommendera istället för STC original ?
custus
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: söndag 2015-03-15 12:04

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav AHm » tisdag 2016-03-08 23:21

Drake skrev:Var mätte du vattnet? I kastrullen eller vid inlopp/utlopp? Och vilken uteffekt var Hendin satt på?


Mäter vid inlopp i kastrullen, motsvarande där du satt din tempsensor.

Uteffekten styrs av regulatorn, visas gult i grafen (höger Y-skala). Börjar på 50% eftersom uteffekten begränsad till 2.2kW (10A säkring på arbetsrummet).

output => Hendi effekt
1-2% => 500W
3-5% => 600W
6-10 => 700W
11-15 => 800W
16-18 => 900W
19-21 => 1000W
22-23 => 1100W
.
.
.
AHm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: onsdag 2015-12-30 18:13
Ort: Torslanda

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » tisdag 2016-03-08 23:24

custus skrev:Det låter ju strålande med så pass bra noggrannhet!
Jag får ta och beställa lite prylar och prova !

Någon speciell tempgivare för att skruva in i MLT:n som ni kan rekommendera istället för STC original ?


Jag köpte en givare från Stora Grytor som jag monterade i ett dykrör precis där vattnet går in i grytan. Den visar en grad fel men det kan man ju justera för i STC:n.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » tisdag 2016-03-08 23:39

AHm skrev:Uteffekten styrs av regulatorn, visas gult i grafen (höger Y-skala). Börjar på 50% eftersom uteffekten begränsad till 2.2kW (10A säkring på arbetsrummet).

output => Hendi effekt
1-2% => 500W
3-5% => 600W
6-10 => 700W
11-15 => 800W
16-18 => 900W
19-21 => 1000W
22-23 => 1100W
.
.
.


Jo, jag förstod det när jag läste igenom ditt inlägg igen. Fantastiskt bra siffror och en riktigt smart lösning!
Men frågan är om det behövs så bra egentligen för temperaturen i maltbädden verkar ju ändå jämna ut sig så att temperaturen blir konstant. Med en STC så slår temperaturen en halv grad mer än med en pid ungefär men det är en enkel och billig lösning som man dessutom kan stegmäska med och som har en del andra finesser som hot break och larm för humlegivor. Vilket man såklart kan fixa med en Pi också men det jag ville säga är att om man inte har kunskap nog att knåpa ihop ett så fint system som ditt så duger en sketen STC långt! Jag skulle nog iofs vilja ha en Pi och en PID jag också men det beror mest på att jag är prylbög, inte för att jag tror det blir bättre öl. :wink:
En fördel som jag ser det är ju att plattan aldrig stänger av helt utan ligger och fisvärmer hela tiden. Det jag märke var att temperaturen sjönk rätt fort när plattan stängde av sig men det tror jag beror på att det var svinkallt i bryggrummet och jag hade rätt långa oisolerade slangar. Ska göra en seriös mätning senare när jag har varmare i rummet och har filat lite till på inställningarna.Tror att jag kan få ytterligare något stabilare temperatur. Även om det inte behövs som sagt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav custus » tisdag 2016-03-08 23:45

En dykrör att stoppa in givaren i funkar, tänkte om det går med en pt100 med två kablar !
custus
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: söndag 2015-03-15 12:04

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » tisdag 2016-03-08 23:49

Vet inte vad en PT100 är men om du menar givaren som följer med STC så borde väl det funka. Men jag tror att en metallkapslad givare ger snabbare avläsningar. Jag hade i lite termiskt fett i mitt dykrör för att vara säker på att få så snabba värden som möjligt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » tisdag 2016-03-08 23:53

Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav custus » tisdag 2016-03-08 23:56

Drake skrev:Vet inte vad en PT100 är men om du menar givaren som följer med STC så borde väl det funka. Men jag tror att en metallkapslad givare ger snabbare avläsningar. Jag hade i lite termiskt fett i mitt dykrör för att vara säker på att få så snabba värden som möjligt.


Ja just, en sån där som man kan skruva in i ett t-koppling eller i en weld-b gone anslutning.

http://www.pt100-thermocouple.com/wp-co ... -wires.jpg
custus
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: söndag 2015-03-15 12:04

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav AHm » tisdag 2016-03-08 23:57

Drake skrev:Har jag förstått det hela rätt att du skickar in en analog signal 0-5 v på samma tåt som vi bryter på? Alltså den som går från potentiometern?


Njae, jag har kopplat bort potten helt just nu, hade tyvärr ingen bild på andra sidan där den 4-poliga kontakten sitter. (kan fixa bild senare om det finns önskemål)

Jag styr av/på på pinnen markerad med "On/Off" (0V = Av 5V = På). Effekten genom att skicka en analog signal på pinnen jag markerat med "Effekt" (5V 500W ... 0.8V 3500W).
Pot_pins.png
AHm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: onsdag 2015-12-30 18:13
Ort: Torslanda

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav AHm » onsdag 2016-03-09 00:09

Drake skrev:Jo, jag förstod det när jag läste igenom ditt inlägg igen. Fantastiskt bra siffror och en riktigt smart lösning!
Men frågan är om det behövs så bra egentligen för temperaturen i maltbädden verkar ju ändå jämna ut sig så att temperaturen blir konstant. Med en STC så slår temperaturen en halv grad mer än med en pid ungefär men det är en enkel och billig lösning som man dessutom kan stegmäska med och som har en del andra finesser som hot break och larm för humlegivor. Vilket man såklart kan fixa med en Pi också men det jag ville säga är att om man inte har kunskap nog att knåpa ihop ett så fint system som ditt så duger en sketen STC långt! Jag skulle nog iofs vilja ha en Pi och en PID jag också men det beror mest på att jag är prylbög, inte för att jag tror det blir bättre öl. :wink:
En fördel som jag ser det är ju att plattan aldrig stänger av helt utan ligger och fisvärmer hela tiden. Det jag märke var att temperaturen sjönk rätt fort när plattan stängde av sig men det tror jag beror på att det var svinkallt i bryggrummet och jag hade rätt långa oisolerade slangar. Ska göra en seriös mätning senare när jag har varmare i rummet och har filat lite till på inställningarna.Tror att jag kan få ytterligare något stabilare temperatur. Även om det inte behövs som sagt.


Nä jag tror inte att det behövs, men det är ju här prylgalningen kommer in i bilden :D . Möjligheterna med RPi är ju mer än goda, man kan ju få allt från en hemsida å titta på temperaturgrafen i väntan på mäskningen, snabba steg i temperaturändringar vid stegmäskning eftersom regulatorn krämar på mer effekt. Sen kan man ju få det att twittra och skriva facebook-inlägg om man har mycket tid över.
AHm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: onsdag 2015-12-30 18:13
Ort: Torslanda

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » onsdag 2016-03-09 00:16

AHm skrev:
Njae, jag har kopplat bort potten helt just nu, hade tyvärr ingen bild på andra sidan där den 4-poliga kontakten sitter. (kan fixa bild senare om det finns önskemål)

Jag styr av/på på pinnen markerad med "On/Off" (0V = Av 5V = På). Effekten genom att skicka en analog signal på pinnen jag markerat med "Effekt" (5V 500W ... 0.8V 3500W).
Pot_pins.png


Såklart! Vet inte hur jag tänkte där. :roll:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav custus » onsdag 2016-03-09 00:19

AHm skrev:
Nä jag tror inte att det behövs, men det är ju här prylgalningen kommer in i bilden :D . Möjligheterna med RPi är ju mer än goda, man kan ju få allt från en hemsida å titta på temperaturgrafen i väntan på mäskningen, snabba steg i temperaturskiftningar vid stegmäskning eftersom regulatorn krämar på mer effekt. Sen kan man ju få det att twittra och skriva facebook-inlägg om man har mycket tid över.


Just det där med snabb temperaturökning med en STC blir väl lite knepigt, det blir väl att man får manuellt vrida upp krämen !
Ditt projekt låter spännande

Lägg gärna upp lite bilder och info på prylarna du använder, pid osv..
custus
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: söndag 2015-03-15 12:04

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » onsdag 2016-03-09 00:20

AHm skrev:Nä jag tror inte att det behövs, men det är ju här prylgalningen kommer in i bilden :D . Möjligheterna med RPi är ju mer än goda, man kan ju få allt från en hemsida å titta på temperaturgrafen i väntan på mäskningen, snabba steg i temperaturändringar vid stegmäskning eftersom regulatorn krämar på mer effekt. Sen kan man ju få det att twittra och skriva facebook-inlägg om man har mycket tid över.


Haha, en sådan måste jag ha! :lol:
Men mjukvaran då, är det mycket programmerande? Vet egentligen ingenting om en pi mer än att det är typ som en liten dator. Har fuskat lite med Arduino men på väldigt basic nivå. Finns det färdiga program att ladda ner? Just att kunna logga värdena är intressant, om inte annat så ser man ju vad som gått åt helvete. :lol:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » onsdag 2016-03-09 00:30

Jo, det där med snabb tempökning har jag inte tänkt på. Klart att det är en fördel om man stegmäskar och inte vill justera effekten manuellt. Men jag har planer på att bygga in ett extra element på 3,5 kW i grytan så den andra utgången på STC:n kan ju i alla fall kicka igång det elementet vid uppvärmning. Då får jag iofs "bara" 4,3 kW att värma vattnet med men det räcker kanske.
Fast nu lockar en RPI väldigt mycket, det är bara det där med att programmera den. :cry:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 81 gäster